Annons
X
Annons
X

Sexism hör inte hemma i spelvärlden

Sexism, hat och hot har ingen plats i vårt samhälle, inte heller i spelvärlden. På senare tid har flera kvinnor i spelbranschen och spelmedier drabbats av hot, trakasserier och angrepp. Vi tar avstånd från dessa gärningar, skriver företrädare för Sveriges största spelutvecklare och spelutbildningar.

Många av de svenska succéspelen spelas i lika hög grad av kvinnor som 
av män och av både unga och gamla, skriver undertecknarna.

Många av de svenska succéspelen spelas i lika hög grad av kvinnor som av män och av både unga och gamla, skriver undertecknarna. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

BRÄNNPUNKT | SPELBRANSCHEN

Vi vill försvara allas rätt att vara och verka inom spel utan att bli bemötta sämre på grund av bakgrund, tillhörighet eller kön.
Företrädare för Sveriges största spelutvecklare och spelutbildningar

De flesta känner vid det här laget till de svenska dataspelens exportframgångar. En stor del av förklaringen är att dataspel inte längre är en hobby för entusiaster, utan ett brett folknöje. Det är en stor förändring som skett de senaste åren, inte bara i Sverige utan i världen. Det är denna ökande efterfrågan som driver den växande marknaden och fler söker sig till ett arbetsliv inom spel.

Den senaste tiden har vi nåtts av hemska nyheter om hur kvinnor som offentligt tar ställning mot sexism inom dataspel utsätts för hot och trakasserier av anonyma personer på nätet, så till den grad att deras fysiska säkerhet och tryggheten i deras hem inte kan garanteras (SvD Kultur 20/10). Det borde inte behöva sägas: hat, hot och trakasserier kan aldrig accepteras. Vi undertecknare – företags- och utbildningsledare inom dataspel – tar tydligast möjligt och utan förbehåll avstånd från trakasserier och sexism. Vi uttalar vårt stöd till de kvinnor som drabbats. Vi vill försvara allas rätt att vara och verka inom spel utan att bli bemötta sämre på grund av bakgrund, tillhörighet eller kön. Hot skall alltid tas på högsta allvar och polisanmälas.

Annons
X

Vi har som arbetsgivare, utbildningar och branschorganisation under lång tid arbetat med frågor som jämställdhet och aktivt strävat efter att förbättra kvinnors möjligheter i arbetslivet inom dataspel. Från att det under många år gick tio män på varje kvinna, har könsbalansen förbättrats och under 2013 ökade antalet anställda kvinnor i spelföretagen med 38 procent. Fortfarande är dock kvinnorna bara 16 procent av den svenska spelbranschens medarbetare. Den positiva utvecklingen måste fortsätta.

Jämställdhet är en av framgångsfaktorerna för svensk spelindustri. I den högpresterande spelvärlden kan svenska spelstudior konkurrera om internationell spetskompetens med att erbjuda ett funktionellt vardagsliv som småbarnsförälder när pappaledighet uppmuntras. Mångfaldsfrågan är självklar i en internationell arbetsmiljö som rekryterar kompetens från hela världen. Olikheter på arbetsplatser krävs för att kunna skapa spel till en mångsidig målgrupp. Många av de svenska succéspelen spelas i lika hög grad av kvinnor som av män och av både unga och gamla. Spel har blivit en självklar hobby för alla.

Vårt mångåriga arbete med jämställdhet och mångfald har nu kommit till initiativet Diversi, som förenar många goda krafter för jämställdhet och mångfald med engagemang från såväl spelarorganisationer och spelutbildningar som branschen. Genom att erbjuda en plattform för samverkan, erfarenheter och utbyte stärker Diversi de olika projekt som finns i olika delar av landet och inom företagen. En av insikterna är att åtgärder för jämställdhet ofta också fungerar som åtgärder för mångfald, och tvärtom.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Diversi kom till 2013 på initiativ av Dataspelsbranschen och kunskapsföretaget Praxikon med stöd av Vinnonvas projekt Genuslabbet. I dag är Diversi en gräsrotsrörelse med personer från alla delar av spelvärlden: studenter, spelare, spelutvecklare, lärare, forskare, journalister, evenemangsarrangörer och många andra.

    Utöver det långsiktiga arbetet har Diversi startat ett upprop för mångfald och jämställdhet, mot hat, hot och sexism. På bara några dagar har hundratals personer i Spelsverige ställt sig bakom. Skriv under uppropet: diversi.nu/petition

    Att arbeta med spel innebär att få utveckla produkter som är underhållande, väcker känslor hos spelaren och oftast gör människor glada. Sexism, hot och hat är det motsatta och har inte i vår bransch att göra.

    ANDERS FRANK, forskare, Försvarshögskolan; ANN-SOFIE SYDOW, utbildningsledare, The Game Assembly; ANTON WESTBERGH, vd, Coffee Stain Studios; BIRGITTA LUNDVIK, vd, Hansoft; BRJANN SIGURGEIRSSON, vd, Image & Form; CHRISTOFER SUNDBERG, grundare och creative director, Avalanche Studios; DANIEL HASSELBERG, vd, MAG Interactive; DANIEL KAPLAN, affärsutvecklare, Mojang; DANIEL ÖHBERG, vd, Fragnet; DAVID POLFELDT, vd, Ubisoft Massive; DAVID ROSÉN, vd, Pieces Interactive; DENNIS GUSTAFSSON, medgrundare, Mediocre; EIRIK PEDERSEN, vd, Game-Hosting; ERIK ROBERTSON, grundare, Redikod; FREDRIK OLOFSSON, vd, Sensavis; FREDRIK WESTER, vd, Paradox Interactive; HÅKAN LARSSON, Furuboda Kompetens Center; HANS SVENSSON, prefekt, institutionen för speldesign, Uppsala universitet; JOHAN HÖGLUND, vd, Raketspel; JOHAN WESTIN, game director, Level Eight; KARL MAGNUS TROEDSSON, vd, Dice; KLAUS LYNGELED, grundare, Zoink; LINNEA AGNE, projektledare, PlaygroundSquad; LINUS FELDT, grundare och vd, Filimundus; MAGNUS ALM, CMO, Palringo; MAGNUS BJÖRKMAN, vd, Tension Graphics AB; MARTIN EKDAL, co-founder, Simplygon; MARTIN WAHLUND, vd, Fatshark; MARTIN WALFISZ, vd & Grundare, Planeto; MATTI LARSSON, vd/creative director, Zordix; MATTIAS MIKSCHE, vd, Stardoll; MATTIAS NYGREN, vd, The Station; MATTIAS OHLSSON, Pixelbite; MIKAEL NERMARK, COO, Starbreeze; OLA DE FREITAS, vd, Goo Technologies; OLA HOLMDAHL, vd, Tarsier Studios; OSKAR BURMAN, vd, Rovio Sverige; PER STRÖMBÄCK, talesperson, Dataspelsbranschen; PER-ARNE LUNDBERG, SVP, The Game Incubator; PETER LEVIN, vd, Forestlight; PIM HOLFVE, vd, Expansive Worlds; RICKARD FRISEGÅRD, vd, Stunlock Studios; SEBASTIAN KNUTSSON, grundare, King; SIGBRITT KARLSSON, rektor, Högskolan i Skövde; STAFFAN BJÖRK, professor, Göteborgs universitet; STEFAN HOLGERSSON, verksamhetsledare, Stiftelsen Teknikdalen; STEFAN ÖSTERGÅRDE, vd, Fuffr; TOM LÖYCHE, studierektor, Future Games; TOM OLSSON, vd, Bläck Studios; TOMMY PALM, styrelseledamot, Spelplan-ASGD

    Annons

    Många av de svenska succéspelen spelas i lika hög grad av kvinnor som av män och av både unga och gamla, skriver undertecknarna.

    Foto: FREDRIK SANDBERG/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X