Annons
X

Så snackar vi schlager på nätet

Loreen och Ranelid var hetast i sociala medier under Andra chansen, medan vinnarna Torsten Flinck och Top Cats fick stå tillbaka. Företaget Gavagai scannar av de tävlandes populäritet i sociala medier. Följ mätningarna av attityd gentemot deltagarna här på SvD.se.

Loreen är storfavorit inför finalen på lördag.

Loreen är storfavorit inför finalen på lördag. Foto: PONTUS LUNDAHL / SCANPIX

– Vi lyssnar brett i hela bloggosfären och på Twitter för att mäta stämningsläget, säger Magnus Sahlgren på Gavagai.

Graferna visar hur mycket som skrivs om deltagarna och hur många de positiva kommentarerna är. Under Andra chansen skrev folk mycket om deltagarna och det var Loreen som fick mest positiv uppmärksamhet. Ranelid bloggades och twittrades det också om, men i mindre positiva ordalag.

– Det folk skriver om speglar det som folk pratar om. Så det är ju ett sätt att mäta opinionsläget. På Andra chansen blev människor som galna och tweetade att Loreen är skitbra, säger Magnus Sahlgren.

Annons
X

Systemet bygger på sammansättningar av ord och begrepp som kategoriseras och utvecklas hela tiden.

– Systemet är som en hjärna som hela tiden uppdateras för att kunna tolka orden, säger han.

Företaget Gavagai jobbar vanligtvis på uppdrag från aktörer på finans- och säkerhetsmarknaden. Eller med att känna av politiska stämningslägen, vilket SvD.se har skrivit om här. Men attityderna mot Melodifestivalen följer de på eget bevåg.

– Det är ett roligt sätt att använda teknologin på och visa hur den fungerar, säger Magnus Sahlgren.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X

Mer från Startsidan

Annons
X