BILDSPECIAL: Passagerarnas egna bilder från olycksnatten

Det är tidningen Ny Teknik som skriver om alternativen som rederiet nu har för Costa Concordia. Ett alternativ är att bärga, reparera och få lyxfartyget att återgå i tjänst. Det troliga är att rederiet då även byter namn på fartyget för att inget ska påminna om olyckan, som krävt minst 13 personers liv.

Men det blir ingen billig affär att bärga och reparera olycksbåten. Enligt Ny Teknik kan det kosta så mycket som en miljard kronor. Den summan ska sättas i förhållandet att det kostar fyra miljarder att nytillverka ett liknande fartyg.

Är skadorna på skrovet efter grundstötningen och sedan sprängningarna efter överlevande för stora kan fartyget istället skrotas efter bärgningen. Rederiet har fortfarande inte fattat något beslut om lyxkryssaren.

Tre av världens största bärgare Smit International, Titan Salvage och Svitzer är, enligt tidningen, på plats i Italien och har visat sitt intresse för olycksfartyget.

Holländska Smit International har redan fått uppdraget att pumpa ut olja från Costa Concordia. Företaget har också erfarenhet av att bärga flera kryssningsfartyg, då de bland annat har bärgat Pride of America i Costa Concordias storlek när det fartyget sjönk under tillverkningen.

Det troligaste metoden för att bärga Costa Concordia är troligen ”parbuckling”, vilket innebär att fartyget dras på rätt köl med råstyrka. Det finns dock en risk för att Costa Concordia är för stor för den metoden. 2004 bärgades MV Rocknes av Smit med parbuckling, Rocknes ansågs vara en extremt stor båt för metoden och var 125 meter kortare och mycket lägre än Costa Concordia.

BILDSPECIAL: Passagerarnas egna bilder från olycksnatten

LÄS MER: Det är inte farligt att åka på kryssning