Annons
X
Annons
X
Brysselattackerna

Tio saker som förändrats på flyget efter terrorn

Skorna av, stopp för vätskor och nagelsaxar, dessutom en massa extra kontroller stup i ett. Det har blivit allt krångligare för flygpassagerare innan de får gå ombord på flyget. Ändå har terrorister gång på gång lyckats överlista säkerhetskontrollen. Så här har säkerhetskontrollerna utvecklats sedan Lockerbie-katastrofen 1988.

Foto: Petr David Josek/TT Bild 1 av 1

Bild 1 av 10

Foto: Petr David Josek/TT

1988: Allt bagage börjar undersökas

Katastrofen med Pan Am-planet som störtade över den skotska byn Lockerbie gjorde att säkerhetskraven började skärpas för första gången.

– Det var då man började se över regelverket för första gången. Det resulterade i att man började undersöka allt bagage. Det gjorde man inte innan dess, säger Mats Paulsson, säkerhetsdirektör på Swedavia, som driver de statligt ägda flygplatserna i Sverige.

Annons
X
Annons
X

Säkerheten på flygplatserna har skärpts i fler steg

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

Bild 2 av 10

Säkerheten på flygplatserna har skärpts i fler steg

Säkerheten på flygplatserna har skärpts i fler steg Foto: Fredrik Sandberg/TT

11 september 2001: Alla passagerare måste kollas

Innan terrorattentaten i USA den 11 september var det inte obligatoriskt enligt regelverket att kontrollera alla passagerare. Datumet har blivit som en vattendelare för tiden före och tiden efter.

Vid inrikesflyget i Sverige gjordes exempelvis inte några säkerhetskontroller. Även på andra flygningar var kontrollerna sporadiska.

– Det gjordes i bland, ibland inte. Det var inte reglerat, säger Mats Paulsson.

Men ganska snart efter terrorattackerna i USA blev det annorlunda.

– Alla passagerare kontrolleras sedan dess. Man får inte heller blanda trafik från Europa och utanför Europa längre, säger han.

Annons
X
Annons
X

Metalldetektorer hittar de vassa föremålen.

Foto: TT Bild 1 av 1

Bild 3 av 10

Metalldetektorer hittar de vassa föremålen.

Metalldetektorer hittar de vassa föremålen. Foto: TT

11 september 2001: Stopp för vassa föremål

Det var inte bara den generella kontrollen som skärptes. En rad föremål som tidigare kunnat tas med i handbagaget blev strängt förbjuda. Exempelvis vassa saker av metall, som knivar, nagelsaxar och strumpstickor.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X

    Till en början var inte kontrollerna så väl organiserade då de infördes på inrikesflyget.

    Foto: Mark Earthy/TT Bild 1 av 1

    Bild 4 av 10

    Till en början var inte kontrollerna så väl organiserade då de infördes på inrikesflyget.

    Till en början var inte kontrollerna så väl organiserade då de infördes på inrikesflyget. Foto: Mark Earthy/TT

    11 september 2001: Högre krav på flygplatsens skalskydd

    Efter terrorattackerna i USA skärptes också kraven på det yttre skalskyddet på flygplatserna.

    Flygplatsernas personal började också kontrolleras - innan var detta inte något krav.

    Annons
    X
    Annons
    X

    I USA är det ett krav, men här i EU är det inte obligatoriskt att tvinga passagerare att ta av skorna.

    Foto: Berit Roald/TT Bild 1 av 1

    Bild 5 av 10

    I USA är det ett krav, men här i EU är det inte obligatoriskt att tvinga passagerare att ta av skorna.

    I USA är det ett krav, men här i EU är det inte obligatoriskt att tvinga passagerare att ta av skorna. Foto: Berit Roald/TT

    December 2001: Skorna av

    Den så kallade skobombaren försökte tända på sprängmedel som han gömt i sin sko ombord på ett American Airlines-plan på väg från Paris till Miami i december 2001.

    Han hade bara fått med sig en mindre mängd sprängmedel i skon, och efter tumult kunde han övermannas och oskadliggöras.

    Men händelsen har fått konsekvenser.

    – I USA så måste skorna tas av. Vi har inte kravet obligatoriskt här enligt EU-regelverket, men länder i EU kan lägga till det. Exempelvis Frankrike har krav på att alla tar av skorna för att kontrolleras, säger Mats Paulsson.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Ingenting för handbagaget på resan. Flytande produkter begränsas till småförpackningar om det ska tas in i kabinen.

    Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

    Bild 6 av 10

    Ingenting för handbagaget på resan. Flytande produkter begränsas till småförpackningar om det ska tas in i kabinen.

    Ingenting för handbagaget på resan. Flytande produkter begränsas till småförpackningar om det ska tas in i kabinen. Foto: Fredrik Sandberg/TT

    2006: Vätskor tillåts bara i småflaskor

    – Det var efter attentatsförsöket i London 2006, då 25 personer greps för att försökt få in flaskor i kabinen med vätskor som de skulle tillverka en bomb av i sitt handbagage, som reglerna skärptes, säger Mats Paulsson.

    Alla vätskor i handbagaget begränsades därefter, som hårschampo, hudlotion och rengöringprodukter. Även tandkräm är numera begränsad till små minimala tuber. Vid varje säkerhetskontroll finns nu stora soptunnor där drickaflaskor, shampoflaskor och annat flytande dumpas.

    – Det gäller i Europa, USA, Kanada och Australien, men inte i Asien, säger Mats Paulsson.

    Annons
    X
    Annons
    X

    2009 skärptes kontrollerna inne på flygplatserna.

    Foto: Alessandra Tarantino/TT Bild 1 av 1

    Bild 7 av 10

    2009 skärptes kontrollerna inne på flygplatserna.

    2009 skärptes kontrollerna inne på flygplatserna. Foto: Alessandra Tarantino/TT

    2009: Extrakontroller blev nödvändiga efter tillbud

    Den så kallade kalsongbombaren hade fyllt sina kalsonger med sprängmedel inför en flygning till Detroit 2009. Mannen kunde dock stoppas och dömas till livstids fängelse för terrorförsöket.

    Efter detta har säkerhetskontrollerna skärpts ytterligare.

    – Man införde extra kontroller i gaten samband med boarding, säger Mats Paulsson.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Frakter som kommer från länder utanför har fått skärpta regler.

    Foto: TT Bild 1 av 1

    Bild 8 av 10

    Frakter som kommer från länder utanför har fått skärpta regler.

    Frakter som kommer från länder utanför har fått skärpta regler. Foto: TT

    2013: Skärpta krav på fraktflyg till EU

    Under 2013 infördes skärpta krav inom EU på fraktflygplan som flygs från andra länder utanför EU.

    Annons
    X
    Annons
    X

    En särskild detektor finns på en del flygplatser för att kolla metallföremål gömda i skorna.

    Foto: Jessica Gow/TT Bild 1 av 1

    Bild 9 av 10

    En särskild detektor finns på en del flygplatser för att kolla metallföremål gömda i skorna.

    En särskild detektor finns på en del flygplatser för att kolla metallföremål gömda i skorna. Foto: Jessica Gow/TT

    2015: Skometalldetektor införs

    Säkerhetskontrollen skärptes ytterligare. På många flygplatser infördes en särskild detektor för skorna, som kan upptäcka gömda metallföremål.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Nu kan teknisk utrustning hitta bomber.

    Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

    Bild 10 av 10

    Nu kan teknisk utrustning hitta bomber.

    Nu kan teknisk utrustning hitta bomber. Foto: Fredrik Sandberg/TT

    2015: Teknisk utrustning för att hitta sprängmedel

    Utvecklingen pågår konstant för att förfina metoderna för att hitta farliga saker som flygpassagerare bär med sig.

    En ny metod är kroppsscanners, som söker av kroppen. En annan är särskilda detektorer för att hitta sprängämnen, Liquid Explosive Detection System, som kan avgöra om vätskor innehåller explosiva ämnen.

    Hittills har det funnist skillnader mellan olika länder, men nu försöker man också att jämka ihop kraven på bagage och handbagage så att de blir mer lika överallt.

    Håll dig uppdaterad med SvD Näringslivs nyhetsbrev:

    Anmäl dig här.

    kundservice.svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X