Annons
X
Annons
X

Så ska snabbtågen knyta ihop storstäderna

Västra Småland är vinnare när sträckningarna för höghastighetstågen som ska knyta ihop Sveriges tre största städer nu presenterats. Sträckningen och stationsvalet får dock hård kritik av bland annat Växjö, som inte får någon station på den nya järnvägen.

Av TT
Höghastighetstågen

Just Småland har varit ett frågetecken när sträckningen av de nya höghastighetstågen diskuterats. Till slut föll valet på en västlig sträckning.

– Vi har valt den kortaste, rakaste och därmed billigaste vägen genom Småland, sade HG Wessberg, en av de två så kallade förhandlingspersonerna, när förslaget presenterades från scenen på Oscarsteatern i Stockholm.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Stationsorterna som finns med i en första förhandlingsvända är Stockholm, Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping. Västerut fortsätter sträckningen sedan med Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg. Söderut från Jönköping följer Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö.

Annons
X

Beskedet möts av kritik från bland annat Växjö.

"Vi kan konstatera att man valt att endast knyta samman storstäderna och inte få till ett bygge som gynnar hela Sverige", säger Bo Frank (M), kommunstyrelsens ordförande i Växjö, i ett pressmeddelande.

"Nu blir det en fråga för regering och riksdag om hela sydöstra Sverige skall stå utan infrastruktur."

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Desto nöjdare är av förklarliga skäl Hässleholm, som sedan tidigare hade fått besked om att det blir en station i kommunen.

    "Det kommer att skapa stora tillväxtmöjligheter i hela regionen i form av bättre arbetsmarknad genom regionala snabbtåg, bostadsbyggande och ökad inflyttning", säger kommunalrådet Lena Wallentheim (S), i ett pressmeddelande.

    Mycket har stått på spel för kommunerna. Att bli stationsort längs den nya järnvägen väntas medföra ökad befolkning, ökat bostadsbyggande och möjligheter att utveckla nya miljöer.

    Enligt HG Wessberg föreslår Sverigeförhandlingen dock att ytterligare tågsträckor ska byggas för att förbinda höghastighetsjärnvägen med andra orter.

    – Vi kommer och har redan pratat med regeringen och kommer att peka ut ett antal anslutande banor som vi anser måste prioriteras, sade han.

    – Det handlar om städer som Helsingborg, Kristianstad, Växjö och Kalmar, som inte får stationer på höghastighetsbanan.

    Karta över sträckning på svensk höghastighetsjärnväg, där nu Växjö, Kristianstad och Helsingborg drar de kortaste stråna medan Värnamo och Ljungby blir vinnare. Foto: Trafikverket

    Tanken är att höghastighetstågen, som ska kunna köra i upp till 320 kilometer i timmen, ska kunna åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv.

    Enligt Trafikverket kommer järnvägen att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor.

    – Om man kan åka på två timmar mellan Stockholm och Göteborg, då kan man åka på en timme från ungefär halvvägs åt båda hållen. Då har man plötsligt skapat en arbetsmarknadsregion som är hela Götaland, det tror jag att Sverige behöver, sade HG Wessberg.

    Med dagens förhandlingsstart, som går under namnet Sverigeförhandlingen, går planeringen för den nya järnvägen in i ett nytt skede. I diskussionerna med de berörda kommunerna ingår bland annat bostadsbyggande, samt finansieringen. Större delen ska finansieras av statliga lån, men upp till 10 procent ska medfinansieras av kommuner och regioner via exempelvis banavgifter och tillfälliga infrastrukturskatter.

    Förhandlingarna ska vara klara senast i december 2017.

    Men även förhandlingsprocessen som sådan får kritik. Fort och fel, är omdömen som ges.

    – Jag tycker nog att den går för fort för att vi ska kunna ha en behövlig dialog också med våra medborgare, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, till P4 Göteborg.

    De stationer som valts ut för det nya höghastighetsnätet kan inte med säkerhet räkna med att just höghastighetstågen stannar där. Vissa stationer kommer sannolikt enbart att användas till så kallad storregional trafik, enligt HG Wessberg.

    – Jag ska vara ärlig, det kommer att finnas stationer som åtminstone under den första tiden inte kommer att ha några höghastighetståg, utan storregional trafik. Men vilka är jag inte beredd att säga, säger Wessberg.

    Annons
    Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 2

    Karta över sträckning på svensk höghastighetsjärnväg, där nu Växjö, Kristianstad och Helsingborg drar de kortaste stråna medan Värnamo och Ljungby blir vinnare.

    Foto: Trafikverket Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X