Annons
X
Annons
X

Svenska musiktjänsten vill bli störst på nätet

Epidemic Sound säljer musik som används för att förmedla känslor och bygga stämningar i tv-program. Med en modell inspirerad av Spotify vill man vända upp och ner på branschen och nu, fem år efter starten, har man tagit in riskkapital för en internationell expansion.

Foto: REBECKA UHLIN

Epidemic Sound är en musiktjänst där man betalar för tillgång och inte till ägande. Men målgruppen är tv-kanaler, produktionsbolag och andra som behöver musik till sina produktioner. Och konkurrenterna är inte Spotify och vanliga musikaffärer, utan andra samlingar av så kallad produktionsmusik.

Bland Epidemic Sounds kunder finns stora delar av tv-bolagen i norra Europa. Det var också den marknaden man först började jobba mot.

– Vi började med tv-kanalerna, och de står fortfarande för lejonparten av vår försäljning, säger Oscar Höglund, medgrundare och vd för Epidemic Sound.

Annons
X

Han har själv ett förflutet i branschen, på produktionsbolaget Zodiak Television. Där kom han i kontakt med flera av sina medgrundare, bland annat Jan Zachrisson som var med och grundade både Zodiak samt längre tillbaks i tiden TV4.

Grundarna samlades runt insikten att produktionsmusikbranschen var för komplicerad och började skissa på en enklare lösning som inte krävde lika många steg och mindre pappersarbete från att upphovsmannen skriver ett musikstycke till dess att den hörs i tv.

När de grundade bolaget tittade de bland annat på Spotifys modell där det är tillgången till musiken man betalar för, och inte själva ägandet av skivor eller filer med musiken, och tänkte att det borde fungera på samma sätt i tv-världen också.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Musiken i biblioteketkommer inte från traditionella, etablerade artister utan från musikproducenter som specialiserat sig på den här typen av produktionsmusik. Epidemic Sound köper rättigheterna till musiken och låter sina kunder välja och vraka i utbudet mot en fast ersättning.

    – Det spelas i snitt en låt per minut i kommersiell tv, så behovet är stort. Kunderna har antingen ett löpande abonnemang där de betalar en fast summa eller så betalar de en fast summa per sekund musik de använder, säger Oscar Höglund.

    För snart två år sedan kände företaget att de hade byggt upp ett tillräckligt bra musikbibliotek och nått en bra nivå på sin tv-satsning. Då öppnade de upp för andra företag som också producerar video – från storbolag och livsmedelskedjor till hotell och mindre aktörer. Den senaste tiden har man även expanderat och gått från 12 anställda till 20.

    Målet är att växa ytterligare med den investering på 5 miljoner dollar som man fått in via riskkapitalbolaget Creandum – både själva musikbiblioteket, antalet anställda och den internationella närvaron.

    – Vi har haft kontakt med Creandum under lång tid, som investerare i Spotify har de följt marknaden noga och de såg samma sak som vi såg att det finns möjligheter att förenkla den här hanteringen inte bara för stora tv-kanaler utan även för andra kreatörer, säger Oscar Höglund.

    Ett självklart område för expansion är den växande skaran tv-producenter som använder Youtube som plattform. Epidemic Sound har redan i dag kontrakt med ett tiotal så kallade Multi Channel Networks som fungerar som ett slags filter ovanpå den gigantiska videosajten.

    De samlar flerafristående innehållsproducenter under sitt paraply och assisterar med bland annat sälj, marknadsföring och produktion. Epidemic Sounds musikbibliotek används av bland annat Disney-ägda Maker Studios och svenska United Screens, där Oscar Höglund är en av medgrundarna.

    – Vi vill vara förstahandsvalet för all rörlig bild på nätet, säger han.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: REBECKA UHLIN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X