Annons
X
Annons
X

Saabs nya radar ska avslöja stealthplan

En terrorist som tar sig fram med jet ski, ett ubåtsperiskop som precis når ovanför vattenytan eller ett stridsflygplan som försöker dölja sig med stealth-teknik. Det är vad Saab lovar att deras nya övervakningssystem, och miljardinvestering, kan upptäcka. Förhoppningen är också att Saab med nya systemet ska kunna öka marknadsandelen betydligt.

Saabs nya flygburna radar- och övervakningssystem monteras på ett flygplan från kanadensiska Bombardier, en Global 6000. En stor del av arbetet med det nya systemet har gjorts i Göteborg,  Järfälla och Linköping.

Saabs nya flygburna radar- och övervakningssystem monteras på ett flygplan från kanadensiska Bombardier, en Global 6000. En stor del av arbetet med det nya systemet har gjorts i Göteborg, Järfälla och Linköping. Foto: Saab

I samband med den stora flyg- och försvarsindustrimässan i Singapore har Saab lanserat ett nytt system för övervakning från luften. Systemet bygger vidare på Erieye, en flygplansbaserad radar som använts de senaste 20 åren, bland annat av det svenska försvaret.

Nu kommer det i en ny version som bland annat innebär att det går att se betydligt mindre föremål än tidigare och nå 70 procent längre bort. Det nya systemet, som går under namnet Global eye, kan även se betydligt bättre på marken och upptäcka vad som sker där.

Utan några egentliga omställningar kan systemet också upptäcka vad som sker i luften och till havs. Det kan handla om så små saker som ett periskop som sticker upp eller en kryssningsrobot som rusar fram på låg höjd.

Annons
X

– Det är ett verkligt stort skifte när vi nu fått fram ett system som klarar alla tre uppdragen och kan täcka mark, luft och hav. Vi kan också gå ned på lägre höjd och upptäcka riktigt små objekt, säger Micael Johansson, affärsområdeschef för elektroniska försvarssystem på Saab.

Det nya flygburna systemet använder samma teknik som Saab för omkring två år sedan införde i sina markbaserade radarsystem. Hela satsningen på en ny radargeneration kommer efter att Saab under flera år satsat en stor del av sin budget för forskning och utveckling just på radar.

De nya systemen använder elektroniska kretsar baserade på Galliumnitrid som är ett tåligare material än föregångaren Galliumarsenid. Det gör att man kan bygga mindre delar som klarar högre effekt. Även med en mindre radar kan man då se mer och längre.

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    När den nya markradarn lanserades fick Saab stor uppmärksamhet internationellt och företaget ansågs ligga flera år före konkurrenterna med den nya tekniken. Micael Johansson räknar också med att Saab ska kunna få fler kunder med hjälp av det nya flygburna systemet. Tidigare har åtta länder köpt 22 Erieye-system som används till allt från att övervaka andra länders stridsflygplan till att upptäcka knarksmugglare.

    – Vi har hittills tagit 50 procent av marknaden utanför USA och nu räknar vi med att öka betydligt både val gäller plattformar och antal länder, säger Micael Johansson.

    En fördel är att de som använder det nya systemet kan spara pengar genom att samma plan och övervakningssystem kan användas till fler uppgifter än tidigare. Micael Johansson jämför det med utvecklingen av stridsflygplan där exempelvis samma Gripen-plan kan användas för jakt, attack och spaning.

    – Nu gör vi samma sak med övervakningen. Vi bearbetar även stora länder och hoppas komma in på den marknaden, säger Micael Johansson.

    Den snabba utvecklingen på radarsidan påverkar även hur stridsflygplanen utformas. Flygplan som byggts med smygteknik (stealth) för att bli riktigt svåra att upptäcka är helt plötsligt inte så svåra att se längre.

    – Hela vitsen med stealth är att man inte ska bli upptäckt. Nu blir de det i alla fall och det gör att man kan ifrågasätta vad som är stealth, säger Micael Johansson.

    En trist effekt för de som satsat på stealth-egenskaper är att tekniken både är dyr och ofta kräver anpassningar av planen som kan försämra prestanda. Om planen ändå kan upptäckas får de bara nackdelen med stealth utan att få dess fördel med att vara svårupptäckt.

    Annons
    X

    Saabs nya flygburna radar- och övervakningssystem monteras på ett flygplan från kanadensiska Bombardier, en Global 6000. En stor del av arbetet med det nya systemet har gjorts i Göteborg, Järfälla och Linköping.

    Foto: Saab Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X