Annons
X
Annons
X

Supervägar ska locka fler att ta cykeln

Regeringens utredare vill ha egna supervägar för cykelpendlare. Pengar till cykelsatsningar bör öronmärkas i kommande infrastrukturplaner, om Kent Johansson får bestämma. En förhoppning är att hälften av alla korta pendlingsresor i framtiden ska ske med cykel.

Supercykelvägar ska byggas för att få rdning på den galna cykeltrafiken i stockholm. 


Supercykelvägar ska byggas för att få rdning på den galna cykeltrafiken i stockholm. 
 Foto: THERESE JAHNSON

”Temperaturen börjar krypa uppåt och i går kväll var den runt nollan. Börjar fundera på om jag kanske skulle ta årets första cykeltur till och från jobbet, trots snön och isen.” Cykelbloggaren Marcus Ljungqvist bestämmer sig ändå den här vinterdagen för att inte köra de fem milen fram och tillbaka mellan Malmö och Lund.

Hade han tagit cykeln så hade han fått kämpa sig fram i snålblåsten på den skånska slätten. Men sedan Marcus Ljungqvist skrev de här orden har planerna på en så kallad cykelmotorväg mellan städerna börjat konkretiseras.

En ny supercykelväg skulle egentligen inte bli kortare men dragningen, längs med järnvägsspåren, skulle bli rakare och snabbare (där av namnet cykelmotorväg). Trafikverket bedömer att pendlingstiden skulle gå från 70 minuter till drygt 43 minuter för en normalsnabb cyklist. Med buskar utefter leden slipper cykelpendlarna också den värsta snålblåsten.

Annons
X

Regeringens cykelutredare Kent Johansson lägger just nu sista handen vid sina förslag som ska vara klara den sista oktober. Hans uppdrag är tvådelat: cyklingen ska öka och dessutom bli säkrare.

Och Kent Johansson vill se fler motorcykelvägar. Han vill ha en ”kick start” för att få igång sådana och andra projekt. I de kommandeinfrastrukturplanerna bör det öronmärkas pengar för att gå just till cykelsatsningar, säger han.

– Det behövs en specialsatsning på cykling i nästa planering. Det finns en sorts skuld i planeringen som gör att vi troligen även måste rätta till en del bakåt, säger Kent Johansson.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Trafikplanerare måste prioritera cyklingen, poängterar han:

    – Cykeln behöver mer utrymme både i ekonomiska medel men också i ytor, allra helst i de större städerna.

    I Köpenhamn står cykeln för mellan 35 och 40 procent av alla resor. I Stockholm når den siffran som bäst upp till 5 procent, enligt Kapacitetsutredningen. Enligt en undersökning så är 45 procent av arbetsresorna som gjordes med bil kortare än fem kilometer. Potentialen för cykeln som transportmedel är enorm, menar Kent Johansson även om han som statlig utredare inte är beredd att sätta upp ett mål.

    – Men om jag vore lokal planerare skulle jag ha målsättningen att hälften av alla korta resor skulle ske med cykel.

    Sverige brukar liknas vid något av ett u-land, åtminstone om man ska jämföra med cykelländer som Nederländerna och Danmark. Där finns just cykelmotorvägar, på danska ”cykelsuperstier”, på ett stort antal platser.

    – Det handlar om hur man snabbt ska kunna ta sig längre sträckor, konstaterar Kent Johansson.

    Som det är nu dras nästan alltid en cykelbana längs en befintlig eller ny väg. Det blir inte alltid den kortaste sträckan. Och cyklister är känsliga för just kilometerantalet, påpekar Kent Johansson. För att öppna för cykelmotorvägar vill han därför koppla loss dem från vanliga vägar.

    – En av de viktigaste sakerna är att en cykelväg inte alltid ska behöva vara i direkt geografisk anknytning till vägen. I stället för att vara ett bihang måste cykeln vara ett självständigt alternativ när en lokal miljö utformas.

    LÄS MER: Cykelmotorvägar i Köpenhamn

    Kent Johansson öppnar också för inrättande av särskilda cykelgator, det som också kallas cykelfartsgator.

    – Cyklister måste i större utsträckning kunna röra sig överallt, inne i bostadsområden och affärsområden. Cykelgator är väldigt intressant.

    I fyra svenska städer har cykelfartsgator testats på prov. Bilarna måste anpassa sig till cyklarna och hastigheten får inte vara högre än 20 kilometer i timmen.

    För att uppmuntra svenskarna att cykla mer måste tvåhjulingen också inlemmas i kollektivtrafiken, med fler cykelparkeringar och enklare regler för att ta med sig cykeln på tåg och buss.

    Kent Johansson är till vardags EU-parlamentariker och i Bryssel finns ett utbyggt hyrsystem för cyklar, en modell han vill bygga vidare på.

    – Man skulle kunna koppla en cykelhyra till kollektivtrafikkortet.

    En hyrcykel som ingår i exempelvis SL-kortet skulle då stå och vänta på pendlaren vid busshållsplatsen eller pendeltågsstationen.

    En del i Kent Johanssons uppdrag är också att förbättra säkerheten för cyklister. Men svaret på hur bland annat korsningar ska bli mindre farliga har han inte idag. Däremot ser det inte ut att bli något förslag om obligatorisk hjälm för vuxna. Information om riskerna är bättre än tvång.

    – Cykling ska ses som något positivt, poängterar Kent Johansson.

    Annons
    Annons
    X

    Supercykelvägar ska byggas för att få rdning på den galna cykeltrafiken i stockholm. 


    Foto: THERESE JAHNSON Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X