Annons
X
Annons
X

”SVT:s replik om varumärken haltar betänkligt”

Att varje licensbetalare ska känna till och förstå resonemangen bakom varför en sportsändning får innehålla logotyper, att Melodifestivalen får sponsras men att en bärbar dator i bild, en tröja med ett speciellt varumärke ska tejpas över eller göras suddig är helt enkelt inte rimligt, skriver Carsten Carlsson i en slutreplik.

(uppdaterad)
När SVT kontrollerar situationen, i egen studio, väljs varumärken på ett tämligen ologiskt sätt bort, skriver Carsten Carlsson.

När SVT kontrollerar situationen, i egen studio, väljs varumärken på ett tämligen ologiskt sätt bort, skriver Carsten Carlsson. Foto: Jonas Ekströmer/TT

SLUTREPLIK | PUBLIC SERVICE

Den krassa verkligheten är troligen att redaktionen är rädd att inte ges en intervju om man insisterar på en miljö utan logotyper.

Grunden in min kritik mot public service och hanteringen av varumärken står i stort sett obesvarad i Albert Svanbergs replik på SvD Debatt den 3/2. Jag vidhåller att public service, och framför allt SVT, hanterar varumärken på ett sätt som publiken uppfattar som orättvist och ologiskt. Svanberg tar också ett tydligt inifrån och ut perspektiv i sitt resonemang om ”olika förhållanden”.

I mitt arbete där jag agerat rådgivare åt olika företag eller organisationer har jag även vid flera tillfällen haft förmånen att träffa medarbetare från public service. I mötet med nyhetsredaktioner eller sportredaktioner ser utmaningarna olika ut. Förutsättningarna att hantera miljöer som SVT råder eller inte råder över, som Svanberg nämner, skiljer sig åt. En reporter från Aktuellt kan i en intervju med en representant från näringslivet, i miljöer som SVT inte råder över, mycket bestämt välja bakgrunder som utelämnar logotyper eller andra grafiska element som kopplas till det aktuella företaget. När SVT kontrollerar situationen, i egen studio, väljs varumärken på ett tämligen ologiskt sätt bort. När en kollega till mig för en tid sedan medverkade i nu ledlagda Debatt titulerades han ”kommunikationsexpert” medan de medverkande från såväl Expressen som Aftonbladet titulerades med sina respektive företag. Alla tre representerar dock var sitt kommersiellt bolag.

Annons
X

För sportjournalisten är såväl miljöer som man kan råda över eller inte råda över fyllda av diverse logotyper. Enligt Svanberg så råder SVT inte över förhållanden vid idrottsarrangemang och förhållanden kopplade till arenan eller deltagarna. Det är dock inte riktigt korrekt. Det är inget som tvingar sportreportern att göra intervjun med idrottsstjärnan i den så kallade mixade zonen (där journalister och sportutövarna möts för intervjuer). Nu sker detta i alla fall men sportjournalistens möjligheter att välja bakgrund skiljer sig inte nämnvärt från nyhetsjournalistens. Den krassa verkligheten är troligen att redaktionen är rädd att inte ges en intervju om man insisterar på en miljö utan logotyper.

Allt detta handlar om den faktiska situation som public service måste förhålla sig till. Reglerna stipulerade av Myndigheten för press, radio och tv är sådana och personalen inom public service agerar efter bästa förmåga. Krasst sett har sport, kultur, underhållning en långt bättre position än vad näringslivet i övrigt har. Hela Svanbergs resonemang haltar emellertid betänkligt. Svanberg verkar inte överhuvudtaget se utifrån publikens perspektiv, vilket är min poäng. Det är för Svanberg som med reglerande myndighet som med resten av public service att man inte ser att publiken, vi som konsumenter av innehållet, finner det tämligen godtyckligt och inkonsekvent mellan de olika programmen och kanalerna. Att varje licensbetalare ska känna till och förstå resonemangen bakom varför en sportsändning får innehålla logotyper, att Melodifestivalen får sponsras men att en bärbar dator i bild, en tröja med ett speciellt varumärke ska tejpas över eller göras suddig är helt enkelt inte rimligt.

Jag vidhåller därför att public service behöver en översyn inom detta område. Där hanteringen utreds en gång för alla och där slutsatsen innebär en korrekt, konsekvent och rättvis behandling av varumärken i public service kanaler.

Carsten Carlsson

medie- och kommunikationsexpert på H+K Strategies, en av världens ledande byråer gällande bland annat varumärken, kommunikation och krishantering

Carsten Carlsson Foto: Pressbild

Annons
Annons
X

När SVT kontrollerar situationen, i egen studio, väljs varumärken på ett tämligen ologiskt sätt bort, skriver Carsten Carlsson.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 2

Carsten Carlsson

Foto: Pressbild Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X