Annons
X
Annons
X

SAS lyfter mot LA igen – 62 år efter världsskrällen

För drygt 60 år sedan började SAS flyga till Los Angeles. Då var linjen via Nordpolen en världssensation. Efter att ha stängts 1994 drar linjen nu igång igen – fast den här gången från Stockholm. SvD Näringslivs Tomas Augustsson blickar tillbaka på hur det var då.

Bild 1 av 10

Arild Viking, en DC-6B, gjorde 1952 den första testflygningen från Los Angeles till Köpenhamn via Nordpolen.

Arild Viking, en DC-6B, gjorde 1952 den första testflygningen från Los Angeles till Köpenhamn via Nordpolen. Foto: SAS

I slutet av 1940-talet, när andra världskriget var över, började SAS ledning fundera på om det inte skulle gå att flyga från Skandinavien till den amerikanska västkusten. Resorna mellan Europa och USA gick då framför allt till New York på den amerikanska östkusten.

Men om man valde en kortare väg via Nordpolen skulle det gå att flyga betydligt snabbare från Skandinavien både till den amerikanska västkusten och till Japan. Alternativet var ju annars att ta sig till New York och sedan tvärs över USA.

1952 hämtade SAS hem en ny DC-6B från Douglas fabrik i Long Beach, Los Angeles. Därifrån flög man sedan kortaste vägen till Köpenhamn via mellanlandningar i Edmonton, Kanada, och på den amerikanska flygbasen i Thule, på Grönland.

Med ombord fanns en rad vip-gäster och SAS fick en massa uppmärksamhet för att bolaget gjort en vanlig civil flygning via den magnetiska Nordpolen.

Annons
X
Annons
X

Bild 2 av 10

Einar Sverre Pedersen var chefsnavigatör och använde bland annat en polariserande kompass.

Einar Sverre Pedersen var chefsnavigatör och använde bland annat en polariserande kompass. Foto: SAS

Bakom den första flygningen låg en massa grundläggande tekniskt arbete. Mycket drevs av SAS chefsnavigatör Einar Sverre Pedersen som försökte bemästra de stora utmaningar som det innebar att försöka navigera vid den magnetiska nordpolen.

En vanlig kompass fungerar inte där och Einar Sverre Pedersen använde sig i stället av en speciell gyrokompass. Han navigerade också med hjälp av solen och stjärnorna.

Prova SvD digital i 2 månader – helt gratis!

Annons
X
Annons
X

Bild 3 av 10

Foto: SAS

Flygvapnen i USA och Kanada hade också utvecklat ett system med rutnätsnavigering. Men de gridkartor över Nordpolen som militären använde var hemligstämplade och de var inte det minsta intresserade av att lämna ut dem till ett skandinaviskt halvstatligt bolag.

Till sist lyckades SAS navigatörer ändå få tillgång till kartor och utvecklade ett eget system med ett rutnät över Nordpolen.

Annons
X
Annons
X

Bild 4 av 10

Fler än 700 personer var med i Köpenhamn när första flyget till Los Angeles skulle gå.

Fler än 700 personer var med i Köpenhamn när första flyget till Los Angeles skulle gå. Foto: SAS

Intresset var enormt när SAS skulle göra den första flygningen från Köpenhamn till Los Angeles. Premiärflygningen gick 15 november 1954 och med ombord fanns bland andra statsminister Tage Erlander tillsammans med sina två skandinaviska kolleger.

På Köpenhamns flygplats hade mer än 700 gäster trängt ihop sig för att så småningom få se planet Helge Viking lyfta.

Inför starten hade SAS bland annat byggt nya radiomaster i Norge för att få bättre kontakt med planen under deras väg mot Grönland.

I själva verket var det två plan som startade med 20 minuters mellanrum. Båda bar namnet Helge Viking och tanken var att om något av dem skulle bli försenat på grund av tekniska problem så skulle i vilket fall det andra komma fram i tid.

Flygningen gick så bra att det första planet kom fram 35 minuter före utsatt tid och fick cirkla runt flygplatsen i Los Angeles ett tag för att välkomstkommittén skulle hinna bli klar.

Annons
X
Annons
X

Bild 5 av 10

Cockpit under första flygningen från Köpenhamn till Los Angeles 1954.

Cockpit under första flygningen från Köpenhamn till Los Angeles 1954. Foto: SAS

Så här såg det ut i cockpit när SAS började flyga med DC-6 till Los Angeles. Samtidigt som första planet gick från Köpenhamn startade ett annat och gick i motsatt riktning från Los Angeles med bland andra Kaliforniens guvernör ombord.

Planen möttes över Nordpolen och slängde då ut en minneskapsel som innehöll förstasidan från hundra tidningar världen över.

Annons
X
Annons
X

Bild 6 av 10

För Los Angeles var det viktigt att få en direktförbindelse till Europa.

För Los Angeles var det viktigt att få en direktförbindelse till Europa. Foto: SAS

I USA mötte SAS stort motstånd. De amerikanska flygbolagen flög från östkusten till Europa och ville inte ha konkurrens av något europeiskt bolag som skulle flyga direkt till västkusten.

De amerikanska myndigheterna tvekade därför att ge SAS tillstånd. Det fick Handelskammaren i Los Angeles att ingripa.

De ville ha en snabb flygväg till Europa och fick politikerna i huvudstaden att släppa in SAS. Men bolaget fick bara tillstånd att flyga till Los Angeles, inte till San Francisco som man också ville.

Annons
X
Annons
X

Bild 7 av 10

Cary Grant på trappan till SAS plan i Köpenhamn, på väg tillbaka till Los Angeles.

Cary Grant på trappan till SAS plan i Köpenhamn, på väg tillbaka till Los Angeles. Foto: SAS

För filmstjärnor och andra kändisar blev SAS linje mellan Los Angeles och Köpenhamn en livlina. Efter att linjen invigs 1954 är den i flera år den enda direktförbindelsen till Europa från den amerikanska västkusten.

De amerikaner som skulle vidare till något ställe i Europa flög då med SAS till Köpenhamn och sedan därifrån till andra europeiska destinationer. Alternativet var i flera år att flyga den betydligt längre vägen via New York och sedan över Atlanten.

Annons
X
Annons
X

Bild 8 av 10

Det är i stort sett samma nordliga väg nu som då.

Det är i stort sett samma nordliga väg nu som då. Foto: Jenny Alvén

SAS hade från början tänkt flyga via flygbasen Thule på Grönland och sedan vidare till Edmonton i Kanada innan man kunde ta sig till Los Angeles. Men det amerikanska flygvapnet sa nej till att låta planen landa på basen i Thule.

Rutten fick i stället läggas via Søndre Strømfjord och sedan till Winnipeg i Kanada.

Numera blir det en direktflygning från Stockholm till Los Angeles med en Airbus A330. I stort sett flyger man samma väg i närheten av Nordpolen som tidigare. Den exakta sträckningen skiftar beroende på hur vindarna går och åt vilket håll man flyger.

Annons
X
Annons
X

Bild 9 av 10

SAS använde jumbojet till Los Angeles.

SAS använde jumbojet till Los Angeles. Foto: SAS

Efterhand ökade konkurrensen när flera europeiska bolag börjar flyga direkt till Los Angeles. Det gjorde att underlaget för SAS minskade eftersom färre tog vägen via Köpenhamn.

Mot slutet flögs linjen omväxlande med en Boeing 767 och en jumbojet, Boeing 747Combi. Den senare flög mellan Köpenhamn och Los Angeles via Seattle.

Men 1994 hade en så stor del av de lönsamma affärsresenärerna försvunnit att SAS inte längre kunde fortsätta flyga till Los Angeles.

Många skandinaver flög exempelvis dit med hjälp av tyska Lufthansa och SAS la efter 40 år ned sin linje. Fast nu öppnar den igen - om än inte från Köpenhamn utan från Stockholm.

Annons
X
Annons
X

Bild 10 av 10

Norwegians första Dreamliner.

Norwegians första Dreamliner. Foto: Tomas Augustsson

Den hårdaste konkurrensen till SAS kommer från den skandinaviska hemmaplanen. Lågkostnadsbolaget Norwegian började först flyga i Europa men för drygt två år sedan inledde bolaget också en långdistanssatsning med fokus på USA.

Norwegian använder Boeings nya plan Boeing 787 Dreamliner och riktar framför allt in sig på destinationer dit det åker många turister. Inte så konstigt kanske med tanke på att fritidsresandet är den största och snabbast växande delen.

Norwegian flyger bland annat till den amerikanska västkusten och flyger från slutet av mars tre gånger i veckan direkt till Los Angeles från Stockholm. Två gånger i veckan flyger bolaget också till San Francisco och utökar snart till tre gånger i veckan.

SAS nya linje till Los Angeles går samtliga dagar i veckan.

Håll dig uppdaterad med SvD Näringslivs nyhetsbrev

Anmäl dig här

Annons
X
X
X
X
Annons
X