Annons
X
Annons
X

Teknik-vd:n: Uppkopplad värld ger problem

Kommande år väller en uppsjö av uppkopplade prylar, appar och olika teknikstandarder över konsumenterna. I det uppkopplade samhället riskerar vanliga svenskar att hamna i kläm. Det tror Peter Håkansson, vd för Euronics.

CES-mässan 2016
CES-mässan i Las Vegas.

CES-mässan i Las Vegas. Foto: Gregory Bull/AP

LAS VEGAS – Det man pratar om nu är förstås ”Internet of Things”, att allt ska vara uppkopplat. Och det är ju jätteintressant, tycker jag. Teknologi aldrig varit så lättillgänglig som nu och uppkopplade produkter finns överallt, säger Peter Håkansson, vd för Euronics som kallar sig Sveriges största fackhandelskedja för hemelektronik.

– Men samtidigt har det aldrig varit så svårt för konsumenterna att hålla reda på allting, säger Peter Håkansson.

På mastodontmässan CES i Las Vegas i år var just uppkopplade kylskåp, tv-apparater, bilar och hälsoprylar en av de stora trenderna. Men när rader av tillverkare väljer individuella lösningar för hur prylarna ska styras och kommunicera med varandra så uppstår också problem, förutspår Håkansson, som var på plats vid CES-mässan.

Annons
X

Euronics-vd:n nämner olika typer av surfplattor med respektive operativsystem, hur olika styrtekniker fungerar och ”tonvis med appar” som snarare skapar oreda än ordning i mobiler och paddor.

– Trenden som borde komma nu är att det blir lättare för konsumenterna att ta vara på allting. Det går inte att se att allt ska flyga om vi plötsligt ska ha en app för tv:n, en för ljudet, en annan för larmsystemet, för kameror, för bilen, kylen och tvättmaskinen, säger han till SvD Näringsliv.

Så här är alltså redan nu en pigg affärsidé att ta vara på: ta fram en enda app som sammanfogar alltihop till en enda smidig plattform.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Trenden som vi ser är att de stora globala som Samsung, LG, Electrolux och så vidare är med i samma allianser. Men ekosystemet fungerar ändå bara inom varumärket, och det tror jag är det som måste ändras, säger Peter Håkansson.

    Saknas det standarder?

    – Standarder kommer faktiskt snabbare i dag än tidigare när det gäller hårdvara. Men sedan måste man också ha in grejorna i ekosystemet via appar i folks mobiler. Det är där som jag ser en utmaning.

    Det är en ganska problemfylld framtid du målar upp, givet att vi ändå har alla de här nya produkterna inom räckhåll.

    – Ja, det har aldrig funnits så mycket prylar, det bara exploderar och det är jättebra. Men, prylarna ska ju komma till någon riktig användning. Om du ute efter en ”gadget”, en till pryl, så är det enkelt. Men är du ute efter en lösning så är det ganska komplext.

    Vilka tre hetaste tekniktrender ser du nu?

    – Hetast, utifrån vad konsumenter kommer att köpa, är smarta hem-produkter. Att kunna enkelgöra och kontrollera ditt hem, eller exempelvis ha koll på din sjuka pappa som bor i Örnsköldsvik. Du kan få en notifiering om att pappa har inte låst upp dörren i dag, eller koppla upp en webbkamera för att se så han inte har ramlat. Det är definitivt på väg, säger Håkansson.

    Han listar också ljud och ljudsystem som en het trend.

    – Det folk köper nu är trådlöst ljud. Det är till stor del Spotify som drivit den trenden, nu ser vi att fler och fler av de traditionella ljudföretaget inser att det kommer med nya lösningar nu, som Yamaha, Panasonic och liknande, säger Peter Håkansson.

    Som tredje trend nämner han den heta bärbara hälsotrenden. Inte minst Apples mobilklocka har hjälpt till att kratta marken, med inbyggda funktioner för kalori- och motionsmätning.

    Men Håkansson lägger in en brasklapp.

    – Låt oss se om det håller i sig, jag är lite osäker på om folk orkar ladda armbandsklockan var tredje dag, det kanske räcker för många med att ladda mobiltelefonen.

    Annons
    Annons
    X

    CES-mässan i Las Vegas.

    Foto: Gregory Bull/AP Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X