Annons
X
Annons
X

Vad händer med Costa Concordia?

Lyxfartyget Costa Concordia ligger fortfarande på sidan utanför den italienska ön Giglio. Men vad ska rederiet göra med olycksfärjan? Att bärga och renovera fartyget kan kosta en miljard.

Det var sent på kvällen då det 290 meter långa passagerarfartyget gick på grund utanför Italiens kust. Passagerarna vittnade om ett högt brak och efterföljande panik. Flera av passagerarna fotograferade när de köade ut till livbåtarna. Bland passagerarna fanns fem svenskar som klarade sig.

Det var sent på kvällen då det 290 meter långa passagerarfartyget gick på grund utanför Italiens kust. Passagerarna vittnade om ett högt brak och efterföljande panik. Flera av passagerarna fotograferade när de köade ut till livbåtarna. Bland passagerarna fanns fem svenskar som klarade sig. Foto: REUTERS

BILDSPECIAL: Passagerarnas egna bilder från olycksnatten

Det är tidningen Ny Teknik som skriver om alternativen som rederiet nu har för Costa Concordia. Ett alternativ är att bärga, reparera och få lyxfartyget att återgå i tjänst. Det troliga är att rederiet då även byter namn på fartyget för att inget ska påminna om olyckan, som krävt minst 13 personers liv.

Men det blir ingen billig affär att bärga och reparera olycksbåten. Enligt Ny Teknik kan det kosta så mycket som en miljard kronor. Den summan ska sättas i förhållandet att det kostar fyra miljarder att nytillverka ett liknande fartyg.

Annons
X
Annons
X

Är skadorna på skrovet efter grundstötningen och sedan sprängningarna efter överlevande för stora kan fartyget istället skrotas efter bärgningen. Rederiet har fortfarande inte fattat något beslut om lyxkryssaren.

Tre av världens största bärgare Smit International, Titan Salvage och Svitzer är, enligt tidningen, på plats i Italien och har visat sitt intresse för olycksfartyget.

Holländska Smit International har redan fått uppdraget att pumpa ut olja från Costa Concordia. Företaget har också erfarenhet av att bärga flera kryssningsfartyg, då de bland annat har bärgat Pride of America i Costa Concordias storlek när det fartyget sjönk under tillverkningen.

Det troligaste metoden för att bärga Costa Concordia är troligen ”parbuckling”, vilket innebär att fartyget dras på rätt köl med råstyrka. Det finns dock en risk för att Costa Concordia är för stor för den metoden. 2004 bärgades MV Rocknes av Smit med parbuckling, Rocknes ansågs vara en extremt stor båt för metoden och var 125 meter kortare och mycket lägre än Costa Concordia.

BILDSPECIAL: Passagerarnas egna bilder från olycksnatten

LÄS MER: Det är inte farligt att åka på kryssning

Annons
X

Det var sent på kvällen då det 290 meter långa passagerarfartyget gick på grund utanför Italiens kust. Passagerarna vittnade om ett högt brak och efterföljande panik. Flera av passagerarna fotograferade när de köade ut till livbåtarna. Bland passagerarna fanns fem svenskar som klarade sig.

Foto: REUTERS Bild 1 av 5

Lyxfartyget Costa Concordia välte och la sig på sidan där de flesta av passagerarna hade lyxats ta sig ut. Detta gjorde evakueringen av livbåtarna svårare.

Foto: AP Bild 2 av 5

Minst tre personer omkom efter att ha hoppat från fartyget ner i vattnet. På bilderna syns det tydligt hur nära den italienska ön Giglio som fartyget kapsejsade.

Foto: AP Bild 3 av 5

4 200 människor fanns ombord på Costa Concordia på olycksnatten. Passagerarna kom främst från Italien, Frankrike och Tyskland. Även fem svenskar fanns på fartyget, samtliga svenskar överlevde.

Foto: AP Bild 4 av 5

32 personer omkom i fartygskatastrofen. Den sista kroppen hittades i fartyget i november 2014.

Foto: AP Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X

Mer från Startsidan

Annons
X