Annons
X
Annons
X
Digitalt
Analys

Erik Bergin: Spotify rustar för hård strid mot jättarna

Musiktjänsternas krig

Spotify gör sig redo för att ta sig an Apple och andra konkurrenter i en strid om en internationell mångmiljardmarknad runt mobil musik, video och hälsa. Gör bolaget rätt väntar succé – men kampen ser ut att bli hård.

Spotifys vd Daniel Ek vid en presentation i New York i maj 2015.

Spotifys vd Daniel Ek vid en presentation i New York i maj 2015. Foto: Erik Bergin

NEW YORK. Det var maj månad, 2015, i New York. Spotifys vd Daniel Ek stod på en scen i en uppiffad lagerlokal på västra Manhattan – iklädd hipster-t-shirt med gitarrmotiv – och presenterade Spotifys senaste tillägg i tjänsteutbudet: en ny version av appen som utöver musik erbjuder strömmad video, radio och podcasts från samarbetspartner som ESPN, Comedy Central, MTV, BBC och nätmagasinet Slate med flera.

– Vi är ett teknikföretag, men vi är musikföretag i hjärtat och fundrerar hela tiden på hur vi kan få in musiken i folks liv, sa Ek.

Det är lätt att se logiken. Genom att bredda sig bortom musik vill Spotify placera sig mitt i användarnas dagliga liv, erbjuda specialanpassad träningsmusik på gymmet, underhålla med tv-klipp på t-banan och även informera vid stora nyhetshändelser. Det Spotify försöker göra är att positionera sig mitt i tre glödheta trender – mobil musik, mobil video och mobil hälsa och motion.

Annons
X

Men det fanns ännu ett skäl bakom tidpunkten för Spotifys lansering i New York.

Presentationen gjordes bara en månad innan Apple lanserade sin egen väntade offensiv på musikområdet, Apple Music, i juni. Och plötsligt var det stora musikkriget ett faktum.

Att Spotify nu är på väg att ta in nytt kapital och rigga för en börsnotering ska ses i mot den bakgrunden. Det kan kosta på att gå i närkamp med världens största teknikjätte och högst värderade företag, och Spotify behöver väsentliga finansiella muskler för att ha en chans.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Apple är ganska sent ute med sin egen musiktjänst. Samtidigt väntas vd Tim Cook vara redo att lägga rejält med krut på att ta en stor position på marknaden. Apple behöver tillväxt, vilket stod blixtrande klart efter tisdagens kvartalsrapport där försäljningen hos Apples viktigaste produkt Iphone visade sig vara oförändrad jämfört med ett år tidigare.

    Det är inte överraskande att Spotify nu, av allt att döma, konkretiserar sina börsplaner. Bolaget lär tas emot med jubel på ett Wall Street som just lagt ett trögt år bakom sig vad gäller noteringar. Den internationella trenden är nedåtgående, till stor del på grund av marknadstumult. 2015 togs 156,5 miljarder dollar in i noteringar globalt, ned 35 procent från 2014 enligt Renaissance Capital.

    En annan av Spotifys konkurrenter, franska Deezer med förre MTG-chefen Hans-Holger Albrecht vid spakarna, ställde till exempel nyligen in sin egen börsnotering. Albrechts motivering är intressant, och borde ingjuta både hopp och nervositet hos Spotifyledningen:

    – Det är inte lätt att hålla samma takt som konkurrenterna. Men det här är samtidigt ingen en-tar-allt-marknad, konstaterar Albrecht till New York Times, med direkt referens till Spotify.

    Franska Deezer har runt sex miljoner betalande användare och Apple Music har fått ihop sju miljoner enligt tidningen. Det bleknar förstås mot Spotifys rapporterade 20 miljoner.

    Men insatserna är skyhöga på en världsmarknad för digital musik värd runt 60 miljarder kronor, enligt branschorganet IFPI.

    Spotify har positionerat sig väl så här långt. Slaget har dock bara börjat.

    Annons
    X

    Spotifys vd Daniel Ek vid en presentation i New York i maj 2015.

    Foto: Erik Bergin Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X