Annons
X
Annons
X

Svenska företag går miste om affärer när få kan tyska

Fler svenskar måste lära sig tyska. Det anser Volvos koncernchef Olof Persson som är nybliven ordförande för Tysk-Svenska Handelskammaren och som själv bott i Tyskland i många år. ”Svenska företag går miste om affärsmöjligheter om de inte har folk som kan språket”, säger han.

Olof Persson sätter språkkunskaperna högst när han får frågan om vad han vill ge för råd till bolag som vill etablera sig på tyska eller svenska marknaden.

Olof Persson sätter språkkunskaperna högst när han får frågan om vad han vill ge för råd till bolag som vill etablera sig på tyska eller svenska marknaden. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Säg Tyskland och många svenskar reagerar negativt. Högljudda turister med stora ölmagar, långa sträckor autobahn för att nå Alperna och tråkiga stadskärnor som förlorade all charm när de återuppbyggdes på 50-talet. Fördomar, som trots att Tyskland är Sveriges största handelspartner, har lett till ett ointresse bland svenska folket för vårt kanske viktigaste grannland.

– Ja, det finns ett ointresse och där har vi mycket att göra. Vi ser hur betydelsefullt Tyskland är för Sverige, säger Olof Persson och lägger till att intresset för landet skiljer sig från region till region, att det är större i storstäderna och i södra Sverige än längre norrut.

Detta trots att affärskontakterna mellan de båda länderna ökar. Det finns i dag nästan 1000 tyska bolag etablerade i Sverige, en ökning med 7 procent sedan fjolåret, och omvänt har runt 1300 svenska företag dotterbolag i Tyskland.

Annons
X

Olof Persson, som säger att Berlin är den stad i världen han bott längst i – sju år sammanlagt – lutar sig framåt och gestikulerar när han pratar. Vi sitter vid ett konferensbord på Volvos huvudkontor i Göteborg, och det ”vi” Volvochefen syftade på i ”vi har mycket att göra” är den Tysk-Svenska Handelskammaren där han precis blivit vald till ordförande. Företrädaren heter Lars G Josefsson och var förutom Vattenfalls koncernchef även under en period rådgivare till den tyska förbundskanslern Angela Merkel. En ambition även för Persson?

– Nej, jag kommer att använda mina erfarenheter för att utveckla handelskammaren, säger han och skrattar till.

I det uppdraget ingår att öka intresset för tyska språket. I dag är det få unga, eller ens medelålders, som talar tyska.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Där har vi definitivt ett stort arbete att göra. Andelen som läser tyska i skolan har halverats senaste årtiondet samtidigt som företagen anser att det blir ett allt viktigare språk att kunna, säger Olof Persson, som även sätter språkkunskaperna högst när han får frågan om vad han vill ge för råd till bolag som vill etablera sig på tyska eller svenska marknaden. Att tyskarna dessutom ofta har en positiv syn på Sverige gör att det finns goda affärsmöjligheter, inte minst inom teknologi och hållbarhet enligt Persson.

    – Språket är nyckeln, det blir en väldig skillnad och ger en viktig konkurrensfördel. Det handlar inte om att vara totalt flytande utan om att vilja, säger han och tillägger lite självkritiskt att man på Volvo kanske fokuserat för mycket på asiatiska språk, men att de nu ser hur tyskan blir allt viktigare.

    – Tyskland är en viktig affär för oss. Vi har i dag en marknadsandel på 9 procent för Volvo lastvagnar. Jag är inte nöjd med det, säger Olof Persson.

    Ett budskap han upprepat flera gånger de senaste månaderna under lanseringen av Volvos senaste storsatsning – den nya FH-lastbilen, som bolagets presschef gärna ser att han fotograferas framför.

    Vi börjar prata om konjunkturläget. Vid förra delårsrapporten påpekade Volvo hur osäker situationen var. Nu närmar sig nästa kvartalsrapport och bolaget går egentligen in i en tyst period, men Persson målar ändå upp bilden i breda drag. Osäkerheten de såg i somras har spridit sig norrut från södra Europa och Frankrike. I Nordamerika är återförsäljarvolymen okej, men det finns en osäkerhet kring att lägga order även där. Brasilien har haft ett tufft första halvår, men de finansiella stimulanserna har gett vissa tecken på återhämtning.

    – Det är oerhört svårt att säga vad det här mynnar ut i. Det finns många osäkerhetsfaktorer i världen och för Volvo är det viktigt att vara flexibel.

    **• LÄS OCKSÅ: En traditionsrik bransch försvinner ur landet

    • LÄS OCKSÅ: Volvo Bussar lägger ner i Säffle**

    Frågan om den flexibiliteten består i att säga upp folk besvarar Olof Persson med ett ”det går alltid upp och ned med personal runt om i världen”. När intervjun gjordes i förra veckan har beskedet om att Volvo Bussar i Säffle lägger ner nästa år ännu inte kommit, inte heller att företaget flyttar tillverkningen till Polen. Nästan 400 fastanställda och konsulter berörs.

    – Jag tror att alla som jobbat i industrin vet att det här är en cyklisk bransch. Det finns tuffa beslut man måste ta, och alla är inte roliga, sade Volvochefen två dagar innan nedläggningen blev offentlig. Ändå poängterar han att första året som vd var ännu bättre än han hade trott.

    – Jag har ju jobbat nära Leif Johansson i många år, och jag hade en ganska bra bild av vad det innebär. Men det är om möjligt ännu roligare än jag hade tänkt mig, säger han.

    Vi behöver väl inte vara oroliga för att du flyttar huvudkontoret till Berlin nu?

    –Nej, det är absolut ingen risk. Men man kan se att Berlin ökat det svenska intresset för Tyskland. Det är idag den tredje största regionen som svenska företag investerar i.

    Annons
    Annons
    X

    Olof Persson sätter språkkunskaperna högst när han får frågan om vad han vill ge för råd till bolag som vill etablera sig på tyska eller svenska marknaden.

    Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X