Annons
X
Annons
X

SD: Kritiken mot våra flygblad slår tillbaka

Flygbladet som jag lämnade i Lesbos flyktingläger blev föremål för kraftig kritik från såväl medialt som politiskt håll. När regeringen nu aviserat att man vill utvisa 80 000 migranter, vet vi med facit i hand vilka det är som borde skämmas, skriver Dennis Dioukarev (SD).

SD:s avskräckningskampanj
Dennis Dioukarev (SD). Personer tältar utanför det överfulla flyktinglägret i Moria på Lesbos.

Dennis Dioukarev (SD). Personer tältar utanför det överfulla flyktinglägret i Moria på Lesbos. Foto: Björn Lindgren/TT, Giannis Kotsiaris/AP

DEBATT | SD:S AVSKRÄCKNINGSKAMPANJ

”No money, no jobs, no homes” var huvudbudskapet på Sverigedemokraternas flygblad.

Få politiska kampanjer i nutida historia har fått utstå sådan (obefogad) kritik som den kampanj Sverigedemokraterna genomförde i höstas. Vi åkte genom sju olika länder där vi besökte flyktingläger och transitzoner och med hjälp av flygblad informerade flyktingar om den svenska asylprocessens kristillstånd och att villkoren försämrades.

Man behöver inte sträcka sig långt utanför våra gränser för att hitta exempel på liknande initiativ. Den danska regeringen köpte annonsplats i libanesiska tidningar (DN). Syftet? Att informera flyktingar om de ändrade förhållandena kring asylprocessen och göra det mindre attraktivt att söka asyl i Danmark. Även Norge har använt sig av annonsering utomlands för att minska flyktingströmmen till landet (DN). Vår regering vidtog dock inga åtgärder för att informera om krissituationen i Sverige.

Annons
X

Flygbladet, som jag lämnade i Lesbos flyktingläger, blev föremål för kraftig kritik från såväl medialt som politiskt håll. ”Vilseledande och svartmålande” hette det. Aftonbladets Lena Melin undrade ”Har de ingen skam i kroppen”?

Så här i efterhand vet vi dock att en del flyktingar valt att åka tillbaka hem till det land de flydde ifrån. Bilden av Sverige stämde inte överens med verkligheten (SvD). De gör alltså bedömningen att de kan få en högre levnadsstandard i sitt hemland än här. Det säger oss tre saker:

1. De har haft orealistiska förväntningar på mottagandet i Sverige.

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    2. Att en betydande del av flyktingarna, 60 procent enligt EU:s gränsbyrå Frontex, i själva verket var ekonomiska migranter och därmed saknar asylskäl.

    3. To state the obvious – Sverige har inte råd.

    ”No money, no jobs, no homes” var huvudbudskapet på Sverigedemokraternas flygblad. När regeringen nu aviserat att man vill utvisa 80 000 migranter, vet vi med facit i hand vilka det är som kan ha ryggen fria och vilka det är som borde skämmas egentligen.

    Dennis Dioukarev

    riksdagsledamot Sverigedemokraterna

    vice talesperson Ungsvenskarna

    Dennis Dioukarev (SD) Foto: Björn Lindgren/TT

    Annons
    X

    Dennis Dioukarev (SD). Personer tältar utanför det överfulla flyktinglägret i Moria på Lesbos.

    Foto: Björn Lindgren/TT, Giannis Kotsiaris/AP Bild 1 av 2

    Dennis Dioukarev (SD)

    Foto: Björn Lindgren/TT Bild 2 av 2
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X