Annons
X
Annons
X

Utpekade PPM-bolagen: "Det kan röra sig om förtal"

Klagomålen och anmälningarna är massiva. Men fondförmedlarna som både kritiseras av myndigheter och kunder slår i från sig kritiken.

Anmälningarna mot PPM-bolagen

Foto: Christine Olsson/TT

Efter en rad artiklar där Pensionsmyndigheten och Konsumentverket kritiserat fondförmedlare som säljer olika premiepensionsfonder, har SvD nu talat med flera av de utpekade bolagen.

Daniel Karlsson, marknad- och försäljningschef på Svensk Fond & Försäkringsanalys, även kallat SFF Analys, är förvånad över att myndigheter går ut i pressen och anklagar ett bolag för att ha många missnöjda kunder, när de själva inte upplever att de har det.

– Vi tittar på om detta kan röra sig om förtal, säger han till SvD.

Annons
X

Han vill inte kommentera den polisanmälan, som Pensionsmyndigheten har gjort, eftersom att han inte har tagit del av den ännu.

När det gäller Konsumentverkets öppnade ärende mot bolaget säger han att de har haft en dialog med myndigheten.

– Vi har gjort de förändringar som Konsumentverket vill att vi ska göra. Vi har anlitat underleverantörer som har gjort försäljning och har det förekommit några oegentligheter så får man prata med dem om det, säger Daniel Karlsson.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    I artiklarna som SvD har skrivit har vi berättat att Pensionsmyndigheten får sina ärenden försenade på grund av att säljbolag gör massbeställningar av fondblanketter, då det har beställts 240 000 blanketter den senaste tiden som hindrat myndighetens postgång.

    Även konsumenter uppger i klagomål till de två myndigheterna att de har problem med fondförmedlarna. SvD har granskat en sammanställning av inkomna klagomål till Pensionsmyndigheten under 2015 och 2016.

    Här vittnar många om att de känner sig lurade, att de får fakturor trots att de inte har ingått något avtal med bolaget och att de upplever att säljbolagen använder sig av aggressiva metoder. Enligt de uppringda konsumenterna utger sig säljare ofta för att vara en representant från Pensionsmyndigheten och andra har anmält att de har svårt att ta sig ur redan ingångna avtal.

    Bolaget Lundstedt fond & finans är inte anträffbara på telefon utan meddelar att de sköter sin kommunikation med media via mail.

    – Vi tar detta på fullaste allvar och våra jurister utreder detta just nu, skriver Johan Lundstedt vd på Lundstedt fond & finans, med anledning av polisanmälan mot bolaget.

    Gällande Konsumentverkets föreläggande så skriver han att detta är något bolaget ser väldigt allvarligt på och även i detta ärende tittar bolagets jurister på detta.

    Bolaget Allra, som är en stor spelare i premiepensionssystemet med 17 miljarder premiepensionskronor i fonderna, förekommer ett trettiotal gånger i Pensionsmyndighetens sammanställning över inkomna klagomål.

    Kunder berättar bland annat för Pensionsmyndigheten att de har haft svårt att komma ur sitt avtal med Allra.

    Bolagets kommunikationschef Anton Abele väljer att svara på SvD:s frågor per mail. Han anser att det de samtal som Pensionsmyndigheten har fått in är sedvanliga synpunkter och inte klagomål.

    – Vi har tagit del av Pensionsmyndighetens sammanställning av klagomål för 2016 och kan konstatera att det i vårt fall inte rör sig om klagomål utan snarare vanliga kundtjänstfrågor från kunder, skriver han i mailet.

    Han skriver också att bolaget inte tillhandahåller förvaltningstjänster som är kopplade till premiepensionen med löpande avtal.

    Kommunikationschefen meddelar vidare att bolaget inte erbjuder diskretionär förvaltning inom premiepensionssystemet.

    Anton Abele skriver vidare: "att det är olyckligt att bolaget sammanblandas med klagomål som rör andra mindre och oseriösa aktörers agerande. "Han konstaterar i mailet att Allra har över 130 000 nöjda pensionssparare som kunder.

    Konsumentkrafts presstalesperson Jonas Andersson säger till SvD att bolaget har få klagomål, sett till hur många kunder bolaget har totalt.

    – Det finns alltid kunder som är missnöjda, och det bra att man klagar och ger sina synpunkter. Vi tar alla klagomål på allvar, säger Jonas Andersson.

    I sammanställningen med klagomål från Pensionsmyndigheten finns har flera kunder kritiserat bolagets säljare för att denne bett om pinkoder för att logga in på pensionsmyndighetens sidor och i vissa fall har bolaget beställt pinkoder åt kunden.

    Varför frågar era säljare om kundernas koder?

    – Men så gör ju alla. Man behöver pinkoden för att se översikten som finns i pensionen, annars blir det svårt för rådgivaren att erbjuda en tjänst om den inte vet vad personen har för fonder. Men man kan inte byta fonder med den koden.

    Så du tycker inte det är problematiskt?

    – Det är ju en frivilligt om kunden vill lämna ut den. Lämnar man inte ut den kan ju inte företaget ge någon service, säger Jonas Andersson.

    Han tillägger i ett mail senare att för att byta fonder online behöver du e-legitimation eller mobilt BankID vilket man aldrig ska lämna ut över telefon.

    Det är just ett sådant agerande, att säljare i PPM-branschen bett kunder logga in med mobilt Bank-ID under samtalets gång, som har lett till att Pensionsmyndigheten har gjort de två polisanmälningar.

    Foto: Christine Olsson/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X