På Vings Facebooksida ligger i skrivande stund en Luciahälsning från företagets maskot Bernie i Hurghada högst upp. Fritidsresor lockar med en film från Jamaica som är nytt resmål för arrangören vinter och Apollo toppar med ett inlägg från en nöjd resenär.

Mixen sammanfattar ganska väl vad Facebook är för de svenska charterföretagen – en kanal där man i första hand vill ge tips, kommunicera och inspirera.

–Den övergripande målsättningen är att bygga en relation med kunderna och att engagera dem. Vi vill även personifiera företaget och sprida en kännedom om våra produkter, säger Marie Malmros, informatör på Fritidsresor och får medhåll av Pauline Berndtsson, informationschef på Solresor.

–Vi vill att kunderna är lojala mot oss och i det arbetet är de sociala medierna ett bra redskap som inte fanns för några år sedan.

Sociala medier i allmänhet och Facebook i synnerhet har under de senaste åren utvecklats från att vara något som behandlades med styvmoderlig hand av våra reseföretag till att idag vara branschens viktigaste kanal för att bygga relationer och kommunicera med kunderna. Samtliga researrangörer som SvD varit i kontakt med vittnar om att antalet följare på sociala medier ökar kraftigt. Fritidsresor har till exempel dubblerat antalet vänner på Facebook sedan december 2011. För flera av reseföretagen fungerade det isländska askmolnet våren 2010 som väckarklocka.

–Det var då vi på allvar insåg hur effektiva de sociala medierna är när man snabbt vill komma ut med information vid krissituationer. Nu är Facebook en självklar kanal att nå ut med senaste nytt när något händer, som till exempel vid snökaoset nyligen. Även resenärer på plats bidrar med information på vår sida vilket gör det ännu bättre, säger Åsa Johnsson, informatör på Apollo.

Idag jobbar företagen aktivt med i första hand Facebook. Personal från olika resmål i världen lägger upp bilder och filmer, de chattar och lägger upp nyheter.

En viktig del av innehållet kommer dock från resenärerna själva. Det kan handla om bilder och berättelser från egna resor samt om frågor om allt från vart man ska resa till huruvida det finns handdukar på hotellet.

–Visst ringer och mejlar folk fortfarande till vår kundtjänst, men allt fler frågor kommer via Facebook. Jag tror att det beror på att folk förväntar sig snabbare svar här och att de även får svar från andra resenärer, säger Marie Malmros på Fritidsresor.

Researrangörerna jobbar också med riktade erbjudanden till sina Facebook-vänner. Vännerna ska, som det heter, känna att det lönar sig att följa de olika företagen. Men trots att företagen får tillgång till en uppsjö av potentiella kunder genom att närvara på de sociala medierna, vill ingen säga att detta är en kanal för att sälja resor.

–De sociala medierna är inga säljverktyg utan här handlar det om att skapa relationer. Det måste man respektera om man vill vara långlivad. Men det är balansgång, för samtidigt vill vi ju ge våra vänner något för att de följer oss, därför lägger vi ut erbjudanden ibland. Försäljning är en positiv bieffekt, säger Marie Malmros på Fritidsresor.

Det handlar mest om Facebook för reseföretagen. Pauline Berndtsson på Solresor sammanfattar varför.

–Vi vill vara där våra kunder är och just nu är det Facebook. Men vi finns även på Twitter, Instagram och Google+, men där är vi inte så aktiva.


På spåret–quiz | Vart är vi på väg?

QUIZ 1 | På spåret

QUIZ 2 | På spåret

QUIZ 3 | På spåret

QUIZ 4 | På spåret

QUIZ 5 | På spåret

QUIZ 6 | På spåret