Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Svart Coco Chanel påminner om en kabaré

Göran Eliasson och Anna Larsson i operan ”Coco Chanel”.

Göran Eliasson och Anna Larsson i operan ”Coco Chanel”. Foto: Artipelag

Scenvåren 2017

Modeskaparen Coco Chanels händelserika liv har givit stoff till flera filmer och minst en musikal. I somras gjorde lilla Vattnäs konsertlada i Mora en sorts operakabaré om henne, vilken nu har flyttat in i det snöhöljda konstmuseet Artipelag. Resten av museet visar en utställning med Lars Wallins överdådiga, extravaganta aftonklänningar – en påfallande kontrast mot Chanels återhållna elegans. Hennes revolutionerande bidrag till 1900-talets mode gav kvinnorna större frihet: inga korsetter, strikta dräkter, praktiska handväskor, en raffinerad parfym – samt inte minst den lilla svarta.

Även föreställningen går i Chanelskt svart. Den börjar närmast surrealistiskt med att fyra nunnor tassar in i strumplästen, viker ihop sina svarta dok och lägger dem på en symaskin – en antydan om Chanels uppväxt i ett kloster, där hon fick lära sig sy.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Metahistorien är att den åldrade Coco Chanel (Anna Larsson) blir intervjuad av en modejournalist (Göran Eliasson), vilket ger henne anledning att se tillbaka på sitt liv. Han är dock mer intresserad av hennes kärlekshistorier än hennes syn på kläder, och handlingen spinner sin tunna tråd kring ett par av männen i Chanels liv: den rike engelsmannen Boy Chapel som satsade pengar i hennes verksamhet (Tobias Westman) och SS-officeren Spätz (Eliasson), representant för hennes samröre med ockupationsmakten i Paris under andra världskriget.

    Annons
    X

    Det viftar Coco Chanel bort: ”Folk vill inte veta vad som egentligen hände – de vill lyssna på en saga.”

    Här kan den äldre Chanel sjunga duett med sitt yngre jag (Amelia Jakobsson). Sceniska situationer interfolieras av sånger och koreografiska charader. Det påminner om en kabaré, och publiken får hänga med så gott den kan i växlingarna mellan korta replikskiften på svenska och oöversatta sångnummer på tyska och franska. Allt är väl framfört av de fyra solisterna, men allra mest imponerar den lilla orkestern under Fredrik Burstedt, dansant växlande mellan lätthet och allvar. Och den stiliga affischen: ett koncentrat av Chanels sparsmakade estetik.

    Annons

    Göran Eliasson och Anna Larsson i operan ”Coco Chanel”.

    Foto: Artipelag Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X