Annons
X
Annons
X

SJ-chefens varning: Snart blir det nya tågproblem

Det riskerar att bli nya proppar i tågtrafiken framöver. Det säger SJ-chefen Crister Fritzson. Framför allt kring storstäderna är belastningen på spåren hög och där behövs mer kapacitet, oavsett om det blir några höghastighetståg eller inte.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

SJ gjorde en vinst efter skatt på 471 miljoner kronor under förra året samtidigt som försäljningen låg kvar på samma nivå som förra året, 9,1 miljarder kronor. Crister Fritzson, vd för SJ, kunde också räkna in ett ökat resande på många sträckor, bland annat på storstadslinjerna som ökade med 3 procent under fjärde kvartalet. Däremot gick tågen inte mer punktligt än tidigare.

Som många andra bolag räknar SJ också med ett underliggande resultat där tillfälliga poster räknats bort. Det ökade från omkring 500 miljoner till cirka 650 miljoner kronor och förklaras bland annat av att SJ:s två år gamla sparprogram gett resultat. Målet är att till slutet av det här året sänka kostnaderna med 1 miljard kronor.

– Vi har hittills sänkt kostnaderna med 600 miljoner kronor och ligger nu till och med lite före plan, säger Crister Fritzson.

Annons
X

Om det går som styrelsen vill kommer SJ att ge ägaren, staten, en utdelning på 188 miljoner kronor i år. Det är något lägre än året före men då slog regeringen plötsligt till och krävde en rejäl extrautdelning. Totalt tvingades SJ då betala in 1,9 miljarder kronor för att förstärka statskassan.

Blir det samma sak i år, att regeringen plötsligt vill ha mer pengar?

– Jag har i vilket fall inte hört någonting om att ägarna vill ha en extra utdelning även i år, säger Crister Fritzson.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Ett stort problem för alla tågbolag är de ständiga förseningar och störningar som orsakas av att spår och annan infrastruktur inte är tillräckligt bra. I Stockholm blir det förhoppningsvis en rejäl förbättring om drygt ett år när Citybanan öppnar och tar hand om pendeltågstrafiken genom stan. Det ger mer utrymme för andra tåg på de nuvarande banorna.

    Men Crister Fritzson varnar för att det snart blir nya problem.

    – För Stockholms del är det bra att Citybanan kommer men det leder till att proppen för järnvägen i den delen av Sverige flyttar till skogarna kring Norrköping, säger Crister Fritzson.

    Crister Fritzson, SJ:s vd. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

    Kort sagt, när det går att köra fler fjärr- och regionaltåg från Stockholm leder det till svårigheter när de ska ta sig fram längre ut på banan och bland annat måste konkurrera med lokaltågen i Östergötland.

    Enligt Crister Fritzson behövs det på några års sikt betydligt mer spårkapacitet kring storstäderna. För Stockholms del nås kapacitetstaket redan 2025.

    På längre sikt hoppas han framför allt att höghastighetsbanorna verkligen byggs. De ska täcka sträckorna Stockholm–Göteborg/Malmö och kan möjligen bli klara till 2035.

    – SJ ser väldigt positivt på höghastighetsbanorna och vill driva tågen. De kommer att leda till att inrikesflyget (på de sträckorna) slås ut, säger Crister Fritzson.

    Annons
    Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 2

    Crister Fritzson, SJ:s vd.

    Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X