Händelsen inträffade på Air Canadas flygning från Toronto till Zürich i januari 2011. Kanadensiska transportstyrelsen, Transportation Safety Board of Canada, har nu utrett händelsen och konstaterar att störtdykningen berodde på en trött andrepilot.

Enligt utredningen hade andrepiloten precis tagit en tupplur på drygt en timme i cockpit när han vaknade upp och hörde kaptenens samtal med ett mötande flygplan. Det mötande flygplanet befann sig i själva verket tusen meter under Air Canadas plan, men i sitt nyvakna tillstånd misstog andrepiloten skenet från planeten Venus som ett plan och agerade direkt.

Den norska tidningen Aftenposten skriver att planet störtdök 120 meter – innan förstepiloten fick kontroll och gjorde en snabb stigning med 240 meter. I störtdykningen skadas 14 passagerare och två besättningsmän som inte hade säkerhetsbälten på sig.

Enligt kanadensiska transportstyrelsens utredning hade andrepiloten tagit en så kallad kontrollerad viloperiod, en vanlig metod för att förhindra trötthet bland flygbesättningen.

Men andrepiloten hade sovit längre än vad som är rekommenderat, vilket rapporten anser har lett till en djupare sömn då det dessutom skedde på natten när man lättare hamnar i djupsömn.

– Denna händelse visar utmaningen i att hantera trötthet i cockpit, säger Jon Lee, utredningschef i ett pressmeddelande.

– Det visar också att skador bland passagerare kan förebyggas och förhindras genom att ha säkerhetsbältet knäppt när man sitter ner.

När planet plötsligt störtdök hade skylten för säkerhetsbälten varit tänd i 40 minuter. Trots det hade 14 passagerare inte knäppta bälten.

Sedan händelsen har Air Canada och även piloternas fackförbund vitidagit åtgärder för att förbättra flygpersonalens kunskap och förstålese för vilka konsekvenser trötthet kan få på nattflygningar över Atlanten.


LÄS MER: 43 procent av piloterna har somnar när de flyger

LÄS MER: Piloternas varning: Våra flyg är livsfarliga