Annons
X
Annons
X

"Stockholm befinner sig i en ohållbar situation"

Situationen på Stockholms bostadsmarknad grusade tyska Cuponations planer på en karriär och etablering i Sverige. Skyhöga bostadsrättspriser och andrahandshyror till ockerpriser avgjorde saken.

– Det var helt enkelt för tidskrävande, säger Lukas Ohlson på Cuponation.

De höga bostadspriserna var bland annat anledningen till att Bolaget Cuponations etablering i Stockholm inte blev möjlig.

De höga bostadspriserna var bland annat anledningen till att Bolaget Cuponations etablering i Stockholm inte blev möjlig. Foto: Tomas Oneborg

När det tyska rabattjänstbolaget Cuponation började göra upp planer på att etablera ett ny nordiskt huvudkontor, var startup-klustret Stockholm ett självklart val för företaget. Då var det tänkt att totalt 30 nordiska medarbetare skulle etablera sig i staden.

Men på grund av alltför stora trösklar på Stockholms bostadsmarknad, gick planerna i stöpet.

– Vi insåg hur svårt det var att fixa bostäder, särskilt för de som kommer från de andra nordiska länderna och som inte har lika mycket kontakter i staden, säger Lukas Ohlson, Online Marketing Manager på Cuponation, till SvD Näringsliv.

Annons
X

Cuponations är ett Münchenbaserat startup-bolag som är en del av det Kinnevik-ägda Rocket Internet. Bolaget erbjuder rabattkuponger via internet och har totalt 300 anställda i 17 länder. Genom att storsatsa i Stockholm hoppades bolaget på att få bättre tillgänglighet till flera av deras affärskontakter, samarbetspartners och e-handelsbutiker.

Den tyska rabattjätten tittade på flera alternativ. Förstahands- och andrahandskontrakt och till och med bostadsrätter. Men då det tar flera år att stå i bostadskö, var det alldeles för tidskrävande att söka förstahandskontrakt. Det gjorde att bolaget fick leta sig in till andrahandsmarknaden.

– Här insåg vi att vi skulle få betala ockerpriser för andrahandslägenheter. Så det var inget jättebra alternativ det heller, säger Lukas Ohlson.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Bostadsrätter var inte heller ett optimalt val eftersom bolagets anställda beräknas vilja stanna i några år och oftast inte vill investera sina livsbesparingar på en tillfällig bostad. Hade Cuponation själva fått ta kostnaderna hade det satt djupa spår i ekonomin då bolaget, likt många andra startup-bolag, befinner sig i ett tillväxtstadium, menar Ohlson.

    Bolaget tittade även på andra etableringsorter som Göteborg, Malmö, Köpenhamn och Helsingfors. Men eftersom den svenska marknaden huserar en stor del av affärskontakterna, hade ett huvudkontor i till exempel Finland inneburit många resor fram och tillbaka.

    – Då insåg vi att vi lika gärna kunde stanna kvar i München, säger Lukas Ohlson.

    Den bostadsproblematiken som Cuponation fick erfara vittnar om att Stockholm just nu befinner sig i en "ohållbar situation", menar Lukas Ohlson.

    – Bostadsbristen är det främsta hindret för att etablera sig i Stockholm. Om startup-företag inte kan anställa nya personer på grund av bostadsbrist, är det ett ännu större problem för utländska bolag som försöker etablera sig i staden. Vi har kontor i flera andra städer och där har vi aldrig varit med om att det finns den här typen av bostadsproblem, säger Lukas Ohlson.

    Vad händer med etableringsplanerna?

    – Just nu håller vi inte på att titta på någon annan etablering. Vi befinner oss i ett skede där vi måste lägga tid och resurser på kärnverksamheten. Sedan är det klart att om situationen bli bättre längre fram, då kanske vi tar upp idén igen.

    Annons

    De höga bostadspriserna var bland annat anledningen till att Bolaget Cuponations etablering i Stockholm inte blev möjlig.

    Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X