Annons
X
Annons
X

Tog hjälp av AF – rekryteringen blev en mardröm

It-företagaren Martin Skörvald använde Arbetsförmedlingen för att få rekryteringshjälp, men tycker att processen blev en mardröm. Han är en av allt fler arbetsgivare som riktar svidande kritik mot Arbetsförmedlingen.

– En av kandidaterna de tog fram berättade att hans framtidsplan var att bli bartender i Magaluf, säger Martin Skörvald.

Martin Skörvald i Olmicas serverhall.

Martin Skörvald i Olmicas serverhall. Foto: TT, privat

Företaget Olmica fick en flygande start år 2013. Kunderna blev stadigt fler och Martin Skörvald kände att hans it-konsultföretag levererade en produkt i tiden.

– Vi marknadsförde oss som en it-avdelning för det lilla företaget, säger Martin Skörvald.

Olmica ordnade it-lösningar och telefonsupport för företag i sydvästra Sverige med 25 till 30 anställda. Telefonen ringde ständigt. Det handlade om relativt enkla frågor som hur man skulle installera mejl på telefonen eller varför skrivaren bara skrev ut halva sidor.

Annons
X

– Vi hade mer jobb än vi klarade av, säger han.

Martin Skörvald vände sig till Arbetsförmedlingen för att hitta ny personal. Något som allt färre företagare gör, vilket SvD Näringsliv skrev om tidigare.

– Vi ville inte annonsera i tidningen. Jag var rädd för att vi skulle få tusentals svar. Det kan vi inte hantera i ett litet företag, säger Martin Skörvald om varför han sökte kontakt med Arbetsförmedlingen.

I ett mejl till myndigheten skrev han att Olmica behövde unga människor som var intresserade av datorer. Arbetsförmedlingen bad honom skicka specifika kriterier och när myndigheten fått det så vaskades fem namn fram. Martin Skörvald började ringa.

– En av dem svarade varken på telefon eller mejl. Men två av dem kallade vi på intervju, säger Martin Skörvald och minns perioden för ett år sedan.

Intervjuerna blev inte vad han tänkt sig. En av kandidaterna verkade allmänt loj och Martin Skörvald frågade om han verkligen ville ha jobbet.

– Vi skulle bekosta hans utbildning och ge honom arbetsmaterial. Arbetet hos oss garanterade honom att få jobba med datorer i resten av livet. Kandidaten berättade att hans framtidsplan var att bli bartender i Magaluf. Det kändes fel att anställa honom.

Den andre som kom på intervju var en tatuerad svartrockare som inte ens verkade speciellt bra på datorer.

– Han skulle vara ute hos kunder och behövde se representabel ut.

Påminde han om Lisbeth Salander i Milleniumböckerna?

– Henne hade vi anställt. Hon hade kompetens. Det hade inte vår kandidat, säger Martin Skörvald.

Sen dök en tredje kandidat upp. Det var en amerikan som Olmica beslutade sig för att pröva. Han var duktig på datorer men kunde inte svenska.

Företaget sa till honom att lära sig svenska eftersom kunderna efterfrågade en svensktalande för sina it-frågor.

– Vi erbjöd honom att läsa SFI på arbetstid. Men han vägrade. Han ville inte bli svensk, säger Martin Skörvald och berättar att amerikanen slutade efter några månader.

Martin Skörvald i Göteborg är besviken på Arbetsförmedlingen.

– De har inte ens ringt och frågat hur det gått med rekryteringen. Kan Arbetsförmedlingen inte vara som ett vanligt säljföretag? "Hur gick det för dig som kund? Finns det något mer vi kan hjälpa till med?" Det hade jag velat höra.

Det tydligaste exemplet på att myndigheten inte har arbetsgivarfokus är allt prat om bidrag, menar Martin Skörvald.

På Arbetsförmedlingens sida för arbetsgivare står det:

"Vi plockar ut arbetssökande med passande meriter för din tjänst. Om du anställer en person som har svårt att komma in på arbetsmarknaden så har du möjlighet att få ekonomiskt stöd från oss.”

– När jag ringde och pratade med dem om att rekrytera nytt folk så började de nästan direkt att prata om vilka bidrag jag kunde få. Det är uppenbart att Arbetsförmedlingen inte förstår hur viktigt det är att hitta rätt person, säger Martin Skörvald.

Grafik: Jenny Alvén

Håll dig uppdaterad med SvD Näringslivs nyhetsbrev:

Anmäl dig här.

kundservice.svd.se
Annons

Martin Skörvald i Olmicas serverhall.

Foto: TT, privat Bild 1 av 2

Grafik: Jenny Alvén

Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X