Annons
X
Annons
X

SvD redovisar kraftigt resultatlyft för 2015

SvD redovisar ett starkt resultat för 2015 på 51 miljoner kronor, en vinstökning på 46 procent jämfört med 2014.

– Vi fortsätter ta andelar på annonsmarknaden både på digitalt och print, säger Gunilla Asker, vd för SvD.

SvD:s vd Gunilla Asker och chefredaktör Fredric Karén är nöjda med fjolårets utveckling.

SvD:s vd Gunilla Asker och chefredaktör Fredric Karén är nöjda med fjolårets utveckling. Foto: Tomas Oneborg

2015 blev ett framgångsrikt år för SvD, trots tuffa förutsättningar för svenska mediebolag. Rörelsevinsten innan avskrivningar för helåret steg med 16 miljoner till 51 miljoner kronor.

Vinstlyftet är ett resultat av både ökade digitala intäkter och lägre kostnader. De digitala intäkterna ökade med hela 28 procent. Från 120 till 154 miljoner kronor.

SvD:s vd Gunilla Asker kallar de växande intäkterna för en milstolpe.

Annons
X

– Tack vare mycket goda arbetsinsatser från alla avdelningar har vi nått detta starkt förbättrade resultat och att vi fortsätter att ta andelar på annonsmarknaden både på digitalt och print är väldigt uppmuntrande, säger Gunilla Asker.

Hon ser de starka siffrorna som ett bevis för att Svenska Dagbladets flerkanalsstrategi fungerar.

– Att allt fler är villiga att betala för vår digitala kvalitetsjournalistik och våra tjänster är stärkande inför framtiden med alla dess utmaningar – och möjligheter, säger Gunilla Asker.

Både SvD och Aftonbladet, som också ingår i Schibsted, påverkas enligt bokslutet av läsarnas förändrade beteenden på mediemarknaden. Medan antalet läsare och annonsintäkter minskar för tidningar ökar intäkterna på nätet kraftigt.

Bilden av ett framgångsrikt 2015 förstärks av ett stort antal priser under det senaste året. Under 2015 belönades SvD med Stora journalistpriset, Guldspaden, Schibsted Journalism Award, Guldpennan och titeln Årets redaktion.

– Jag är stolt över resultatet och året som helhet, såväl redaktionellt som kommersiellt. Förutom ett sällan skådat prisregn har vi också förändrat våra arbetssätt och tagit stora kliv mot att bli ett modernt mediehus, säger SvD:s chefredaktör Fredric Karén och fortsätter:

– Vi har ett spännande 2016 framför oss med flera satsningar och lanseringar som kommer att hjälpa oss navigera i den förändring vår bransch befinner sig i.

Även Schibsted Sverige, där SvD och Aftonbladet ingår, redovisar ett starkt resultat. Gruppen, som även inkluderar bland annat Blocket, Byt bil och nyligen förvärvade Hemnet, uppvisade det starkaste resultatet någonsin. Vinsten 2015 landade på 962 miljoner kronor att jämföra med 910 miljoner året före. Omsättningen uppgick till 5,1 miljarder kronor.

Koncernen Schibsted som helhet redovisar en förlust före skatt på 285 miljoner norska kronor för fjärde kvartalet i fjol. Motsvarande period 2014 var förlusten 108 miljoner kronor. Omsättningen steg till 3 947 miljoner kronor, från 3 874 miljoner ett år tidigare.

Rörelseresultatet exklusive engångsposter var 442 miljoner norska kronor, vilket var ungefär i linje med analytikernas förväntningar enligt Reuters.

Den norska delen av Schibsted, inklusive VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger, Aftenblad och Fædrelandsvennen, minskade sitt underliggande rörelseresultat till 397 miljoner norska kronor 2015. Från 537 miljoner norska kronor 2014. Fortsatt fokus ligger enligt rapporten på att anpassa kostnadsbasen till de förändrade marknadsvillkoren.

Mediehusen kommer att fortsätta fokusera på digital produktutveckling, enligt rapporten. Samtidigt flaggar Schibsteds vd Rolf Erik Ryssdal för att fortsatta kostnadsbesparingar är nödvändiga.

– Utvecklingen i våra mediehus i Norge och Sverige påverkas av stora förändringar på kund- och annonsmarknader. Trots dessa förändringar fortsätter mediehusen att komma med fantastiska journalistiska bedrifter, säger Rolf Erik Ryssdal i rapportens vd-ord.

Schibstedaktien föll på Oslobörsen efter rapportsläppet. Vid lunchtid på fredagen hade aktien tappat omkring 4 procent.

SvD:s vd Gunilla Asker och chefredaktör Fredric Karén är nöjda med fjolårets utveckling.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 3
Bild 2 av 3
Bild 3 av 3
Annons
X
X
X
X
Annons
X