Annons
X
Annons
X

Sociala medier ny PR-kanal

Riksdagens flitigaste användare av mikrobloggen Twitter finns bland Socialdemokraterna och Centerpartiet. Men få politiker förstår hur sociala medier fungerar och använder Facebook, bloggar och Twitter som traditionella megafoner inför valet – inte till dialog.

Årets valrörelse kommer mer än någon tidigare att utspela sig på internet. Svenska valstrategers nya ikon Barack Obama sägs ha väckt opinion och sänkt tröskeln för kontakten mellan politiker och väljare genom att använda sociala medier i sin presidentvalskampanj. Också stortings- valet i Norge i höstas påstås ha avgjorts med hjälp av Twitter, Facebook och Youtube.

SvD har inför årets valrörelse kartlagt de svenska riksdagsledamöternas aktiviteter på mikrobloggen Twitter, det just nu kanske mest omtalade sociala mediet. Flitigast av alla, räknat i antalet ”tweets”, alltså uppdateringar, är Eva-Lena Jansson (S).

–Det är ett annat sätt att kommunicera på. Jag skriver debattartiklar, krönikor i lokaltidningen och delar ut pepparkakor på gatan. På internet kan jag möta folk jag inte träffat annars. Det är också ett sätt att få veta hur människor uppfattar vardagen.

Annons
X

81 av 349 ledamöter finns på Twitter. Men riksdagens Twitter-kyrkogård är redan stor. Många har startat men verkar sedan ha tröttnat. När de som inte gjort någon uppdatering alls på en månad (en evighet i sammanhanget) räknats bort kvarstår 59 ledamöter.

S och C sticker ut sett till vilka ledamöter som är aktivast. Nio av de tio flitigaste twittrarna tillhör något av de två partierna.

En genomgång av samtliga twittrande riksdagsledamöters senaste 20 inlägg visar att de i huvudsak ägnar sig åt att berätta vad de gör just nu på jobbet och i privatlivet, vad de tycker i olika politiska frågor, samt länka till sina egna bloggar och tidningsartiklar. Resor tycks vara det populäraste tillfället att uppdatera sin status. Otaliga är tweetsen från flygplatser och tåg.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Vad har jag för nytta av att veta vad du åt till frukost?

    –Poängen kan vara att visa att också en riksdagsledamot har ett vardagsliv. Men risken är att man ibland twittrar för mycket av leda, säger Eva-Lena Jansson (S).

    Internetevangelister brukar framhålla att sociala medier bör intressera politiker av främst två skäl: chansen att nå yngre målgrupper och möjligheten till en öppen dialog. Men SvD:s granskning visar att över hälften av de twittrande riksdagsledamöterna inte alls utnyttjar möjligheten att kommentera andras uppdateringar, svara på kommentarer eller frågor, eller tipsa om andras inlägg (”retweeta”).

    Ulrika Ingemarsdotter är ansvarig för sociala medier på Centerpartiet. Ett ibland frustrerande jobb, konstaterar hon självkritiskt.

    –Jag kan tycka att många använder Twitter som en kanal för att pusha ut sin politik, tyvärr. Många använder inte möjlig- heten att föra dialog, utan ser det som ytterligare en kanal att trycka ut politiken.

    Eva-Lena Jansson (S) konstaterar att den som inte för en dialog snabbt tappar följare.

    –Som politiker är man kanske van att använda medier som megafon. Det funkar inte på Twitter, man måste kommunicera och svara, annars är man körd.

    Jan R Andersson (M) är en av de riksdagsledamöter som skaffat Twitter men inte skrivit något på över ett halvår.

    –I en mening är det en ganska begränsad uttrycksform. Sam- tidigt är feedbacken inte heller så bra, säger han.

    De flesta riksdagsledamöter har på sin höjd några hundra så kallade followers, alltså personer som följer dem.

    Är det verkligen värt mödan?

    –Ja, för dem som gör det rätt, då kommer fler och fler att börja följa dem. Det är en inkörsfas nu, ungefär som med att börja blogga, det tar lite tid, säger Ulrika Ingemarsdotter på Centerpartiet.

    Trots det nyfunna intresset för Twitter är den traditionella bloggen alltjämt betydligt populärare. 144 av 349 riksdagsledamöter bloggar, visar SvD:s sammanställning.

    Det i särklass populäraste sociala mediet bland de folkvalda är Facebook. En klar majoritet, 248 ledamöter, är medlemmar. Men alla använder inte Facebook som ett politiskt redskap, utan en del ser nätverkssajten som en del av den privata sfären.

    Partierna finns också representerade på videosajten You- tube och fotosajten Flickr. Ett parti utmärker sig genom att genomgående ha en låg närvaro på sociala medier, nämligen Kristdemokraterna.

    Daniel Nüüd arbetar med sociala medier på en reklambyrå och följde Obamas kampanj. Han tror inte att årets svenska val kommer att avgöras genom sociala medier, men att det om tio–femton år kommer att vara helt nödvändigt för politikerna att kunna hantera dem.

    –Det förändrar hur man för dialog. Det har aldrig funnits större möjligheter att involvera opinionen än idag. Man vet inte riktigt hur än, politikerna håller på och fingrar på det och Twitter är en stor del i sammanhanget, säger han.

    Sociala medier-granskningen blev en snackis

    blogg.svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X