Annons
X
Annons
X

Skadad rysk ubåt söks i skärgården

Ett nödsamtal på ryska föregick ubåtslarmet i Stockholms skärgård. När ubåtsspaningarna inletts startade dessutom radiotrafik mellan en sändare i skärgården och en sändare i den ryska enklaven Kaliningrad. Detta tyder på att det kan finnas en skadad rysk ubåt på svenskt vatten.

SvD kan avslöja nya uppseendeväckande uppgifter. Det gäller händelser som inträffade både före och under den pågående ubåtsspaningen.

De nya uppgifterna kommer från Sveriges signalspaning. Sådan genomförs både av Försvarets radioanstalt (FRA) och av olika enheter inom Försvarsmakten, till exempel marinens fartyg.

Officiellt startades ubåtsspaningarna på Kanholmsfjärden efter en optisk observation. Det vill säga att en person såg ett föremål. Marinen kunde snabbt utesluta att det var något slags djur eller naturfenomen. Det var i stället ett ”av människor tillverkat föremål”, enligt SvD:s källor. På ren svenska handlar det om en undervattensfarkost, alternativt en miniubåt eller rentav en större ubåt.

Annons
X

Men vad som inte kommit fram är att det dessutom finns topphemlig teknisk information som pekar mot ett bestämt land: Ryssland.

Redan torsdagen den 16 oktober, före ubåtslarmet, uppfattade den svenska signalspaningen ett radiosamtal på ryska. Det ovanliga med samtalet som fördes på kvällen var att det sändes på en speciell radiofrekvens. Det är en nödkanal, som används av Ryssland. Ungefär 14 timmar senare, vid middagstid fredagen den 17 oktober, upptäcktes en främmande farkost i den tätt trafikerade Kanholmsfjärden och ubåtsspaningarna startade.

Samma kväll kunde signalspaningen åter avlyssna intressant radiotrafik. Det var vid 22-tiden. Men denna gång var det krypterad trafik. Kryptering används för att hindra utomstående att ta del av innehållet.

Men även krypterade radiosändningar går att pejla in och på så sätt kan man fastställa var sändare och mottagare befinner sig rent geografiskt. Pejlingen visade att sändaren befann sig i närheten av Kanholmfjärden. I den andra riktningen gick trafiken från en sändare som också den kunde pejlas in: den sändaren finns i den ryska enklaven Kaliningrad.

Dessa uppgifter har bekräftats för SvD av olika personer med kunskap om de pågående spaningarna. Däremot vill dessa inte spekulera i om det finns en skadad ubåt på svenskt vatten.

– Vi koncentrerar oss nu på att konstatera om det pågår främmande undervattensverksamhet eller inte, säger en av SvD:s källor.

Försvarsmakten skriver på sin hemsida att de varken vill bekräfta eller dementera uppgifterna. På söndagsmorgonen är de ytterst sparsamma med kommentarer:

– Det jag kan säga är att operationen fortgår och att den, så som meddelades igår, utökats, sa Försvarets vakthavande informatör, Dag Enander.

Om en undervattensfarkost eller miniubåt skulle befinna sig i nöd kan det förklara varför den syntes på den tätt trafikerade Kanholmsfjärden. Poängen med ubåtssystem är att de inte ska synas. Men om en miniubåt råkar ut för tekniska eller andra problem ombord kan den bli svårmanövrerad. Då kan en del av farkosten oavsiktligt bryta vattenytan. Att Sverige avlyssnat det ryska nödsamtalet på torsdagskvällen kan också ha bidragit till den snabba svenska reaktionen på fredagen. Marinens fartyg och amfibiesoldater var på plats vid Kanholmsfjärden redan ett par timmar efter den optiska observationen.

I Kaliningrad finns stora delar av den ryska Östersjöflottan och olika specialförband, Spetsnaz. Det är känt att Östersjöflottan har miniubåtar. En rad uppgifter under senare år talar för att Spetsnaz opererade med miniubåtar i svenska vatten under det kalla kriget. Miniubåtarna transporterades under Sovjettiden dolda i ombyggda fiske- eller handelsfartyg. Om en undervattensfarkost är skadad är det naturligt att ett stöd- eller moderfartyg uppehåller sig i närheten. Så skedde 1988 under en ubåtsjakt i Hävringebukten då ett sovjetiskt ubåtsbärgningsfartyg väntade på internationellt vatten.

Sedan i onsdags, den 15 oktober, har ett ryskägt handelssfartyg legat nästan stilla på internationellt vatten utanför Stockholms skärgård. Det är oljetankern NS Concord på 57 000 dödviktston som ägs och drivs av företaget Novoship i Novorossiysk i Ryssland men seglar under liberiansk flagg.

– Vi är medvetna om fartyget och har koll på det, säger en av SvD:s källor som arbetar med ubåtsspaningarna.

Lördag kväll tycks fartyget plötsligt ha avvikit österut, strax efter att SvD publicerade på nätet.

Försvarets presstab räknar med att det blir ytterligare en presskonferens i dag på söndagen, men det är inte fastställt. Inga kommentarer ges huruvida någon incident inträffat under natten.

– Det besked jag kan ge är att det fortsatt pågår en underrättelseoperation, säger Dag Enander på söndagsmorgonen.

Se bildspecial: Ombord på HMS Visby

Annons
X
Bild 1 av 3
Bild 2 av 3

Stockholms skärgård under lördagen.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT Bild 3 av 3
Annons
X
X
X
X
Annons
X