Annons
X
Annons
X
Mitt Stockholm

USA hånade Sverige – men tabben gjordes med flit

"Nothing sucks like Electrolux". Har annonsen verkligen funnits? Ja, det har den faktiskt. Den användes för att sälja dammsugare i Storbritannien på 1960-talet. Många tror än i dag att den skapades av en svensk med dålig språkkänsla, men det stämmer inte...

Bild 1 av 22

Electrolux-reklam. Det berömda svenska företaget höll länge till på Lilla Essingen.

Electrolux-reklam. Det berömda svenska företaget höll länge till på Lilla Essingen.

Efter genomgången av annonsernas historia i svensk dagspress kom det ju en hel del mejl från er SvD-läsare med exempel på annonser som har väckt känslor genom åren.

Annonsen ovan mejlades in av Dinesh Kara som skrev följande: "Hej. Jag jobbar på Electrolux distriparts i Jönköping. Hittade denna på jobbet".

Att det gjordes reklam för en dammsugare med orden "Nothing sucks like Electrolux" väckte förstås förundran. Inte minst i USA där många log och skrattade åt att annonsen måste ha skapats av en svensk utan känsla för vad ordet "sucks" kan betyda. Än i dag valsar faktiskt 60-talsannonsen runt på nätet i kategorin "reklamblunder". Sanningen är dock att reklamen gjordes av en britt – som mycket väl förstod ordets innebörd och visste att annonsen skulle väcka uppmärksamhet. Reklambyrån hette Cogent Elliot och det sägs att reklamkampanjen ska ha varit en succé. En av de som arbetade på reklambyrån har uttalat sig med följande ord: "It was entirely intended as a double entendre. You know, make 'em smile...".

Så här skriver läsaren Olle Hult, Los Angeles: Som boende i USA har jag alltid trott att Electrolux gamla annons om dammsugaren som "suger" var ett klumpigt misstag. Tack för upplysningen!".

Var det alltså kraften i denna dammsugare som fick tornet i Pisa att börja luta?...

Var det alltså kraften i denna dammsugare som fick tornet i Pisa att börja luta?...

Här följer nu fler annonsfavoriter från läsare:

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 22

Cigaretter för doktorer...

Harald Henrysson, Charleston, SC: "Rolig reklamkavalkad! Här exempel på marknadsföring av cigaretter i USA – en av annonserna tror jag mig ha sett uppsatt i en läkarmottagning".

Prova SvD digital i 1 månad – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 22

"Gör hål i burken så sjunker den fortare..."

Så här skriver Håkan Bergman om denna ölannons från slutet av 1950-talet eller början av 1960-talet: "Den här annonsen tror jag nog att Pripps helst vill glömma i dag".

Här är texten i annonsen som inte direkt värnar om säkerhetstänk och miljön: ”Tips från Pripps – för segelturen. Pripps nya 45 cl engångsförpackningar för öl är verkligen idealiska för segelturen. De tar liten plats, väger mindre, är lätta att kyla och sist men inte minst – ingen pant och inga tomflaskor med hem. Nu finns både Pripps Pilsner och Pripps Special på 45 cl glaskrus och 45 cl burk. Ett litet extra tips, gör ett hål i botten på den tomma burken så sjunker den fortare”.

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 22

Vurmar för bröd

70-talsreklam

70-talsreklam

Lennart Helleday: "Annonsen för den svenska brödkampanjen är väl en av de mesta kända".

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 22

Inget bilkörande utan cointreau...

Så här skriver Krister Hansén: "Eftersom det i bildkavalkaden även fanns ett par utländska annonser kan jag bidra med denna på franska".

I annonsen från 1940-talet står följande otidsenliga budskap: ”Sätt dig aldrig bakom ratten omedelbart efter en god måltid utan ett litet glas cointreau”.

Annons
X
Annons
X

Bild 6 av 22

"Känns inte klockrent"

Fiat-reklam från 1920-talet.

Fiat-reklam från 1920-talet.

Sven Hildingsson skriver följande: "Den här annonsen från 1920-talets Sverige tycker jag är så absurd. Med barnet som skjuter pilar. Det ska väl symbolisera kärleksguden eller en ängel, men känns inte klockrent ur trafiksäkerhetssynpunkt".

Annons
X
Annons
X

Bild 7 av 22

"Är Ni kort?"

SvD 19 februari 1922.

SvD 19 februari 1922.

I SvD 19 februari 1922 finns en annons för de som vill bli längre. Det är en annons som Sven Albinsson vill tipsa om: "Jag kollade lite gamla tidningar på Kungliga Bibliotek och hittade då denna som ju känns lite speciell. Nästan 100 år sedan, men samma funderingar kring hur man ska bli den perfekta människan".

I annonsen står bland annat att "Ni kan genom denna naturliga, oskadliga och tillförlitliga metod bliva 5, 10 upp till 15 centimeter längre/Eder ålder spelar ingen roll och nu kan Ni öka Eder längd även om Ni förut är rak. Skriv i dag och begär närmare upplysningar, de erhålles gratis från The Girvan System".

Annonshistoriker Jenny Stendahl berättar att det dök upp en hel del bluffmakare på marknaden i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

– En del annonserade på det här sättet för att få in en mängd brev. Sedan tog de loss frimärkena och tjänade en slant på det, berättar hon.

Annons
X
Annons
X

Bild 8 av 22

Kändis som spisar glass

Lill-Babs 1958

Lill-Babs 1958

Läsaren Maj-Lis vill slå ett slag för denna annons med Lill-Babs: "Du visade ju annonser med kändisar och det här är min favorit. Att hon spisar sin favorit känns avlägset med dagens språkbruk. Tack för resan genom annonshistorien".

En annan läsare, Kenneth, säger följande om Lill-Babs-annonsen: "Tjena! Lillbabs "spisa" var fyndigt för sin tids språk Spisa=Äta men man spisade även skivor =lyssnade och det var det nog många som gjorde på hennes skivor, spisade. Hur som en glad stund med dessa annonser. Tjingeling".

En läsare i Kanada, Pernilla Ahrnstedt från Vancouver, vill gärna tillföra ett internationellt perspektiv: Läste precis din artikel om annonser och reklamhistoria i Sverige. Både rolig och intressant. Inga av dessa annonser är svenska men apropå dina två exempel på annonser som aldrig skulle kunna användas igen så tycker jag att de här är skrämmande roliga!".

Annons
X
Annons
X

Bild 9 av 22

Annonserna föreställer alltså läskdrickande bebisar... Texten till en av annonserna som är från 1955: “This young man is 11 months old — and he isn’t our youngest customer by any means!”.

Två andra läsare minns läskannonser i Sverige:

Prova SvD digital i 1 månad – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 10 av 22

Karin Becker: "Tack för en intressant djupdykning i annonshistoria. Vill bara addera att Zingos slogan kom redan på 1960-talet, då löd den “Försvinnande god”. Minns det så väl, eftersom det kändes nytt och smaken verkligen var god".

En annan läsare, Sven D, minns när Black Orange kom: "Jag såg annonsen i Buster och var förstås tvungen att prova, men det var ingen höjdare. Men jag har alltid gillat läskreklam".

Annons
X
Annons
X

Bild 11 av 22

Illustratör och AD: Lennart Ranghusen.

Illustratör och AD: Lennart Ranghusen.

Johan Kling vill gärna slå ett slag för dessa modeannonser från 1950-talet. Illustratör och AD: Lennart Ranghusen.

Nästa annons med en pistolbeväpnad hund i centrum har skickats in av Leif-Arne som menar att det kan vara ett av tidernas lågvattenmärken.

Annons
X
Annons
X

Bild 12 av 22

Smaklöst – med hund i centrum

Hund i deoderantreklam 1960.

Hund i deoderantreklam 1960.

Leif-Arne: "Den är så galen. En hund med pistol – hur tänkte de här? Kan vara en av tidernas mest smaklösa annonser. Skulle vara spännande att höra diskussionen som ledde fram till upplägget. Eller också skönt att slippa...", skriver han om deoderantreklamen – scrolla för fler spektakulära läsarexempel.

Annons
X
Annons
X

Bild 13 av 22

Uppmaningen: Drick radioaktivt vatten

Stina Larsson vill lyfta fram den här annonsen: "Den är väl varken snygg eller spektakulär i utseendet, men att man så sent som på 1930-talet gjorde reklam för radioaktivt vatten är något många inte känner till. Då trodde man att det var ett undermedel, men ganska snart insåg alla att det även förde med sig stora strålningsrisker".

Annons
X
Annons
X

Bild 14 av 22

Marianne Berglund mejlar bland annat in denna annons. Så här skriver hon: "Har en bok från 1877, ”Stockholm förr och nu”, där det finns en hel del roliga annonser i slutet. Allt från likkistor och ”svepningar av lik” till stilfulla damkläder".

Annons
X
Annons
X

Bild 15 av 22

Exempel på Fyffes-reklamer från 1930-talet.

Exempel på Fyffes-reklamer från 1930-talet.

Signaturen Henning var en av dem som tipsade om en annons för bananer i humortid Blandaren på 1930-talet. Så här skrev han: "Det roligaste med Fyffe är skämtet i Blandaren som blev klassiskt för en tidigare generation. Fyffes skulle annonsera i Blandaren, men drog sig ur och tidningen stod med en blank sida. Då gjorde de en 'gratisannons' med denna text på helsidan: 'Fyffes bananer, världens mest lättsmälta föda, smakar skit redan i munnen!”".

Flera andra läsare har också skrivit att de har hört många berätta om denna annons.

Men SvD-läsaren Sten Ericsson skriver följande: "När min far var redaktör för både hundraårsblandaren och tillika 125 års d:o, så fann han att den annonsen aldrig har existerat. Vissa påstår sig ha sett den, men rykten blir sanna ju oftare det uttalas".

Kan alltså denna klassiker vara en myt? Om någon av er läsare har något mer att tillföra kring detta så mejla gärna till mittstockholm@svd.se.

Annons
X
Annons
X

Bild 16 av 22

"Kändes inte som ett påhitt"

Blandarens redaktion 1943. Humortidskriften grundades 1863 vid Teknologiska Institutet, nuvarande Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm.

Blandarens redaktion 1943. Humortidskriften grundades 1863 vid Teknologiska Institutet, nuvarande Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm. Foto: Stadsmuseet

Här några nya röster om annonsen där texten löd "Fyffes bananer, världens mest lättsmälta föda, smakar skit redan i munnen!”" – annonsen som alltså enligt läsare Sten Ericsson är en myt:

Måns Hagberg: "Jag häckade på Blandarredaktionen ett par år på sent 50-tal. Dock utan att vara med då de stora grabbarna satt där och bluddrade. Den där Fyffesannonsen var omtalad där med lite skräckblandad förtjusning. Kändes inte alls som ett påhitt! Jag fick intrycket att den var relativt ny. Men har inte sett den!".

Jan Glimstedt: "Jag har sett annonsen ifråga vet dess historia. Den togs in i ett av Chalmers cortegeprogram som en hämnd för att bananbolaget inte ville betala för en annons det året".

Tinna är inne på samma spår: Min far som fick på Chalmers på 50-talet berättade (ofta) om Fyffesannonsen, men då som något som kom från Chalmers. Vem vet kanske var det där den fanns o alls icke i Blandaren".

Per Littorin: "Det jag hört är att det handlar om ett Göteborgsföretag som en gång i tiden producerade laxerande choklad, Purex: "Ät Purex – smakar skit redan i munnen".

Åke Nilsson: "Hej, jag fyller 89 till sommaren. På 40-talet jobbade jag som springpojke m m i Malmö. Bananannonsen/notisen minns jag mycket väl: "Intet är så lättsmält som Fyffes bananer: smakar skit redan i munnen!" Med åldern har jag glömt i vilket nummer den var införd. Jag sparade den inte, eller rättare: den har försvunnit i samband med någon flyttning. Som officer har det hänt ett antal gånger".

En äkta Fyffes-annons från 1935.

En äkta Fyffes-annons från 1935.

Per Åhrén: "Min far Uno Åhrén gick på KTH 1915-1919 och var bl.a. Blandarredaktör 1918-1919. Han har berättat om Fyffe's gratisreklam i Blandaren med huvudbudskapet: Fyffe's bananer – smakar som skit redan i munnen".

Annika Sandström: "När jag var barn i 50-talets Uppsala hörde jag talas om att Studenttidningen Ergo hade en annons som tidningen själv skapat med texten "Fyffes – smakar skit redan i munnen". Förklaringen var att Fyffes beställt en annonsplats som man sedan inte betalat för och att detta var en hämnd från tidningens sida".

En annan läsare, Bengt Ahlesten, minns följande: "Med FYFFES bananreklam har jag ett starkt minne av en annan annons i Blandaren. Den slutade lite bättre. Gustavsberg hade lovat en annons men innan tryckningen drog de sig ur. Gustavsberg tillverkade på den tiden allehanda porslinsartiklar. Toalettstolar var en mycket stor artikel. När Blandaren fick beskedet av att de drog sig ur blev det en gratisannons med bild på toalettstol och texten ”Vi skiter i Gustavsberg”. Pengarna kom". En annan läsare, Peter Zeidler, tror dock att den korrekta versionen var "Alla skiter i Gustavsberg".

Om någon läsare kan visa upp någon av dessa annonser så mejla gärna till mittstockholm@svd.se.

Här följer ytterligare några tips från läsare:

Annons
X
Annons
X

Bild 17 av 22

Svensk världsstjärna gjorde reklam för cigaretter

Så här skriver Jan Bergstrand: "Roligt tema och intressant att följa historien. Bifogad Camel-annons, med Kungliga Tennishallen i bakgrunden, hittade jag hemma i en av min mammas gamla IDUN - VECKOJOURNALEN från 1963. Minnesnumret av John F. Kennedys bortgång. Tyvärr har det exakta datumet rivits bort, men att döma av Herbert Tingstens krönika i samma nummer angående Kennedy, så är den daterad den 29 november, 1963".

Och visst är Jan Bergstrands bidrag intressant. Så sent som 1963 ansågs det alltså helt okej för en idrottsstjärna att göra reklam för cigaretter. Sven Davidson, som bland annat vann Franska mästerskapen i singel och herrdubbeln i Wimbledonmästerskapen med Ulf Schmidt, uppmanade i annonsen till rökning med följande ord: "Efter en krävande tennismatch – vad ger en sådan avkoppling som en Camel!".

Så här säger annonshistoriker Jenny Stendahl: "Cigaretten kopplades länge ihop med hollywoodglamour. Den stor också för modernitet och självstädighet, speciellt för kvinnan under 1920-talet. Cigaretten var den moderna människans tobaksvara, den symboliserade rörlighet och lite farlighet. Cigaretten kunde utan problem rökas gående, ute på gatan, medan pipan och cigarren mer kom att symbolisera hemmets trygghet och pondus för affärsmän. De hade inte bråttom. Att både läkare och idrottsmän gjorde reklam för cigaretter var ingen ovanlighet, det var först 1964 som den amerikanska Terry-rapporten kom som visade statistiska samband mellan rökning och lungcancer. Men cigarettens symbolik var redan etablerad och det har tagit lång tid att få bort den glamorösa stämpeln".

Annons
X
Annons
X

Bild 18 av 22

Sara Östman, Sundsvall, tipsar också om en vacker annons: "Denna och fler finns på museet jag ansvarar för i Matfors", skriver hon.

Annons
X
Annons
X

Bild 19 av 22

Annons av Bengt Westrell.

Annons av Bengt Westrell.

Åke Ragnerstam: "Hur många svenskar har gjort en annons som finns på Moma i New York? Jag tror Bengt Westrell är ensam svensk om denna bedrift".

Så här skriver Per Schönning: "Intressant att veta att en urklämd Vademecum tancreme-tub platsar på Moma i New York. Det mest facineande med Vademecum är annars att i mitten av 1950-talet så medföljde ett litet platsband som satt fast i tomkartongen till tandcreme-tuben. Det var inte tandtråd utan innehöll spår så att när man drog med nageln längs med bandet så hördes en röst, som sa "Ta Vademecum". Genom att dra långsamt kunde man få en basröst som släpade sig fram "Taa Vaadeemeecuum" eller snabbt en pipig röst "Tá Vádémécúm". Jättekul tyckte vi barn. Gissa vilken tankräm vi ville ha. Jo just den. Men sen kom Dentosal, som smakade läskigt, men var så nyttig. Bläh!".

Annons
X
Annons
X

Bild 20 av 22

Ovanligt tapet för barnrummet

Rick skriver följande om reklam för insektsdödande DDT: "En svensk favorit som jag sett i några versioner".

Rick tipsar även om en annan liknande annons: "Den här amerikanska annonsen vet jag inget inget om men den ger rysningar". I det här fallet handlar det om en tapet till barnrummet med DDT på ytan som dödar flugor, myggor och myror direkt:

DDT var under ett antal år förbjudet i många länder, men har på senare år omklassats av WHO, bland annat för användning när det gäller att bekämpa malaria.

Annons
X
Annons
X

Bild 21 av 22

"Äkta glädje som smittar av sig"

Oranica-reklam från 1950-talet.

Oranica-reklam från 1950-talet.

Hanna Karlsson vill tipsa om en annons från 1950-talet som hon blir glad av: "Den här väcker verkligen känslor. En äkta glädje som smittar och lockar till köp".

Annons
X
Annons
X

Bild 22 av 22

"Solstickan är en höjdare"

Solstickan-reklam 1945.

Solstickan-reklam 1945.

Karin Henriksson tycker att Solstickan är en höjdare: "Stiftelsen Solstickan grundades ju redan 1936 och har alltid haft fina annonser. Pengarna skulle användas till "Till förmån för barn och gamla" som det också stod på askarna. Det är en av landets mest lovvärda satsningar", skriver hon.

Vilka favoriter har ni andra? Bidra gärna med egna annonser som ni tycker är värda att gå till historien genom att mejla till mittstockholm@svd.se.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X