Annons
X
Annons
X

Sifo: Förtroendet rasar för arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen är den myndighet som allmänheten har lägst förtroende för. I en ny mätning från Sifo som SvD tagit del av rasar förtroendet ytterligare. ”En katastrofsiffra”, säger Patrik Karlsson på Svenskt Näringsliv.

I Visbys hamn står Arbetsförmedlingens ballongprydda trailer parkerad under Almedalsveckan, den är på rundresa i Sverige för att träffa arbetsgivare. En åtgärd som enligt generaldirektören Angeles Bermudez-Svankvist ska öka förtroendet för myndigheten – som nu rasat ytterligare.

Redan förra året placerade sig Arbetsförmedlingen längst ned på Sifos så kallade anseendeindex som mäter allmänhetens förtroende och i år har värdet sjunkit ytterligare. Från minus 21 till minus 27, det största tappet av alla myndigheter som mäts.

–Jag vill inte kalla det kris. Men vi får inte glömma att kris också betyder möjlighet, vi måste kraftsamla och involvera arbetssökande och arbetsgivare mer för att möta deras behov, säger Bermudez-Svankvist.

Annons
X

Statsvetaren Henrik Oscarsson på SOM-institutet vid Göteborgs universitet tycker att läget är allvarligt.

–Med tanke på den höga arbetslösheten vi har idag är vi beroende av en arbetsförmedling som fungerar och som har ett stöd från människor.

Institutet släppte för några dagar sedan en rapport med liknande resultat för Arbetsförmedlingen.

–Både förtroendemätningar och mätningar av hur väl Arbetsförmedlingen sköter sina uppgifter ligger i botten av alla de typer av myndigheter som vi mäter.

Även Arbetsförmedlingens egen rapport, som lite missvisande kallas ”Stärkt förtroende för Arbetsförmedlingen”, har tittat närmare på hur förtroendet från dels arbetssökande och dels arbetsgivare ser ut. De arbetssökande anger att det största problemet är förmedlingen inte har ”stöd eller hjälp att erbjuda”, arbetsgivarna listar i sin tur ”brister i servicen” och ”skickar sökande med fel kompetens” som de främsta anledningarna till deras låga tilltro.

Båda de punkterna nämner Joacim Älgevik, avdelningschef på bemanningsföretaget Randstad, som har mycket kontakt med Arbetsförmedlingen. Även när de gör uttryckliga kravspecifikationer, som att de behöver någon med ett truckkort, händer det ofta att Arbetsförmedlingen skickar dit personer som inte alls stämmer överens med kraven.

–För oss och för den personen blir det onödigt jobb. Arbetsförmedlare jobbar snarare för statistiken att leverera ett visst antal kandidater än efter att nå någon form av slutligt resultat.

Bland saker han skulle vilja se en förbättring av återkommer servicen.

–Jag har full respekt för att de är en stor koloss men att de är så trögrörliga blir ett problem. Ofta måste de kolla med någon överordnad och processen kan ta tre–fyra dagar extra tid. Vi inom bemanningsbranschen behöver snabba beslut.

Patrik Karlsson, som arbetar med arbetsmarknadsfrågor på Svenskt Näringsliv, beskriver Arbetsförmedlingens utslag i studien som ”en katastrofsiffra”. Han vittnar om att deras medlemmar ute i landet har samma erfarenhet av dålig service och kandidater med fel kompetenser.

–Det påverkar arbetsgivarnas uppfattning, säger Patrik Karlsson.

Angeles Bermudez-Svankvist understryker att det pågår projekt med att byta ut en ålderdomlig it-plattform och att det svåra läget på arbetsmarknaden påverkar förtroendet bland de jobbsökande.

–Om vi får 10–15 år på oss – då kommer vi att ligga mycket bättre, för då sjunker också arbetslösheten och då blir det arbetskraftsbrist.

Arbetsförmedlingen kan tyckas ha ett otacksamt uppdrag: att förmedla arbeten när det råder hög arbetslöshet. Men Patrik Karlsson anser att det inte är så enkelt – och att det även i dåliga tider är omsättning på arbetskraft.

–Arbetsförmedlingen är inte ute tillräckligt mycket och jagar jobb och matchar arbetssökande till de jobb som faktiskt finns. Det går att med fotarbete på fältet hitta jobb och matcha arbetslösa med arbetsgivare, även i dåliga konjunkturlägen.

Patrik Karlsson hoppas att uppdraget med att förbättra förtroendet inte landar i en marknadsföringskampanj, utan att det leder till en riktig förbättring. För han tror att Arbetsförmedlingen skulle kunna ha högt förtroende.

–Om människor känner att den är relevant. Men förtroendekrisen baseras på helt andra saker, nämligen att man inser att Arbetsförmedlingen levererar för dåligt helt enkelt.

”Det är en sorglig dag i Almedalen”

svd.se

Se specialsajt om Almedalen

svd.se
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X