Annons
X
Annons
X

Svenska startups storchansar på mobiltillbehör

Det är trångt i leden bland svenska företag som satsar på mobiltillbehör. Visserligen växer mångmiljardmarknaden för skyddande skal, hörlurar och laddare snabbt – men konkurrensen är benhård.

– Vi försöker ta oss in på USA-marknaden nu, säger Carl Sundqvist, medgrundare till hörlursföretaget Sudio i Stockholm.

(uppdaterad)
CES-mässan 2016
Svenska Sudios monter på CES-mässan i Las Vegas.

Svenska Sudios monter på CES-mässan i Las Vegas. Foto: Pontus Höök

LAS VEGAS. En lång rad svenska entreprenörer och investerare satsar just nu stenhårt på marknaden för tillbehör till mobiler, främst hörlurar och skyddsfodral.

Sudio, Ono Concepts, Zound Industries, iDeal of Sweden, Vain Stockholm, Happy Plugs, De Func och Case Power är några av företagen – de flesta med bas i Stockholmstrakten och flera av dem helt nystartade – som utvecklar och säljer mobiltillbehör. Samtliga uppräknade deltog i årets elektronikmässa i Las Vegas, CES 2016.

– Vi är stora i Asien, och där uppfattas svenska produkter som väldigt exotiska, säger Carl Sundqvist, medgrundare till ett av de färskaste företagen, Sudio. I Las Vegas har Sudio visat upp en ny trådlös hörlur som kommunicerar via mobilen via blåtandsteknik.

Annons
X

– Vi försöker ta oss in på USA-marknaden nu, det är därför vi är här, säger Sundqvist.

Den internationella marknaden för mobiltillbehör kan verka mer eller mindre full redan, även utan konkurrensen från en rad svenska entreprenörer. Å andra sidan utgör tillbehör till mobiltelefoner en snabbväxande mångmiljardmarknad som beräknas expandera till 122 miljarder dollar år 2025, enligt en analys från Future Market Insights.

Skyddande fodral av olika typer stod 2014 för cirka en femtedel av marknaden, därefter hörlurar med knappt 17 procent som delade andraplatsen med mobilladdare.

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Och trots att de är långt ifrån ensamma så är de tre grundarna till Sudio, utom Sundqvist även Johan Gawell och Jonas Wistrand, förhoppningsfulla.

    – Mobilt ljud har blivit väldigt stort på kort tid, mycket tack vare Spotify, konstaterar Sundqvist.

    Bara ett tiotal meter från Sudios monter på CES-mässan i Las Vegas håller Zound Industries till, ett annat av de svenska mobilljudsföretagen. Zound Industries marknadsför sig under fyra olika varumärken och utvecklar olika hörlurar för varierande ändamål som sportutövning, fest och vardag. Under varumärket Marshall, som Zound har på licens, säljs även en svenskutvecklad mobiltelefon för musikfantaster.

    – Den har bland annat dj-app och stereohögtalare, säger PR-chefen Sabrina Krim.

    Zound Industries har varit verksamt i en handfull år och har kommit längre i utvecklingen. Men företaget har ändå mycket gemensamt med Sudio och flera andra uppstickare, bland annat i det att de använder sig av sitt skandinaviska ursprung och referenser till Sverige och Stockholm i marknadsföringen.

    – Våra hörlurar är döpta efter områden i Stockholm, som Sumpan eller Hellas efter Hellasgården, förklarar Sabrina Krim.

    Sudio försöker köra samma trick, och har döpt sin nya blåtands-hörlur till Vasa Blå, hämtat från den svenske regenten på 1500-talet.

    Det återstår att se hur många av de svenska utmanarna inom mobiltillbehörsbranschen som överlever på en marknad med små marginaler och där stora volymer är nyckeln till framgång.

    – Konkurrensen kommer och går. Dels har du konkurrens från startupbolag, antingen så klarar de sig eller så försvinner de oftast inom ett år. Men det är ändå konkurrens. Sedan har vi förstås stora globala företag som vi konkurrerar med också, säger Henrik Andersson, global försäljningschef på Krusell, ett annat av de svenska mobillbehörsbolagen. Skillnaden är dock att Krusell varit igång sedan början av 1990-talet. Dess främsta produkt är olika typer av fodral till mobiltelefoner.

    Krusells vd Ulf Sandberg är en av de svenska veteranerna på CES-mässan mitt i Nevadas öken i januari varje år. Han anar att flera av de yngre svenska utmanarna som satsar på att framställa sig som livsstilsbolag och backas upp av riskkapital kan få problem med att hävda sig på marknaden.

    – Vår affär är egentligen ganska tråkig, vi gör basprodukter. Det här är inget hightechbolag eller hypat Framfab eller Spotify. Om vi tjänar en krona så kan vi spendera en krona. Det är så vi har klarat oss sedan 1991, säger Ulf Sandberg.

    Annons
    X

    Svenska Sudios monter på CES-mässan i Las Vegas.

    Foto: Pontus Höök Bild 1 av 2

    Carl Sundqvist, Sudio.

    Foto: Pontus Höök Bild 2 av 2
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X