Annons
X
Annons
X

Valet kan bli början på splittring

Valet av Antje Jackelén till ärkebiskop kan bli början på en framtida splittring av Svenska kyrkan. Det menar den kristna tidningen Dagens ledarskribent Elisabeth Sandlund. Men Uppsalaprästen Anna Karin Hammar håller inte med.

– Man vill vara kvar i den kyrka som har funnits i Sverige sedan 1000-talet.

Antje Jackelén fick mer än hälften av rösterna i tisdagens val till Svenska kyrkans högsta position – ärkebiskopssätet. Biskopen från Lund blir därmed den första kvinnliga ärkebiskopen i Sverige någonsin.

Jackelén fick 55,9 procent av rösterna. I siffror betyder det 174 röster, och tvåan Ragnar Persenius, biskop i Uppsala, fick 103.

Att hon nu blir Sveriges första kvinnliga ärkebiskop ”känns inte så förvånande”, menar Jackelén.

Annons
X

– Vi har haft kvinnliga präster i 50 år, säger hon till TT.

Den nuvarande ärkebiskopen Anders Wejryd, som går i pension i juni 2014, är inte heller förvånad över valet av Jackelén.

– Ja, det var väl på tiden. Vi har ju redan kvinnor som ledande biskopar i länder som Norge, USA och Tyskland, säger Anders Wejryd till TT.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Helle Klein, präst och en av grundarna av den kristna tankesmedjan Seglora, säger att det är ett fantastiskt bra val.

    – Det är historiskt att vi äntligen fått en kvinna på ärkebiskopsstolen, det är på tiden. Sedan är Jackelén en otroligt klok och bra teolog. En djupgrundad intellektuell, med utblick i världen med stort internationellt nätverk. Hon förstår vår tids stora frågor, och kan ta sig an vår tids stora debatter, säger Helle Klein.

    Men alla ställer sig inte bakom den nya ärkebiskopen. Antje Jackelén har kritiserats för att vara för liberal i synen på centrala frågor i den kristna tron, bland annat om den så kallade jungfrufödelsen verkligen ägde rum. Med andra ord är Jackelén öppen för att Josef var Jesus verkliga pappa. Jackelén svarade i en debattartikel i Kyrkans tidning att bibeln delvis innehåller ett mytologiskt språk som inte ska tolkas ordagrant:

    ”Snarare är det ett språk som vi behöver ta till för att uttrycka det egentligen osägbara, det som spränger språkets gränser och verklighetens kategorier”, skriver hon.

    Elisabeth Sandlund, ledarskribent på den kristna dagstidningen Dagen, menar att årets ärkebiskopsval har satt ljuset på den stora skiljelinjen i Svenska kyrkan.

    – Det finns en stark strömning inom Svenska kyrkan med människor som står för en klassisk kristen tro, där bibeln är Guds ord, även i vår tid, och att Jesus är Jesus Kristus, Guds son och frälsare. Sedan finns huvudfåran som förhåller sig friare till bibelordet, och betonar att bibeln måste alltid tolkas. Som Jackelén säger, att Jesus är sanningen och vägen, men att han inte är den enda vägen till Gud, säger Elisabeth Sandlund.

    Enligt Elisabeth Sandlund riskerar den liberala riktningen inom Svenska kyrkan på längre sikt att leda till att den urholkas så mycket att den inte längre är en kyrka – och att medlemmar då bryter sig ur och bildar en luthers frikyrka.

    – McDonald's skulle teoretiskt kunna bestämma sig för att hamburgare är inte så kul, vi gör wraps för hela slanten, och litar på att varumärket är starkt, men kyrkan kan inte ändra sig. Kyrkans uppdrag är givet från Jesus Kristus. Man måste hålla öppet att det är fullt möjligt att vissa röstar med fötterna och bildar ett nytt samfund, säger hon.

    Martin Lembke, doktor i religionsfilosofi vid Lunds universitet, delar Elisabeth Sandlunds bild av kyrkans utveckling.

    – Jag skulle personligen säga att Svenska kyrkan är på väg i riktning mot gränsen där det är tveksamt om det är meningsfullt att kalla sig kristen, säger han.

    Enligt Martin Lembke har de ledande inom Svenska kyrkan tappat tron på övernaturliga fenomen, som jungfrufödseln och inkarnationen av Jesus, och att bibeln därför måste omtolkas.

    – I en mystisk mening har Gud sin hand i allting, men man tänker sig inte att Gud gör några konkreta ingripanden, säger han.

    Helle Klein, som representerar den liberalare strömningen i kyrkan, menar att kritiken mot Jackelén låter som ett eko från motståndet mot kvinnliga präster.

    – Det sa de när man tog beslut om att kvinnor skulle få bli präster. Då skulle kyrkan brytas sönder, men så blev det inte. Det är samma argument nu mot Antje, och de argumenten har aldrig hållit. Hon är inte på något sätt en kontroversiell teolog, men de konservativa räds en kvinna som är modern och vill ta in vår tids frågor och göra teologi av det, säger Helle Klein.

    Inte heller Anna Karin Hammar, präst i Svenska kyrkan i Uppsala, håller med om att den liberala utvecklingen har gått för långt. Hon menar tvärtom att det alltid funnits utrymme för olika tolkningar av bibeln, även i synen på junfrufödseln. Själv är hon inte säker på hur hon ser på den senare frågan.

    – Jag vet inte, det är mitt svar. Jag vet att det är ett mysterium, men hur det har gått till, det låter jag vara osagt.

    Anna Karin Hammar säger att hon inte tror att Svenska kyrkan kommer att sluta vara en kristen kyrka.

    – Jag tror att Gud har en sådan stark förankring i så många människor hjärtan, att det tror jag är svårt.

    Riskerar Svenska kyrkan att splittras?

    – Det tror jag inte. Jag tror att man vill vara kvar i den kyrka som har funnits i Sverige sedan 1000-talet, och att människor vill stå i kontinuitet med den kyrka som har funnit i Sverige i 1000 år, säger hon.

    Annons
    X
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X