Annons
X
Annons
X

Swedbank-kund: "Vi betalar massor men får inget tillbaka"

Nu ryter kunderna ifrån. Turerna i Swedbank påverkar förtroendet för banken. Det säger flera kunder i banken som SvD Näringsliv har talat med. Dessutom tycks händelserna i Swedbank påverka kundernas syn på samtliga storbanker.

Turbulensen i Swedbank
Håkan Lindström är en av flera kunder i banken som anser att Swedbank skadar sitt förtroende.

Håkan Lindström är en av flera kunder i banken som anser att Swedbank skadar sitt förtroende. Foto: Sandra Johansson/Marcus Ericsson-TT

Håkan Lindström från Kramfors är en av flera Swedbank-kunder som fått läsa i medier om sin bank de senaste dagarna. Den sparkade vd:n har polisanmälts, styrelseordföranden kritiseras starkt av flera storägare och sedan tidigare utreds toppchefer för privata fastighetsaffärer.

Påverkar händelserna i Swedbank ditt förtroende för banken?

– Ja, men tyvärr tror jag att den här typen av beteende inte är något ovanligt i bankerna. Mycket vill ha mer. De skor sig på oss kunder, vi betalar massor av pengar och får ingenting tillbaka, säger Håkan Lindström.

Annons
X

En annan Swedbank-kund, Bengt, svarar även han ett rakt ja på SvD Näringslivs fråga om hans förtroende för banken har påverkats.

– Det är klart att det gör. Det här gör ju att man tänker till lite grann som kund.

Även om många kunder är kritiska till vad som händer i Swedbank är det flera personer som säger till SvD att liknande händelser hade kunnat komma fram om vilken som helst av de svenska storbankerna.

– Jag har inget förtroende för banker. Jag skulle vilja flytta alla mina pengar till en alternativ bank. Nu var det Swedbank, men det hade kunnat vara vilken annan storbank som helst, säger Petra Holmberg, också hon kund i Swedbank.

Oscar Lefwert har inte själv några besparingar i Swedbank, utan är kund i Handelsbanken. Han har ett lågt förtroende för alla storbanker.

– Hade det varit Handelsbanken hade jag bytt bank. Men det är giriga personer i alla bankerna, säger han till SvD Näringsliv.

Pernilla Rönnlund, kund i SEB. Foto: Sandra Johansson

Pernilla Rönnlund, kund i SEB, säger likt Oscar Lefwert att hon hade övervägt att flytta sina pengar om turerna hade rört hennes bank.

– Det här påverkar förtroendet. De har tappat fotfästet. Om det var min bank hade jag funderat lite.

Alla kunder är dock inte upprörda. Vissa menar att händelserna trots allt inte har påverkat dem som kunder.

– Om alla anklagelser visar sig vara sanna är det skrämmande. Men jag har hittills varit nöjd med Swedbank, säger Swedbank-kunden Liridon Shefketi.

Annons
Annons
X

Håkan Lindström är en av flera kunder i banken som anser att Swedbank skadar sitt förtroende.

Foto: Sandra Johansson/Marcus Ericsson-TT Bild 1 av 2

Pernilla Rönnlund, kund i SEB.

Foto: Sandra Johansson Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X