Vi fick en del mejl efter Jan Söderqvists reportage Målet gör resan värd om en bilsemester i Europa.

I reportaget bilar skribenten med sin familj från Sverige ner till Toscana på natten utan att, som han säger, ”ta några mesiga övernattningar”. Och det är det där sista, ”utan att ta några mesiga övernattningar” som folk reagerat på. Att köra så är barnsligt, löjligt och farligt enligt några av mejlskrivarna.

SvD.se kontaktade motormännens reseexpert Carl von Schultz för att ta reda på vad man ska tänka på när man bilsemestrar i Europa.

– Poängen med att köra bil från Sverige ner genom Europa är att låta resan vara målet. Ha inte bråttom utan ta dig tid att stanna, inte bara för att sträcka på benen, utan också för att uppleva platserna du passerar. Blir bilresan bara en transport kan man lika gärna ta flyget.

Att som Jan Söderqvist i reportaget göra en långkörare på natten kan dock vara en idé, menar Carl von Schultz.

– Det kan vara ett bra sätt att ta sig fram snabbt. Men det är viktigt att byta förare ofta för det för tröttsamt att köra på natten. Och även om lyckas somna när man inte kör så är sömnen i bilen inte lika djup som den i sängen. Så min rekommendation är ändå att köra på dagen, ta många raster och sedan sova ordentligt på natten.

Niklas Stavegård på trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen håller med:

– Körpass på max två och en halv till tre timmar är lagom. Stanna sedan och sträck på benen och ta en kopp kaffe. Man blir tröttare när man kör utomlands eftersom trafiksituationen är en annan. Särskilt söder om Alperna där körningen generellt är aggressivare. Det går fortare och folk gör omkörningar på ett annat sätt.

LÄS MER: Målet gör resan väl värd

LÄS MER: Bil på tåg minskar stressen

SvD. se lät Carl von Schultz och Niklas Stavegård ge sina bästa råd.

Tre tips för bilresan i Europa

- Kör inte längre sträckor än 2,5-3 timmar innan du stannar och sträcker på benen. Trafiksituationen utomlands är ovan och kräver därmed mer av dig som förare. Därför blir du blir tröttare än när du kör hemma.

- Låt städerna vara, de är bara jobbiga med bil. Utnyttja i stället fördelen med bilen och håll dig till landsbygden och de mindre städerna som du inte kommer till med flyget.

- Autozug. De tyska biltågen är ett bra tips för alla som vill ha sin egen bil med ner till södra Europa, men som vill slippa att köra så långt. Tågen utgår från Hamburg. www.dbautozug.de

Tre vägsträckor att undvika

- Gotthardtunneln, Schweiz. Den cirka 17 kilometer långa tunneln på vägen mellan den tyska gränsen i Basel till Chiasso vid den italienska gränsen. Här uppstår jätteköer nästan dagligen och under semestertider och helger är situationen ännu värre. Anledningen är att tunneln är en-filig.

- Brennermotorvägen. Motorväg som går från södra Tyskland genom Österrike till italienska gränsen. Vägen, som bland annat passerar Innsbruck, är en pulsåder och trots att den är flerfilig kan det bli tjockt under helger och semestertider.

- Franska rivieran i augusti. Knökfullt och omöjligt att hitta parkeringar. Som gjort för nervsammanbrott. Vill man tvunget köra bil här, ska man välja andra tider på året.