Fågelsång och vindars sus i all ära, men ibland behövs lite mer än så för att man ska orka med sin joggingrunda. Teknikutvecklingen på musikområdet, först med små mp3-spelare och något senare musikdelningsprogram som Spotify, har gjort det möjligt att utan större ansträngning bära med sig en hel skivsamling i fickan, även under löpturen.

Och det finns två goda, vetenskapligt bekräftade, skäl att använda sig av musik för att prestera bättre under löpturen. Dels en psykologisk, men också en mer fysiologisk/teknisk anledning. Vi börjar med psykologin.

Olika låtar kan försätta oss i olika sinnestillstånd, det är vetenskapligt bevisat.

När du lyssnar till musik kan andningen, även om du sitter alldeles stilla, bli snabbare och djupare. Musik kan också öka din puls. Det här har forskare som studerat det som kallas musikpsykologi konstaterat.

Musik som får dig att känna dig glad, uppåt och fylld av energi kan alltså med fördel användas i rent motivationssyfte, kanske redan när du byter om inför löpturen. Under rundans gång kan den hjälpa dig att behålla en positiv och motiverad sinnesstämning, även om kroppen får slita ont.

Olika låtar kan försätta oss i olika sinnestillstånd, det är vetenskapligt bevisat.

De musikpsykologiska undersökningarna bland friska personer visar att det finns stora individuella skillnader i hur vi uppfattar musik, och det är kanske inte helt förvånande Jämför dina spellistor och favoritartister med någon annans, sällan är de ju identiska, eller hur? Vi tycker om olika typer av musik, och vi reagerar på olika sätt när vi hör en låt. Därför är det viktigt att du väljer joggingmusik först och främst utifrån eget tycke och smak.

Låtar och låtlistor som du med framgång använder som motivator under joggingrundorna kan du sedan använda även i andra sammanhang. Linda Backman som är psykologkandidat och arbetar på psykologifabriken använder sig ofta av det knepet själv.

– Jag märkte själv för ganska många år sedan att jag använder min ipod som hälsoreglerare, säger hon.

– Låtlistor som jag använde för att ge mig energi när jag var ute och joggade tog jag ibland fram och lyssnade på i andra sammanhang när jag behövde en skjuts framåt, lite extra energi.

Psykologin bakom vår musikalitet är alltså viktig i sammanhanget. Men musik har också ett mer praktiskt, för att inte säga fysiologiskt, användningsområde när det kommer till just löpning. Det handlar om stegfrekvens, eller kadens som det också kallas.

En elitlöpare i maraton tar i snitt ungefär 180 steg per minut, där vänsterfoten alltså slår i marken 90 gånger per minut, och högerfoten gör likadant. Förra året publicerades en vetenskaplig artikel i The Journal of Strength and Conditioning Research som befäste180 steg/minut som något av ett magiskt tal för den som vill springa snabbt och energieffektivt. Men naturligtvis finns det stora individuella skillnader även här.

Oavsett hur många löpsteg just du vanligtvis tar per minut, finns en poäng i att notera ditt stegtempo. För musik och löpning har ju just takt och tempo som gemensam nämnare. Inom musiken betecknas tempot som slag per minut, även kallat BPM (beats per minute). Och om du väljer låtar med ett BPM som matchar ditt löpsteg, så kan du springa i takt till musiken. Lite som att dansa fram i löpspåret kanske?

Det finns gratisprogram som kan avgöra exakt vilket BPM dina favoritlåtar har. I diverse löparforum på nätet finns också mängder av låtlistor och musikförslag som grundas på just BPM. För att nå nya och bättre träningsresultat, välj ett lite högre BPM och pressa dig en stund för att fortsätta springa i takt till musiken. Eller sätt ihop en intervallista med varierande BPM och försök hålla takten hela passet igenom. Att jogga och samtidigt lyssna på musik kan ge din träning en helt ny dimension.