Att mer eller mindre planlöst åka omkring utan att behöva passa båttider, att kunna stanna till vid en strand där restaurangerna ser mysiga ut ger en fantastisk frihetskänsla. Sov på däck under stjärnhimlen eller i en bekväm hytt.

Drömmen är inte ouppnåelig ens för den som aldrig har seglat förut. I Sydostasien finns kurser som ger de rätta kunskaperna för att ge sig av på egen hand efteråt. Man kan chartra båten på egen hand – eller med skeppare och kock. Och vill du bara prova lite grann går det utmärkt att hänga med på bara en dagstur.

Även vana seglare som vill ha en rejält aktiv semester och som är ute efter fysisk segling har en hel del att hämta: Gasta på någon av regattorna eller delta som betalande besättning på sjömilsseglingar, som ofta är leveransseglingar.

Oavsett hur man seglar kommer det att vara garanterat varmt även om det regnar – och bli ett äventyr för livet.

Så här går du tillväga

Gå en kurs Skaffa nautisk kompetens eller repetera gamla kunskaper. Flera seglarskolor i regionen är knutna till organisationerna YIT (International Yacht Training) och RYA (Royal Yacht Association), båda med säte i Storbritannien. Väljer man att ta Bareboat captain respektive Coastal skipper, ett gångbart intyg – och kunskaper som i stort motsvarar vårt Kustskepparintyg – om man vill chartra båt senare.

Kurserna är intensiva och all undervisning sker på engelska. Även om man kan de svenska sjötermerna sedan tidigare blir det många nya ord. Den som vill plugga engelska sjötermer i förväg kan höra med skolan om de kan skicka delar av kursmaterialet.

Pris: Runt 19000 kronor för två veckor för att bli Bareboat captain, besättningskursen kostar cirka 6500 kronor.

För att konvertera till svensk nautisk kompetens – vilket är nödvändigt om man ska vara skeppare på en båt som är längre än tolv och bredare än fyra meter i Sverige – måste man tenta för Kustskepparintyget. Hör med Nämnden för båtlivsutbildning. iytworld.com, rya.org.uk, nfb.a.se

Dagstur För att prova segling eller bara få komma ut på sjön en dag. Inga förkunskaper krävs. Vissa kräver att man hyr hela båten, hos andra kan man hänga på i ett sällskap.

Prisexempel: Cirka 900 kr/person.

Bli besättning Flera firmor ordnar längre turer och eskaderseglingar, till exempel från Pattaya till Kambodja eller Perhentian-öarna i Malaysia samt från Phuket till Langkawi i Malaysia. Kraven på förkunskap varierar, från nybörjare till att ha åtminstone en del seglingserfarenhet. Prisexempel: Sexdagars äventyrssegling från Langkawi cirka 7000 kr/person.

Chartra båt Med skeppare: Kostar förstås en extra slant, men inga förkunskaper krävs. Detta är oftast det enda sättet att segla om man vill korsa en nationsgräns då in- och utklareringar kan vara ganska knepiga, särskilt till Kambodja och Burma. Ofta följer en kock med i besättningen, så det är bara att luta sig tillbaka på däck om man vill det. Priserna varierar enormt beroende på båttyp och säsong.

På egen hand: För att få chartra segelbåt krävs minst svenskt kustskepparintyg – eller motsvarande internationellt intyg – samt dokumenterad seglingserfarenhet. Att ha åkt motorbåt räcker inte. Seglingskunskaperna testas oftast innan man får ge sig iväg. Den som känner sig ringrostig kan chartra båten med skeppare en dag eller två innan man ger sig av på egen hand. Charterfirmor finns bland annat i Pattaya, på Phuket och Langkawi. Ofta styr firmans serviceområde hur långt från båtens hemmahamn man kan segla. Även här varierar priserna kraftigt beroende på båttyp och säsong.

Vår vinter är bästa tiden

För erfarna Gasta på regattor: Segling i Asien blir allt mer populärt och varje år ordnas ett flertal internationella regattor. Är man redan en god seglare går det att gasta som betalande besättning vid flera av dem. Det finns också speciella kurser för den som vill lära sig allt om regattasegling.

Sjömilsseglingar: Passar den som redan kan segla men vill upptäcka tropiska farvatten, kanske samla sjömil och vill segla till ett fördelaktigt pris. Kunskaper om tidvattenberäkningar är ett måste och man förväntas klara av alla sysslor ombord. Många sjömilsseglingar är leveransseglingar och kan sträcka sig från till exempel Koh Chang till Pattaya eller från Bali till Singapore.

När? Bästa tid att segla i norra Thailandsbukten med Koh Samets och Koh Changs skärgårdar är under vår svenska vinter, medan området runt Koh Samui och ner mot Malyaisas ostkust oftast är relativt regnfritt under den svenska sommaren. Även Bali fungerar bäst under det svenska sommarhalvåret.

På Andamankusten från Burma ner till Malaysia och Lankawi är det torrast under den svenska vintern.

Var? Thailandsbukten och Andamankusten skiljer sig åt inte bara genom monsunerna. I norra Thailandbukten och Koh Changs skärgård finns bara cirka 15 charterbåtar, medan det på Andamankusten ligger mer än 500 båtar.

I guiden South East Asia Pilot finns ovärderlig information om färdmål och hamnar. www.southeastasiapilot.com

Ta med Den tropiska solen bränner extra mycket på sjön, glöm inte spf 50.

•Solhatt eller keps

•Solglasögon

•Rejäl skjorta, t ex jeansskjorta

•Regnskydd, billiga regncaper finns att köpa på plats


På spåret–quiz | Vart är vi på väg?

QUIZ 1 | På spåret

QUIZ 2 | På spåret

QUIZ 3 | På spåret

QUIZ 4 | På spåret

QUIZ 5 | På spåret

QUIZ 6 | På spåret