Annons
X
Annons
X

Svenskar shoppar på nätet som aldrig förr

paketrekord Logistikföretagen gnuggar händerna när e-handeln växer. Under julhandeln sattes flera rekord i antal hanterade paket. Virtusize är ett av många bolag som vuxit fram i kölvattnet av e-handelns expansion.

Foto: SCANPIX

Detaljhandelsåret 2012 har inte varit särskilt upplyftande. I synnerhet inte för vissa branscher som möbler, bygg och kläder. Desto bättre har e-handeln utvecklats. Under tredje kvartalet växte e-handeln med 14 procent, vilket är den starkaste tillväxttakten sedan fjärde kvartalet 2010.

Dessa 14 procent kan jämföras med tillväxten i den fysiska handeln, som under samma period bara växte med 0,5 procent i volym.

Men trots att e-handeln stadigt växer och väntas omsätta 31,3 miljarder kronor under året så utgör den bara runt drygt 5 procent av den totala handeln. Ändå talar branschkännare om att e-handeln nu upplever en tredje våg.

Annons
X

–Konsumenten är mogen och en van e-handlare. Tekniken funkar bra, sidorna är förbättrade, liksom logistiken. När fler branscher går in höjer det omsättningen. Kläder, hemelektronik och heminredning växer mycket nu, säger Jonas Arnberg, på HUI Research.

Även sport och fritid är en snabbväxare på nätet med 24 procents ökning under tredje kvartalet. Att det dessutom etableras fler sätt att shoppa – med surfplattor och mobiler – ökar tillgängligheten och driver på försäljningen. Fler av de etablerade butikskedjorna har också lanserat e-handelslösningar. Och Posten, som blir allt mer beroende av en ökad e-handel, konstaterar att ovanligt många nu har julhandlat på nätet. Företaget har noterat upprepade rekord i antal hanterade paket per dygn och uppskattar att svenskarna näthandlat klappar för 4,1 miljarder kronor.

–När de stora handlarna kör i gång får det effekt. Kommer omsättningstunga branscher som livsmedel, möbler och byggvaror in börjar det hända saker, säger Jonas Arnberg.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Han bedömer att e-handeln får en årlig tillväxt på 10–15 procent och först om 5–10 år förväntas e-handeln stå för en tiondel av den totala handeln.

    På sikt är det ointressant att dela upp handelstillväxt i e-handel eller i fysisk handel. Den stora utmaningen för handeln är att utveckla e-handeln så att den samverkar och integreras med den fysiska butikshandeln i högre utsträckning. När det gäller detta ligger den svenska handeln efter i utvecklingen, menar branschbedömare.

    –Tillväxttakten är högre i många andra länder och i amerikanska varuhus är e-handeln en självklar del, integrerad i butikshandeln och ger kunden service. Om en storlek saknas, kan man beställa den direkt i butiken och få den hemskickad, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten logistik.

    Han konstaterar att vare sig Åhléns eller NK ens har börjat med näthandel, medan denna betraktas som självklar bland de större amerikanska varuhusen. Även många andra butikskedjor på den svenska marknaden, som exempelvis Dressman, Carlings, Sisters saknar näthandel.

    Medan butikshandeln har varit trög, så har kläder och skor sålt bra på nätet. De renodlade nätbutikerna, som exempelvis Nelly och Bubbleroom, fortsätter att locka kunder. Och Jonas Arnberg bedömer att butikskedjorna startar först när de känner av konkurrensen.

    –Före 2007 diskuterades om man skulle vara på nätet, nu är frågan hur. Branschen har slutat se e-handeln som ett hot och funderar över vad de förlorar på att inte erbjuda näthandel, säger Mattias Pihlström, e-handelskonsult på Brightstep.

    Både han och Arne Andersson på Posten är ense om att det saknas kunskap om e-handel och sociala medier bland styrelsemedlemmar och i koncernledningar i butikskedjorna. Och det i sin tur har bidragit till att Sverige halkat efter i utvecklingen.

    –Det finns svårigheter att få ihop det analoga tänket med det digitala. Man måste gå in helhjärtat för att lyckas och vinnare blir de som klarar att koppla ihop kanalerna, säger Mattias Pihlström.

    För konsultföretag som Brightstep finns ännu många uppdrag att ta sig an. I branschen finns en rad konsulter av olika slag som livnär sig på behovet av att utveckla butikernas e-handel. Samtidigt håller sig logistikföretagen framme för att utveckla tjänster som svarar mot kundernas behov. Posten, DHL, Schenker och Bring – alla vill ha del av marknadskakan.

    Postens Arne Andersson bedömer att logistikdelen fortsätter att utvecklas.

    –På sikt kanske vi måste erbjuda körningar alla dagar i veckan. Kunder vill inte heller sitta hemma och vänta på leverans mellan fem och tio, utan vill veta mer exakt när en chaufför dyker upp, säger Arne Andersson.

    Annons
    X
    Foto: SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X