Annons
X
Annons
X

SD dominerar sociala medier

När uppstickarpartierna har svårt att få uppmärksamhet i tidningar, radio och tv satsar de i stället hårt i de sociala medierna. Sverigedemokraterna, Feministiskt initiativ och Piratpartiet har stort inflytande på nätet. Partierna utanför riksdagen är både aktivare och populärare på sociala medier än de etablerade partierna. Men ett skäl till Sverigedemokraternas dominans kan vara att SD-vänliga bloggar lockar besökare genom att hänga ut misstänkta brottslingar.

Jimmie Åkesson, partiledare Sverigedemokraterna.

Jimmie Åkesson, partiledare Sverigedemokraterna. Foto: LEIF R JANSSON / SCANPIX

Avstängd kommentering

Kommenteringsfunktionen på den här artikeln har stängts av eftersom tonen i diskussionen inte var enig med SvD:s regler .

När Sverigedemokraterna nyligen höll valkonferens kunde händelsen följas på partiets egen kanal på videosajten Youtube. Av riksdagspartierna är det bara Socialdemokraterna som har lagt ut fler Youtube-filmer än SD.

På mikrobloggen Twitter utklassar utmanarpartiernas ledare flertalet av sina riksdagsditon. Feministiskts initiativs Gudrun Schyman är i särklass aktivast i dialogen med människor på nätet. Och bara Göran Hägglund (KD) twittrar mer än Piratpartiets Rick Falkvinge och Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson.

Annons
X

Statsvetaren Marie Demker menar att nätet är viktigt för att småpartierna ska synas och få fäste för sina frågor.

– Det är vad sociala medier kan göra, de här partierna kan få upp sin problemformulering på agendan, säger hon.

Av partierna utanför riksdagen är det bara Sverigedemokraterna som enligt opinionsmätningarna har en reell chans att komma in. Enligt kommunikationskonsulten Gabriel Sundqvist kan sociala medier vara en del i en framgångsrik opinionsbildning och det som slutligen får SD att komma in i riksdagen.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Organisationer som inte har så mycket pengar är förhållandevis framgångsrika i sociala medier, där skapas förutsättningar för dem, säger han.

    SD:s närvaro i sociala medier handlar främst om att reagera på det andra har skrivit snarare än om att själva lägga ut material, konstaterar han. SD-anhängare är mycket snabba med att utnyttja diskussionsforum som kommentarsfälten på dagstidningarnas nätupplagor och bloggar.

    – Så snart det skrivs något om dem så är de där och tar gärna en underdogposition. De är bättre i sociala medier än samtliga etablerade partier. På samma sätt som de etablerade partierna är måna om att föra debatt på tidningarnas debattsidor måste de bemöta SD i de sociala medierna också, där brister det i allra högsta grad, säger Gabriel Sundqvist.

    SD tycks inte bara arbeta aktivare än många andra partier med att nå ut i de sociala medierna – de lyckas också nå fler människor där.

    SD:s officiella Facebooksida är störst av alla partiers och har mer än tre gånger så många fans som regeringspartierna har tillsammans, 24 849 stycken. Men i det sammanhanget ska även nämnas att Facebooksidan ”Sverigedemokraterna i riksdagen – Nej tack” har hela 310 468 fans. SD möter med andra ord också ett motstånd på nätet.

    Att mäta enskilda bloggars genomslagskraft är vanskligt. Portalen Bloggtoppen.se:s rankning över de mest besökta politiska bloggarna – som vissa ifrågasätter men andra bedömer som hyfsat tillförlitlig – toppas av Politiskt inkorrekt och Fria nyheter. Båda sympatiserar tydligt med SD och sätter agendan för många sverigedemokrater som är aktiva på nätet, även om de två bloggarna inte har några officiella band till SD.

    Men alla tycker inte att bilden av SD-dominansen på nätet stämmer. Kommunikationskonsulten Brit Stakston påpekar att en stor del av trafiken till de två nämnda bloggarna troligen kommer av att de också publicerar namn på misstänkta brottslingar i uppmärksammade rättsfall.

    Hon anser också att Sverigedemokraterna inte använder de sociala medierna för att kommunicera politik.

    – Deras strategi är att tycka synd om sig själva för att de inte får komma till tals. De uttalar stark personkritik och upplevs snabbt som hotfulla, säger Brit Stakston.

    Nikke Lindqvist, sökordsoptimerare som tittat mycket på politikernas närvaro i sociala medier, håller med.

    – Piratpartiets sympatisörer dyker också upp i stora kluster, men skillnaden är att piratpartisterna nästan alltid uppträder under namn och med länk till sin blogg. I SD:s fall är de påfallande ofta anonyma med påhittade namn, säger han.

    Erik Almqvist, Sverigedemokraternas samordnare för sociala medier, hävdar tvärtom att deras sympatisörer utrycker sig mer sakligt än andra. Samtidigt säger han att tonen kan komma sig av att de känner frustration.

    – Många av våra väljare upplever att vi är socialt stigmatiserade och har svårt att få uttrycka oss i vardagen. På så sätt har sociala medier blivit en ventil för många, säger Erik Almqvist.

    De har aktivast Youtube-kanaler

    1 Socialdemokraterna
    295 klipp (940 435 visningar)

    2 Sverigedemokraterna
    150 klipp (253 191 visningar)

    3 Folkpartiet
    148 klipp (122 442 visningar)

    4 Centerpartiet
    135 klipp (41 584 visningar)

    5 Moderaterna
    116 klipp (148 014 visningar)

    6 Kristdemokraterna
    105 klipp (75 783 visningar)

    7 Miljöpartiet
    79 klipp (50 151 visningar)

    8 Vänsterpartiet
    57 klipp (24 226 visningar)

    9 Piratpartiet

    22 klipp (116 571 visningar)

    10 Feministiskt initiativ

    8 klipp (12 939 visningar)

    Fotnot: Antalet klipp anger hur många filmer partierna själva har lagt ut på sina officiella Youtube-kanaler.

    Partiledarna som är mest aktiva på Twitter

    1 Gudrun Schyman (FI)

    2 366 tweets (3 784 followers)

    2 Göran Hägglund (KD)
    967 tweets (1 992 followers)

    3 Rick Falkvinge (PP)

    872 tweets (1 317 followers)

    4 Jimmie Åkesson (SD)

    495 tweets (230 followers)

    5 Lars Ohly (V) (visar enbart uppdateringar från hans bildblogg)
    140 tweets (1 425 followers)

    6 Mona Sahlin (S) (visar enbart uppdateringar från hennes Facebooksida)
    52 tweets (4 987 followers)

    Fotnot: Övriga partiledare finns inte på Twitter. Tweets innebär antalet uppdateringar som partiledarna gjort, followers visar hur många som följer dem.

    De har flest fans på Facebook

    1 Sverigedemokraterna

    24 859 fans

    2 Piratpartiet

    7 727 fans

    3 Socialdemokraterna
    4 569 fans

    4 Moderaterna
    4 106 fans

    5 Vänsterpartiet
    1 799 fans

    6 Miljöpartiet
    1 452 fans

    7 Folkpartiet
    1 341 fans

    8 Centerpartiet
    911 fans

    9 Kristdemokraterna
    516 fans

    Fotnot: Antal fans till partiernas officiella sidor på Facebook som de länkar till från sina webbplatser. Feministiskt initiativ har ingen officiell FB-sida, däremot en FB-grupp.

    Största politiska bloggarna

    Enligt Bloggtoppen:

    1 Politiskt Inkorrekt (SD-vänlig)

    2 Fria Nyheter (SD-vänlig)

    3 Henrik Alexandersson (Piratpartiet)
    4 Alliansfritt Sverige (rödgrön)
    5 Johan Ingerö (liberal)

    Enligt Knuff:

    1 Alliansfritt Sverige (rödgrön)
    2 Peter Andersson (S)
    3 Politikerbloggen (opol)
    4 Henrik Alexandersson (Piratpartiet)
    5 Kent Persson (M)

    Fotnot: Bloggtoppen.se mäter antalet besök, Knuff.se visar vilka bloggar som är mest uppmärksammade av andra bloggar (genom länkningar). Listorna är inte en komplett eller verifierad statistik och tar endast med bloggare som själva anmält sig dit, men de är en av många accepterad måttstock för att bedöma bloggars popularitet.

    Annons
    Annons
    X

    Jimmie Åkesson, partiledare Sverigedemokraterna.

    Foto: LEIF R JANSSON / SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X