Annons
X
Annons
X

Svenskars krav kan kosta Norwegian hundratals miljoner

Svenska passagerare kräver skadestånd på miljontals kronor från det norska lågprisbolaget Norwegian, efter den senaste tidens omfattande förseningar och inställda flyg. Nu tvingas bolaget försvara sig i Attunda tingsrätt.

Norwegian riskerar att åka på att betala mångmiljonbelopp tillbaka till sina svenska kunder.

Norwegian riskerar att åka på att betala mångmiljonbelopp tillbaka till sina svenska kunder. Foto: JOHAN NILSSON /TT

Norwegians satsning på långdistansflygningar till Asien och USA har börjat allt annat än bra. De nya Boeing 787 Dreamliner-planen har gång på gång drabbats av tekniska problem, med förseningar och inställda flygningar som konsekvens.

Det senaste exemplet kom så sent som på fredagen, då en flygning mellan Los Angeles och London till slut kom i väg efter nästan två dygns försening. Många av de över 300 passagerarna tvingades övernatta på flygplatsen, eftersom det rådde brist på hotellrum i staden.

– Detta är en mardröm, sade en uppgiven passagerare till den norska nyhetsbyrån NTB.

Annons
X

Och detta var långt ifrån den första gången som Norwegians långdistanspassagerare har drabbats av flygbolagets problem med den nya flygplansmodellen. Så sent som för en vecka sedan drabbades en Dreamliner-flygning från Arlanda till Los Angeles av förseningar på över ett dygn. Då blev stämningen bland passagerarna så ilsken att personalen på Arlanda kände sig tvungen att tillkalla polis.

Nu ser de upprepade förseningarna ut att kunna kosta Norwegian än mer än bara resenärers ilska. Det norska lågprisboalget har i de allra flesta fall nekat resenärer som drabbats av förseningarna och de inställda avgångarna ersättning, med hänvisning till ”extraordinära omständigheter”. Med andra ord: flygbolaget har skyllt problemen på flygplanstillverkaren Boeing, och därmed konstaterat att problemen har legat utanför deras makt.

Beteendet har fått den svenska luftfartsrättsadvokaten Stephan Eriksson att reagera kraftigt.

– Inget flygbolag vi har haft med att göra agerar så dåligt som Norwegian. Vi har bättre erfarenheter av utskällda Ryanair, säger han till SvD Näringsliv.

Stephan Eriksson är ansluten till TRS Travelrights, ett företag som har specialiserat sig på att rättsligt driva fall där passagerare vägrats ersättning efter förseningar. Nu driver han för bolagets räkning en första stämning mot Norwegian, för att tvinga flygbolaget att betala den ersättning som han menar att passagerarna har rätt till.

Enligt EU-lagstiftning har passagerare som drabbas av förseningar på tre timmar eller fler, eller av inställda flyg, rätt till ersättning på upp till 600 euro - motsvarande ungefär 5 500 kronor.

Norwegians förklaring - att problemen har legat utanför flygbolagets makt och att de därför inte är skyldiga att betala någon ersättning - ger Stephan Eriksson inte mycket för. Med hänvisning till domar i en rättsprocess mot det italienska flygbolaget Alitalia 2008, räknar han med att överbevisa Norwegian. I den aktuella domen slår rätten fast att kraven är mycket stränga när det gäller vilka orsaker flygbolagen kan skylla på för att frånsäga sig ersättningsansvar.

I själva verket är det Norwegian som är ansvarigt för förseningarna, menar Eriksson, eftersom de utan erfarenhet har satsat på långdistansflygningar med en helt ny flygplanstyp som de inte har testat tillräckligt. Dessutom har de lagt upp ett stenhårt flygprogram för planen.

– När förseningarna uppstår, skyller de allt på flygtillverkaren Boeing och nekar passagerarna deras rättigheter. Det är verkligen illa och kan bli ett riktigt omdömesproblem för Norwegian, säger han.

Den 29 augusti ska det första fallet, som rör två passagerare som blev försenade på Norwegians flight från Stockholm till Bangkok den 15 februari, upp i Attunda Tingsrätt i Stockholm. Om Norwegian tvingas betala ersättning i det här fallet, står över 1 000 andra passagerare i kö för att driva sina fall mot flygbolaget.

– Det rasar in fall som detta just nu. Och problemen bara växer. Norwegian har fortfarande problem med långdistansflygningarna, därför ökar antalet berörda resenärer nästan varje vecka, säger Stephan Eriksson.

Rättsfallet kan få konsekvenser även i andra länder. Enligt en översikt som Stephan Eriksson har tagit fram, är runt 35 000 passagerare berörda av Norwegians problem hittills. Enligt de siffrorna, och med ett maxbelopp på runt 5 500 kronor per passagerare, kan Norwegian totalt tvingas betala upp emot 192 miljoner kronor i ersättning.

Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson vill inte ställa upp på en intervju med SvD Näringsliv, men skriver i ett mejl att Norwegian alltid betalar ut ersättning i de fall flygbolaget anser sig ansvarigt för förseningar, så länge passagerarna gör anspråk på dem. Det gäller oavsett om det handlar om långdistansflygningar med Dreamliner, eller andra flygningar. Det finns också Dreamliner-resenärer som har fått ersättning av flygbolaget.

– Vi vill absolut inte skylla på Boeing och har fortsatt förtroende för Boeing. Däremot tycker vi att man borde kunna förvänta sig betydligt högre driftstabilitet på helt fabriksnya flygplan, skriver hon.

Hur många av de uppskattningsvis runt 35 000 försenade Dreamliner-resenärerna som de facto har fått ersättning av Norwegian har dock Charlotte Holmbergh Jacobsson möjlighet att ta reda på nu, skriver hon.

– Det har dessvärre varit ganska många olika förseningar orsakat av olika tekniska problem så det är inte helt enkelt att ge ett kort svar.

Annons
Annons
X

Norwegian riskerar att åka på att betala mångmiljonbelopp tillbaka till sina svenska kunder.

Foto: JOHAN NILSSON /TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X