Annons
X
Annons
X

Mahognybåt som väcker häpnad: ”Världsklass”

Lackat mahognyträ, vattentunnlar och klassiska linjer. Så utmärker sig racerbåtarna från en annan tid som ställs ut på båtmässan "Allt för sjön". SvD Näringsliv har med hjälp av båtexperten Anders Værnéus listat tio legendariska racerbåtar som är unika i sitt slag.

Bild 1 av 11

40-talsraketen Cyrak.

40-talsraketen Cyrak. Foto: Lars Pehrson

Det började som en lyxsport på 30-talet men växte till att bli en folkfest i 60-talet. Men nu har intresset för de klassiska racerbåtarna återigen seglat upp bland många båtintresserade.

På den årliga båtmässan "Allt för sjön" i Älvsjö hålls årets temautställning "Classic Offshore Race Design", som ska väcka fram nostalgin hos den genuina båtentusiasten.

SvD Näringsliv har med hjälp av båtexperten Anders Værnéus listat tio klassiska racerbåtar som är unika i sitt slag.

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 11

Foto: Lars Pehrson

AGE

Det här är utställningens äldsta racerbåt som byggdes redan 1923. Modellen kallas "strykjärnsracer" med två sittplatser som sitter bakom båtens motor.

– Den här båten blev klar 1924 och var framgångsrik i sin klass. Båten går mellan 23–25 knop vilket var fort på den tiden. Tre år senare höll båten på att göra världsrekord men missade rekordtiteln med bara 0,1 knops marginal, säger båtentusiasten Anders Værnéus som bland annat har skrivit för "Vi Båtägare" och "Klassiska Båtar".

Kring 60-talet körde båten in i en stock och fick då en ny plywoodbotten. Något som dessvärre fick båten att tappa sin historia, enligt Værnéus. Däremot behövdes båten aldrig renoveras ovanför vattenlinjen, vilket gör att den fortfarande är i gott bruksskick.

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 11

Foto: Lars Pehrson

Smuggler

Smuggler är en legendarisk båtmodell i Sverige som togs fram i mitten på 60-talet. Den utvecklades av två flygkaptener i Kungsängen utanför Stockholm, som var väldigt framåt för sin tid.

– Fram till början av 60-talet var båtarna traditionellt byggda med inspiration från konstruktionerna på 40–50-talet. Men de här grabbarna tänkte nytt, läste amerikanska båttidningar och tog fram en så kallad V-botten-konstruktion och en motor på 1 250 kubik. Det var en succé på svenska tävlingsbanor, säger Værnéus.

Till skillnad från AGE, som har en väldigt platt botten, ger Smuggler en mjukare åkning när den skär i vågorna. Båten är i precis samma skick som den var vid sina tävlingsår.

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 11

Foto: Lars Pehrson

3-399

Båten som går under sitt mer formella namn 3-399 är en "Joker" som var en av 70-talets stora varumärke, enligt Værnéus. För tio år sedan renoverades den till nyskick.

– Båten var ett projekt av Kungliga tekniska högskolan med syftet att skapa en ny motormodell. Ihop med Monark Crescent i Uppsala som byggde utombordsmotorer, byggde de en maskin där de tog fyra stycken motorblock och kopplade ihop dem på en axel, säger båtexperten.

När båten användes 1972 gjorde den över 70 knop.

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 11

Foto: Lars Pehrson

Åtvidabergbåten

Båten som byggdes 1928 är den första serietillverkade motorbåten i Sverige. Den fick sitt namn av sin tillverkare, Åtvidabergs fabriker. Åtvidabergbåten kom att bli en del av en så kallade entypsracingen, en tävlingsform där identiska båtar tävlade mot varandra och som lockade en allt större publik. Båten utrustades med utombordarmotorer. Det är en form av motor som till en början var för svag för racerbåtar, men som började komma i kapp med utvecklingen i slutet på 1920-talet.

Även denna båt är i exakt samma skick som när Værnéus hittade den för tre år sedan. Under sin tid hade Åtvidabergbåten ett mer förmånligt pris och kunde locka till sig en bredare skara båtkonsumenter.

Annons
X
Annons
X

Bild 6 av 11

Foto: Lars Pehrson

Phantom

Phantom byggdes 1936 och var ämnad för dåtiden längsta racerbåtstävling, "Mälaren runt". Båtens motor har 45 hästkrafter och gör 38 knop och väger 500 kilogram, inklusive motorn.

– I den tävlingen var utombordare störst i sin klass, för då hade det blivit jättestort. Men Phantom byggdes för inombordare som tillhörde den mindre klassen i racet, säger Værnéus.

Efter tävlingen användes båten i tre år och hittades först 1952 för att slutligen ställas ut på helgens mässa i nyskick. Enligt Værnéus är Phantom den bäst bevarade racerbåten för sin tid.

Annons
X
Annons
X

Bild 7 av 11

Foto: Lars Pehrson

Fjordling

Den silverfärgade Fjordling är en av 60-talets stora succéer som fortfarande går att tävla med. Den är utrustad med två sexcylindriga Mercury-radmotorer med 150 hästkrafter vardera.

Båten har en tunnel i botten som fylls med vatten när den står still. När den är uppe i fart töms vattnet, vilket gör att båten går snabbare.

– Det här är en av Sveriges mest folkliga båtar som blev en försäljningssuccé av rang och som många gånger var med i tävlingen Roslagsloppet, säger båtentusiasten.

Annons
X
Annons
X

Bild 8 av 11

Foto: Lars Pehrson

Cyrak

Cyrak byggdes i slutet på 40-talet av en Galoschbåtbyggare med samma namn. Den går i 40 knop och är tillverkad av mahognyträ.

Båten, som är byggd för en utombordsmotor med 500 kubik var med och deltog i både SM- och EM-tävlingar när det begav sig. Men enligt Værnéus har den också potential att tävla i världsmästerskap.

– Den här båten är i världsklass och kan ställa upp på vilken tävling som helst i världen. Om den gör det kommer folk att häpna, säger han.

Annons
X
Annons
X

Bild 9 av 11

Foto: Lars Pehrson

MJ Cabover 64

Racerbåtssporten har inte bara utvecklats motormässigt. Det var tidigare vanligt att tävlarna stod på knä.

När MJ Cabover 64 skapades 1964, designades den för att tävlaren skulle ligga på mage. Med låg tyngdpunkt och litet luftmotstånd bidrog den nya ställningen till att båten gick fortare. Dessutom ramlade man inte ur båten lika lätt.

Precis som Åtvidabergbåten är MJ Cabover 64 ett exempel på en racerbåt med utombordsmotor. Men det skiljer 30 år mellan båtarna så denna modellen kan betraktas som ett resultat av utombordarmotorsutvecklingen.

Annons
X
Annons
X

Bild 10 av 11

Foto: Lars Pehrson

My Betty

Till skillnad från många ovanstående exemplar, som fortfarande är kvar i befintligt skick, är My Betty ett replikabygge efter en modell från 1959.

– Det är så otroligt kul att se hur folk kan bygga den här typen av båtar i sitt eget garage. Den är trimmad till att gå över 70 knop och är otrolig, fantastiskt välbyggd och jätterolig att köra, säger Værnéus.

Annons
X
Annons
X

Bild 11 av 11

Foto: Lars Pehrson

River Breeze

Även det här är en hemmabyggd replika utifrån originalritningen från 1924, som då hette Baby Bootlegger.

– Det här är en av USA:s mest framgångsrika båtar någonsin. Den är nio meter lång, byggd i mahognyträ och utrustad med en Rolls Royce V12:a på 650 hästkrafter. Den beräknas göra 70 knop, säger båtexperten.

Till skillnad från många av de tidigare båtarna som har en tvålitersmotor är River Breeze utrustad med en 27-litersmotor.

Annons
X
X
X
X
Annons
X