Annons
X
Annons
X

S kräver simskola för ungdomar

Var sjätte niondeklassare i Malmö kan inte simma och lämnar i år grundskolan utan betyg i idrott och hälsa. Problemen är störst på skolor i socialt utsatta områden. Ibrahim Baylan (S) vill nu att det ska bli obligatoriskt för landets kommuner att anordna simskola på sommaren.

Malmö har ett utbrett problem med bristande simkunnighet bland skolelever. Hemodalsskolan i Lindängen har lägst simkunnighet i landet. Något som skolan försöker råda bot på med mer simlektioner för de som ej än kan simma på egen hand. Mattias Torstensson som är idrottslärare på skolan lägger mycket av sina lektioner vid angränsande utomhusbadet i Lindängen.

Malmö har ett utbrett problem med bristande simkunnighet bland skolelever. Hemodalsskolan i Lindängen har lägst simkunnighet i landet. Något som skolan försöker råda bot på med mer simlektioner för de som ej än kan simma på egen hand. Mattias Torstensson som är idrottslärare på skolan lägger mycket av sina lektioner vid angränsande utomhusbadet i Lindängen. Foto: JOHAN BÄVMAN

”Får du panik? Det är vattenvana du behöver. Våga lita på flytkraften”. Gymnastikläraren Mattias Torstensson, Hermodsdalsskolan i Malmö, instruerar Fatimah Al-Hameeri som kämpar i bassängen på Lindängsbadet. När hon en halvtimme senare kliver upp ur bassängen är det med påtagligt tunga ben och armar.

– Jag rör inte kroppen på det här sättet annars. Jag blir trött och är lite rädd, säger hon. Men det är roligt.

I Malmö lämnar nästan var sjätte elev, 16,4 procent, högstadiet utan att kunna simma, visar en färsk sammanställning från stadens grundskoleförvaltning. Kravet för att få godkänt betyg i ämnet idrott och hälsa innebär att eleven bland annat ska klara att simma 200 meter, varav 50 meter ryggsim.

Annons
X

Problemet är störst på skolor i socioekonomiskt svaga områden. På Apelgårdsskolan, Rosengård, kan färre än varannan elev simma. Längre ner i årskurserna är simkunnigheten alarmerande låg på vissa Malmöskolor.

På Hermodsdalsskolan fick till exempel färre än en av fem elever i sjätte klass godkänt i ämnet idrott och hälsa förra året.

– Den absoluta majoriteten fick underkänt på grund av att de inte kan simma, säger rektor Peter Abrahamsson.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Även i Stockholm har simkunnigheten bland elever i årskurs 6-9 kartlagts. Den visar att 875 elever av drygt 22 000 elever inte kan simma.

    Göteborg har inte gjort någon central sammanställning, enligt Stig Sánta, avdelningschef för utbildning. Lägst andel elever med godkänt betyg idrott och hälsa i årskurs 9 förra året hade de båda Angeredsskolorna Gårdstensskolan och Lövegärdesskolan. Då fick färre än 70 procent godkänt.

    – Simkunnighet är en av flera orsaker till att elever inte får betyg, säger Stig Sánta.

    Ibrahim Baylan (S), utbildningspolitisk talesperson, vill nu att det ska bli obligatoriskt för alla kommuner att erbjuda intensivkurser i simning för elever i årskurs 6 till 9, i anslutning till somrarnas terminsslut.

    – För elever som inte når målen ska sommarskola vara obligatoriskt. Det gäller även i ämnet idrott och hälsa, vilket innebär att det ska vara upp till kommunerna – som huvudmän för kommunala skolor – att anordna intensivkurser i simundervisning.

    Ibrahim Baylan vill även att staten ska bidra med resurser.

    – Vi har föreslagit att det ska finnas möjligheter för skolor och kommuner att kunna få pengar för sommarskola för att elever ska nå målen. Vi kommer att återkomma med det här förslaget efter valet.

    Stockholms stad erbjuder redan denna sommar icke simkunniga elever i årskurs 6 till 9 intensivträning. Två miljoner kronor av stadens utbildningsbudget är avsatt.

    I Göteborg görs ingen central samordning eller satsning, och inte heller grundskoleförvaltningen i Malmö erbjuder sommarsimskola för elever i årskurs 6-9.

    – Vi satsar istället i de tidigare årskurserna. Det gör störst nytta på sikt, säger Anders Malmquist, grundskolechef.

    Att simkunnigheten skiljer sig mellan olika stadsdelar i Malmö återspeglas hos fristående aktörer. Sea-U har i år tagit emot 300 elever från socialt utsatta områden för att ge dem vattenvana vid kusten.

    – Jag har träffat barn och ungdomar som knappt sett havet, trots att avstånden här är små och Malmö har en lång kust, säger Peder Hansson, verksamhetsansvarig.

    Sportanläggningen Kockum fritid ligger mellan de båda välmående områdena Västra hamnen och Ribersborg. När Kockum fritid erbjuder privat simundervisning försvinner alla platser på några minuter.

    – Det är oftast medvetna föräldrar som får in sina barn här, eftersom de är duktiga på att söka information och är aktiva. En social snedrekrytering är ganska oundviklig, säger Bengt Nielsen, verksamhetsansvarig.

    Gymnastikläraren Mattias Torstensson, Hermodsdalsskolan, anser att tradition har stor betydelse.

    – I Sverige har vi plask och lek från späd ålder, medan många av mina elever saknar vattenvana från sina hemländer.

    Ibrahim Baylan (S) kunde själv inte simma när han kom till Sverige och erbjöds en intensivkurs i årskurs 7.

    – Jag kunde inte simma av det enkla skälet att det inte fanns någon sjö eller damm i den by jag kommer ifrån.

    För honom handlar simkunnighet inte bara om godkända betyg.

    – Det är en viktig förmåga, inte bara för att slippa drunkna, utan för att det berikar livet på ett bra sätt.

    Annons
    Annons
    X

    Malmö har ett utbrett problem med bristande simkunnighet bland skolelever. Hemodalsskolan i Lindängen har lägst simkunnighet i landet. Något som skolan försöker råda bot på med mer simlektioner för de som ej än kan simma på egen hand. Mattias Torstensson som är idrottslärare på skolan lägger mycket av sina lektioner vid angränsande utomhusbadet i Lindängen.

    Foto: JOHAN BÄVMAN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X