Annons
X
Annons
X

”Sociala medier avgjorde valet”

Valet i Norge och Arbeiderpartiets seger är det första nordiska valet som delvis avgjorts av de nya sociala medierna. Statsminister Jens Stoltenberg har varit hyperaktiv på Facebook och bloggat och twittrat lika entusiastiskt som en tonåring.

– Jag överlåter till statsvetarna att analysera hur många röster vi flyttat tack vare de sociala medierna. Men en sak är säker. De har kommit för att bli, sa Jens Stoltenberg när han klockan 11 i dag mötte pressen i trädgården utanför sin bostad.

Han säger att de nya medierna sänker tröskeln för att komma i kontakt med väljarna.

Annons
X

– Jämfört med tidigare val har jag spelat in små videosnuttar som läggs ut på nätet – och som jag själv ser med stort nöje på kvällen.

Valframgången beror enligt honom på att Arbeiderpartiet lyckats både med de traditionella kampanjmetoderna och med de nya medierna. Partiet har ökat sin uppslutning bland de unga. – Det kan nog ha med att vi varit tunga på nätet, säger han.

Framgången för Arbeiderpartiet är på många sätt historisk. Det är första gången sedan 50-talet som partiet har vunnit två val på rad och det är första gången sedan 1993 som ett regeringsparti förbättrar sitt resultat.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    När rösterna hade räknats ihop fick Arbeiderpartiet 35,4 procent av rösterna, en framgång på 2,8 procentenheter. Det gav tre fler mandat i Stortinget, där Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti och Senterpartiet ändå får ett mandat mindre än under den förra perioden. 86 rödgröna mandat mot 83 mandat för de borgerliga är ändå en betryggande majoritet.

    – Detta val har medierna varit ännu mer fragmenterade än tidigare. Det finns många fler olika kanaler att nå ut till väljarna. Det pågår många olika debatter samtidigt, säger Jens Stoltenberg.

    Arbeiderpartiet satsade på de nya medierna redan vid sin kongress i våras. Hela kongressen direktsändes på webb-TV och medlemmarna uppmanades att delta i debatten genom att sända tweets.

    Partiets informationschef Sindre Fossum säger att det är viktigt att inte bara använda de nya medierna som en megafon, utan för att lyssna på vad väljarna är intresserade av och för att svara på frågor.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X