Annons
X
Annons
X

Svenska bolag satsar på schysta appar för barn

Surfplattor och smarta mobiltelefoner har blivit vardag i svenska hem och användningen kryper neråt i åldrarna. Det har öppnat upp nya möjligheter för utvecklare. Men konkurrensen är tuff och som konsument är det svårt att hitta rätt.

Rosalyn Knapp, Sanna Nilsson, Lovisa Levin och Marcus Lindström är appföretaget Codarica.

Rosalyn Knapp, Sanna Nilsson, Lovisa Levin och Marcus Lindström är appföretaget Codarica. Foto: BEZAV MAHMOD

Enligt undersökningen ”Svenskarna och Internet” från förra året har nästan hälften av landets tvååringar åtminstone provat att använda internet på något sätt. Vid 6–7 års ålder är den andelen uppe i nio av tio. I rapporten konstateras att det framför allt är surfplattans intåg i barnfamiljerna som bidragit till utvecklingen och i huvudsak är det video och spel som dominerar.

Men en och annan lite udda fågel finns där också. Oslo-baserade Kuddle beskrivs bäst som ett Instagram för barn. Man kan lägga ut bilder och redigera dem, men i stället för att fokusera på att samla så mycket likes och så många uppskattande kommentarer som möjligt handlar det om vad skaparna kallar ”happy sharing”.

– Du kan lägga ut en bild och skriva ”det här är mitt hus”. Men andra kan inte svara och om du lajkar en bild så kan personen inte se vem som lajkat. Barn och ungdomar blir väldigt lätt uppslukade av hur många som lajkat och vem som kommenterat. Kuddle är helt enkelt ett bättre alternativ, säger Ole Vidar Hestaas, vd för Kuddle och en av tre grundare.

Annons
X

Kuddle har funnits ute sedan försommaren och enligt bolaget räknar man med att ha nått en miljon nedladdningar innan jul. Appen är gratis och innehåller ingen reklam, i stället hoppas man kunna tjäna pengar på figuren ”Kodi Kuddle” som guidar användarna i appen samt på en separat butik som bland annat ska sälja fysiska produkter från andra företag.

Kuddle skiljer sig från många andra appar i den djungel av barnspel och barnappar som finns i tillverkarnas butiker. Mycket är direkt skräp, ”gratisappar” som inte kostar något att ladda ner, men som närmast är utvecklade för att dra in så mycket pengar som möjligt. Formeln är enkel – skapa något som lockar barn och verkar harmlöst ur föräldraperspektiv så att det blir nedladdat och när barnen väl fastnat för spelet eller appen så kostar varje liten grej pengar.

I bästa fall tjatar barnen om att få köpa, i värsta fall finns det inget lås för att köpa innehåll i appar och barnen mer eller mindre ovetande använder sina föräldrars kontokort för att få det där innehållet som de så gärna vill ha.

– Jag får fortfarande mejl från föräldrar vars barn handlat av misstag. Även om tillverkarna har gjort det bättre så är det många som inte känner till att man kan stänga av det här. Det är ju lite förvirrande – att man kan kalla något för gratis och som sedan inte är det, säger Daniel Wieselberg, upphovsman till recensionssajten Pappas Appar.

Det finns gott om bra exempel på spel och appar för barn också. Det är dessa som Pappas Appar handlar om. Sedan starten 2011 har sajten blivit etablerad som något av en destinationssajt för den som söker appar för barn och i dag består redaktionen av 14 föräldrar som utan ersättning letar fram de bästa exemplen i appbutikernas djungel.

– Sedan jag startade har antalet appar för barn fullständigt exploderat. Problemet har egentligen bara blivit större och vi lägger jättemycket tid bara på att hitta sådant som är värt att testa.

De sållar bort sådant som är för våldsamt, som man behöver kunna engelska för att förstå och alla appar med reklam från tredje part eller den nämnda typen av köp inom apparna. De sållar också bort sådant som är tråkigt eller bygger på för stereotypa könsroller.

Bonnierägda utvecklaren Toca Bocas digitala leksaker saknar både reklam och köp inom apparna och de har tagit fram en könsneutral utvecklingsprocess som alla deras spel ska gå igenom. I slutet av september släppte man därför en ny version av Toca Robot Lab, med ny design eftersom den gamla, med företagets egna ord, ”befäste den vuxna (och ärligt talat lite grabbiga) bilden av hur en robot ser ut”.

Stockholmsföretaget Codarica har tillbringat mycket tid med de här frågorna. Deras första produkt var e-boken Kalle Kodare, som lär ut grunderna i HTML-programmering för barn från 5 år och uppåt. Sedan den släpptes för ett år sedan har de hunnit släppa Ipad-appen Code Quest som bygger vidare på samma koncept, fast i spelform. Nu har Kalle Kodare (eller Cody Coder som han heter på engelska) fått sällskap av Holly Hacker.

– Vi vill nå ut till alla barn. Det finns andra initiativ inom det här området som fokuserar mer på pojkar eller mer på flickor. Jag förstår inte varför, säger Lovisa Levin, marknadsansvarig och en av grundarna till Codarica.

I Code Quest kan spelaren spela små minispel för att lära sig grunderna i HTML och CSS som ligger till grund för en stor del av sajterna på internet, samt dessutom skapa en egen sida. Nästa steg är att vidareutveckla appen och lansera den på fler språk. Samtidigt tittar man på vad som ska bli nästa produkt. Bland annat jobbar Codarica på ett koncept tillsammans med Disney, en kontakt som etablerades när de genomgick Disneys acceleratorprogram i somras.

Deras idé ligger på många sätt rätt i tiden, diskussionen om huruvida barn och unga bör lära sig programmering i skolan har kanske inte varit så stor här i Sverige. Men i Storbritannien är det verklighet och i USA har president Barack Obama lanserat initiativet Connected som ska öka närvaron av modern teknik i skolan.

– Det är intressant hur villiga vi är att konsumera ny teknik, men samtidigt så ovilliga att sätta oss in i och försöka förstå hur det fungerar, säger Sanna Nilsson, vd på Codarica.

Några svenska utvecklare av barnspel och barnappar:

Toca Boca

Bonnierägt bolag som släppt 25 ”digitala leksaker” för IOS och en hel del för Android. Kontor i Stockholm och San Francisco.

Filimundus

Stockholmsbolag som nått framgångar med bland annat spel om välkända barnfigurer som Pippi Långstrump och Pettson och Findus. Släpper appar för IOS, Android och Windows 8.

Peppy Pals

Peppy Pals har fått mycket uppmärksamhet, bland annat för målsättningen att lära ut sociala och känslomässiga förmågor. Spelet med samma namn är uppbyggt av småspel som fokuserar på vänskap, empati och förståelse. Finns för IOS och Android.

Parama

Stockholmsföretag som släppt två matteappar uppbyggda efter den svenska läroplanen. Fokus på pedagogik och med genomarbetad grafisk design. Finns för IOS, Android och Windows.

Gro Play

Bygger både fysiska och digitala leksaker som ska lära barn om ekologisk hållbarhet, bland annat Gro Flowers om biologisk mångfald och Gro Garden om ekologisk odling. Utvecklar för IOS och Android.

Annons
Annons
X

Rosalyn Knapp, Sanna Nilsson, Lovisa Levin och Marcus Lindström är appföretaget Codarica.

Foto: BEZAV MAHMOD Bild 1 av 3

Appen Gro Garden handlar om ekologisk odling.

Bild 2 av 3

Kalle Kodare lär barn om HTML-programmering.

Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X