Annons
X
Annons
X

Uppskjuten Förbifart kan kosta över 700 miljoner

Osäkerheten är total efter att Socialdemokraterna och Miljöpartiet gjort upp om att skjuta på bygget av Förbifart Stockholm. Projektet kostar redan 4 miljoner kronor per dag. Trafikverket riskerar att få betala stora skadestånd till kontrakterade företag som redan är igång med jobbet, om de stoppas.

Pressträff med fr v Helena Sundberg, Trafikverket, Daniel Kronjak Nordqvist (M), kommunalråd Huddinge, Sten Nordin (M), finansborgarråd i Stockholm, Chris Heister, landshövding, och Catharina Elmsäter-Svärd (M), infrastrukturminister under en byggstartsceremoni för Förbifart Stockholm, arrangerat av Trafikverket.

Pressträff med fr v Helena Sundberg, Trafikverket, Daniel Kronjak Nordqvist (M), kommunalråd Huddinge, Sten Nordin (M), finansborgarråd i Stockholm, Chris Heister, landshövding, och Catharina Elmsäter-Svärd (M), infrastrukturminister under en byggstartsceremoni för Förbifart Stockholm, arrangerat av Trafikverket. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

För några dagar sedan gjorde Socialdemokraterna och Miljöpartiet upp om att skjuta på byggstarten av Förbifart Stockholm till 1 maj. Under tiden ska de förhandla om finansieringen.

För närvarande finansieras Förbifart Stockholm - den 21 kilometer långa väg som ger E4 en ny sträckning väster om Stockholm - till 80 procent via trängselskatten. Om en större del av trängselskatten ska användas till annat måste man få till en annan finansiering av Förbifart Stockholm, exempelvis genom att staten eller kommunerna i området skjuter till pengar.

I väntan på att de diskussionerna blir klara vill Socialdemokraterna och Miljöpartiet att bygget skjuts upp. Men i praktiken är det redan i gång och omkring 700 personer arbetar med projektet till en kostnad av 4 miljoner kronor per dag, enligt Trafikverket.

Annons
X

De personerna, och mer därtill, måste man betala för även under ett tillfälligt stopp. Det innebär i så fall att kostnaden under det halvår som projektet kanske skjuts upp kan bli en bra bit över 700 miljoner kronor.

Tills vidare fortsätter ändå arbetet. Trafikverket har redan fått tillstånd av Alliansregeringen att starta. I väntan på att en ny regering träder till och eventuellt kommer med ett nytt beslut, som stoppar arbetet, så fortsätter man som planerat. Ett sådant formellt beslut kan komma först vid nästa regeringssammanträde.

– Vi följer givetvis de direktiv vi får från regeringen. Men än så länge har vi inte hört någonting och vi har heller inte fått några underhandsbesked, säger Louise Melander som arbetar på Trafikverket och är kommunikationschef för Förbifart Stockholm.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Det är högst oklart om en ny regering nöjer sig med att stoppa de fysiska byggen som är på gång, eller om man även kräver stopp för alla de konsulter som arbetar med byggplanerna för hela projektet. Lika osäkert är det om Trafikverket får fortsätta med sina upphandlingar av de stora delprojekt som är på gång.

    Den närmaste tiden ska flera stora uppdrag värderade till mellan en halv och 3 miljarder kronor styck presenteras för byggföretagen som sedan ska räkna på dem. Eftersom det är så stora projekt beräknas det i de fallen inte bli klart med anbud förrän till sommaren.

    Osäkerheten i budskapet från politikerna påverkar även de konsulter och byggherrar som tecknat avtal med Trafikverket.

    NCC Construction har fått kontrakt för arbetena med ombyggnation av de tre befintliga broarna för E4 vid trafikplats Häggvik. Dessa arbeten beräknades i våras att komma igång under slutet av året och ska pågå under ett år. Kontraktet är värt runt 21 miljoner kronor. NCC Construction har inte börjat jobba än, men skulle gärna få klarhet i vad som nu ska ske.

    – Vi har resurser uppbundna i de här projekten. All klarhet avseende tidplanen är önskvärd, särskilt med tanke på att det är ett så stort projekt. Det är inte bra med ytterligare förseningar, säger Ulf Thorné, kommunikationschef, NCC Construction.

    Även på konsultföretaget ÅF, som har kontrakt med Trafikverket för bland annat projektledning, är man frågande inför vad politikernas besked egentligen innebär.

    – Ingen vet vad det här betyder. Trafikverket vet inte det heller, säger Mats Påhlsson, divisionschef, på konsultbolaget ÅF.

    Han påpekar att det är oklart kring vad man menar med uppskjutandet. Ska grävmaskinisterna som är på plats åka hem eller menar man bara att den planerade upphandlingen ska skjutas till maj.

    – Det sista är inte så farligt. Det betyder bara att vi har några färre ute på plats i vår, än vad vi annars skulle ha haft. Men om man stoppar entreprenörerna som är igång så hamnar Trafikverket som har handlat upp i en skadeståndsprocess, säger Mats Påhlsson på ÅF.

    På konsultföretaget Faveo projektledning, som har fått ett byggledningsuppdrag i förbifarten, säger avdelningchefen Mikael Pyyny att man inte påverkas så mycket av att byggstarten skjuts upp.

    – Vi har inte någon på plats ännu och påverkas marginellt. Det som kommer att bli svårt är att ta igen tidsförlusten i projektet. Tidplanen är redan ganska tajt satt, säger Mikael Pyyny.

    Annons
    Annons
    X

    Pressträff med fr v Helena Sundberg, Trafikverket, Daniel Kronjak Nordqvist (M), kommunalråd Huddinge, Sten Nordin (M), finansborgarråd i Stockholm, Chris Heister, landshövding, och Catharina Elmsäter-Svärd (M), infrastrukturminister under en byggstartsceremoni för Förbifart Stockholm, arrangerat av Trafikverket.

    Foto: PONTUS LUNDAHL / TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X