X

Spendrups uttalande om kvinnor upprör

Det stormar kring Jens Spendrup, ordförande för Svenskt Näringsliv. I en intervju säger han sig ”absolut inte” vilja ha kvotering av kvinnor till företagens styrelser eftersom det saknas kvinnor med kompetens.

Jens Spendrup.

Jens Spendrup. Foto: LARS PEHRSON

Beror bristen på kvinnor i företagens styrelser på att det inte finns kompetenta kvinnor? Sedan Jens Spendrup har besvarat frågan med ”ja”, i Ekots lördagsintervju, och samtidigt pekat ut vård- och omsorg som en lämplig arena för kvinnor att visa framfötterna i, stormar det mot Svenskt Näringslivs styrelseordförande.

”Ditt praktfiasko” summerar till exempel Lina Thomsgård, grundare av Rättviseförmedlingen i sociala medier.

Det är i Ekots lördagsintervju som Jens Spendrup, cirka 20 minuter in i sändningen, gör klart att han är lika lite feminist som kommunist och överhuvudtaget ogillar ismer, med humanism som enda undantag.

X

Han fortsätter bland annat med att förklara kvinnor historiskt inte har varit företagare, något som får till exempel feministen Marcus Stenberg att avfärda Spendrup som ”dumhuvud” eftersom det fanns lagliga hinder för kvinnlig företagsamhet.

Camilla Wagner, engagerad i jämställdhetsfrågor och Veckans Affärer, är djupt kritisk mot Jens Spendrups uttalanden. ”Han vet inte vad feminism är, men vet bestämt att han inte är det med den enkla förklaringen att han inte gillar ord som slutar på ism… Feminism är enligt SAOL: Rörelse för kvinnors jämställdhet med män”, skriver Camilla Wagner i sin blogg.

Hon fortsätter:

”Om Jens Spendrup är emot kvinnors jämställdhet med män så ska han förstås inte kalla sig för feminist. Men då får han förklara sig”.

I Lördagsintervjun med Jens Spendrup låter det så här:

Ska kvinnor kvoteras till bolagsstyrelser?

– Absolut inte. Vi lever i en global ekonomi där vi konkurrerar med företag i hela världen. Om vi har restriktioner då försämrar vi vår konkurrenskraft, svarar Svenskt näringslivs ordförande som dock mer allmänt uttrycker sig positivt om kvinnor, bland annat ”Idag kommer de på bred front”.

Frågan om ”anledningen till att det ser ut som det gör idag är att det inte finns fler kompetenta kvinnor?”, besvaras dock med ”Ja”.

Jens Spendrup är 69 år, och tidigare vd, för familjeföretaget Spendrups. Han har också varit ordförande för Företagarna, men är alltså numer styrelseordförande i Svenskt Näringsliv.

”Varför ska alla med en åsikt be om ursäkt?”

borsforum.svd.se

Jens Spendrup.