Annons
X
Annons
X

Tamsons: Inför nytt bötessystem mot SL-fuskare

Efter förra årets bakslag – det mesta tyder på att trafiklandstingsrådet Krisfoffer Tamsons (M) avstår från att väcka förslaget om att höja priset på SL:s månadskort. I en SvD-intervju flaggar han nu i stället för ett nytt bötessystem för fuskare i kollektivtrafiken.

Kollektivtrafiken i Stockholm
Trafiklandstingsrådet Krisfoffer Tamsons (M).

Trafiklandstingsrådet Krisfoffer Tamsons (M). Foto: Lars Pehrson

Ett återkommande problem i kollektivtrafiken i Stockholm är förseningarna på pendeltågen som ökade med 20 procent under 2015.

Bara i april förra året var det totalt 22 000 förseningsminuter, det motsvarar 15 dygn. Till 70 procent berodde det på sådant som staten ansvarar för via Trafikverket. Här vill nu Kristoffer Tamsons öka trycket på regeringen.

– Trots alla förseningar får vi betala full banavgift på 160 miljoner om året till staten. Det är inte rimligt, säger han till SvD.

Annons
X

– Därför kommer vi snart att börja skicka fakturor till staten och kräva ersättning för de merkostnader vi får när pendeltågen är försenade. Dessutom betalar landstinget ut resegarantier trots att felen inte finns hos oss, säger M-trafiklandstingsrådet som också vill att infrastrukturminister Anna Johansson (S) agerar mot Trafikverket.

Du vill röja upp i fuskandet inom kollektivtrafiken. Hur har det gått?

– Det har haft effekt. Under 2015 ökade biljettintäkterna med 3,7 procent och det beror dels på fler resenärer, men också fler betalande resenärer. Men jag är inte nöjd, fusket kostar omkring 250 miljoner om året. Det motsvarar inköp av 80 nya bussar, säger Kristoffer Tamsons.

– Därför kommer vi sannolikt att införa ett nytt bötessystem i tre etapper som finns i Hamburg. Första gången kostar det 1 200 kronor, nästan gång dubbelt så mycket och nästa gång tredubbelt.

I dag är böterna 1 200 kronor för varje tillfälle någon åker fast.

SvD träffar Kristoffer Tamsons i landstingshuset på Kungsholmen. För precis ett år sedan var han ett ganska färskt trafiklandstingsråd som slog larm om de skenande kostnaderna för SL:s kollektivtrafik.

Med en ökningstakt på 4,5 procent behövdes en tvärnit och Kristoffer Tamsons lovade att bli en vakthund kring kostnadsutvecklingen.

Förra året ville han också öka intäkterna för SL och aviserade redan då att SL-taxan skulle höjas efter sommaren. Det konkreta förslaget blev till slut en höjning med 100 kr till 890 kr i månaden.

För Moderaterna fanns det nog inte på kartan att det kunde stoppas. Men så skedde genom att Sverigedemokraterna gick på den rödgröna oppositionslinjen och sade nej till höjningen. I ett slag tappade Alliansen inkomster på 700 miljoner kronor om året. Men förmodligen var det än värre att de tvingades vakna upp och inse att de inte längre hade majoritet för sina förslag, som under åren 2007 till 2014.

Kristoffer Tamsons har många gånger kritiserat oppositionen för att vara ”oansvarig”, att den äventyrar SL:s ekonomi och att principen om att finansiera kollektivtrafiken till hälften med biljettintäkter och till hälften via skattsedeln håller på att urholkas. Han har också insinuerat att de rödgröna partierna gjort upp med SD om att stoppa höjningen.

– De använde exakt samma ord och formuleringar. Det kan inte ha varit någon tillfällighet, säger han.

Tamsons påpekar också att Socialdemokraterna i Skåne drivit igenom en höjning av 30-dagarskortet med 54 kronor och att Miljöpartiet i Västra Götaland höjt månadstaxan med 80 kronor.

– Där de är med och styr går det bra att höja, men här, där månadskortet är billigast och inte höjts sedan 2011, tar de inget ansvar, säger Kristoffer Tamsons.

Med tanke på hur extremt viktig prishöjningen ansågs vara i fjol kunde man tro att Alliansen självklart gör ett nytt försök i år. Men plötsligt är inte det så säkert.

– Jag har inget besked i dag, men min utgångspunkt är att inte höja SL-taxan. Sen kan den inte ligga still för evigt, vi får se om vi behöver skaffa oss mer ekonomiska muskler för framtida behov. Vi behöver också ta hänsyn till politiska realiteter, säger Kristoffer Tamsons.

Moderaterna vill knappast riskera att förlora en omröstning en gång till i en så prestigefylld fråga. Ska man föreslå ett högre pris måste man veta att det går igenom, man har inte råd att låta motståndarna ta enkla poäng på att stoppa höjningen.

De galopperande kostnaderna har nu sjunkit till en ökningstakt på 3,6 procent inom trafikområdet. Besparingar har gjorts på konsulter, upphandlingar men också på trafikutbudet. Inte minst har bussresenärerna i delar av Stockholms län fått känna av indragna linjer och turer.

– Man kan nog säga att vi tvingats trimma trafikutbudet hårdare på grund av att vi inte fick igenom vår taxehöjning. Samtidigt har vi fler nöjda resenärer än någonsin. 82 procent vilket är den högst siffran sedan 2000.

Kristoffer Tamsons pekar också på den parlamentariska utredning som nu pågår kring principerna för de framtida taxorna. Den ska vara klar i mars och ska en gång för alla undanröja den urgamla politiska trätan om zontaxa eller enhetstaxa i kollektivtrafiken.

Historiskt har de rödgröna stått bakom enhetstaxan som gör det möjligt för låginkomsttagare i förorten att resa runt om i länet. Den nuvarande zontaxan är allianspartiernas skapelse och de anser att det är fel att det ska vara lika dyrt att åka en station med tunnelbanan som att åka från Stockholm till Södertälje, Nynäshamn eller Norrtälje.

Här har Moderaterna sträckt ut en hand över blockgränsen. De kan tänka sig en enhetstaxa för enkelresorna vilket i så fall leder till att priset höjs för de korta resorna

– Men priset måste ligga på en sådan nivå att resandet ökar liksom intäkterna samtidigt som rabatterna måste vara kvar för barn, studenter och pensionärer, säger Kristoffer Tamsons.

Annons

Trafiklandstingsrådet Krisfoffer Tamsons (M).

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X