Annons
X
Annons
X

”Snart tar alla betalt på nätet”

Nästan alla nyhetsorganisationer kommer inom de närmaste tolv månaderna att börja ta betalt för innehåll på nätet. Det förutspår Financial Times chefredaktör Lionel Barber.

Den viktigaste frågan medieföretag världen över ställer sig är inte längre om de ska ta betalt för redaktionellt innehåll på nätet utan hur. Förra veckan skrev SvD Näringsliv om det förslag som bland andra tidningsorganisationen World Association of Newspapers (WAN) har lagt fram till EU-kommissionen för att skydda tidningarnas upphovsrätt på nätet.

Under ett tal som Financial Times chefredaktör Lionel Barber höll under ett brittiskt medieevenemang nyligen profeterade han att de flesta nyhetsorganisationer inom tryckta medier inom ett år kommer att ha börjat ta betalt för sitt innehåll på nätet. Han underströk vikten av att ”radikalt tänka om” de affärsmodeller som hittills har använts.

Vägen för tidningarna att gå är enligt Lionel Barber att identifiera vad som är unikt och originellt med deras nyhetsinnehåll och fokusera på det när de tar betalt. Det är alltså för kvalitetsjournalistiken som det lönar sig att ta betalt, menar han.

Annons
X

Allt fler internationella tidningsorganisationer börjar ställa sig bakom idén att ta betalt, ett alternativ som tidigare inte har kommit på fråga då nätets gratisfilosofi nästan ansetts som helig. News Corps Rupert Murdoch sa i våras att alla koncernens tidningar, brittiska såväl som amerikanska, innan årets slut ska ta betalt för nyheter.

Även New York Times chef för digitala medier, Marc Frons har sagt till SvD Näringsliv att man tittar på möjligheter att ta betalt. Enligt The Guardian kan ett beslut fattas redan i augusti. En av USA:s största dagspresskoncerner Media News Groups koncernchef Dean Singleton har också deklarerat att man är inne på samma linje.

Ännu finns det få konkreta exempel på tidningar som lyckats och hur stora intäkter de olika affärsmodellerna kan generera.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    –Samtidigt är det viktigt att tidningsföretagen snabbt etablerar en digital plattform med möjlighet att ta betalt, antingen per artikel eller via ett prenumerationssystem, sa Lionel Barber och tillade att ”utan dessa intäktsmöjligheter kommer kvalitetsjournalistiken att tyna bort”.

    Den modell Financial Times har tillämpat är en ”frekvensmodell”, vilket innebär att tidningen bjuder på ett antal artiklar innan man börjar ta betalt, tre för oregistrerade användare och tio för registrerade.

    ”Vi ser upprätthållna och växande intäkter som ett resultat av vår strategi, vilket är avgörande i en tid då annonsmarknaden viker”, sa Lionel Barber, enligt Editors weblog.com.

    För några veckor sedan meddelade tidningskoncernen Stampen att man ställt sig bakom införandet av det tekniska verktyget ACAP, som har utvecklats av WAN för att öka möjligheten att kontrollera sökmotorernas indexering av tidnigarnas artiklar och därmed öka upphovsrättsskyddet på nätet.

    –Ställningstagandet är ett sätt att markera att man värnar om värdet av kvalitetsjournalistiken, sa Stampens utvecklingschef Gunnar Springfeldt då till SvD Näringsliv.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X