Några tycker att en 4,5 meter lång plasteka med en fem hästars utombordare är lagom. Andra föredrar kanske en något större motorbåt med styrpulpet och sovhytter. Ytterligare någon drar till med en segelbåt på 12 meter och egen livbåt.

Muammar Gaddafis son, Hannibal Gadaffi, tänkte så här när han beställde båt: Den ska vara längre än vad Eiffeltornet är högt.

Det resulterade i en 333 meter lång lyxkryssare med plats för 3 500 passagerare. Fartyget har 1 751 hytter, 21 swimmingpooler, fyra pooler, guldstayer och en 120 000 liters tank där det var tänkt att sex hajar skulle simma runt.

Enligt tidningen The Guardian skulle skeppet heta Phoenicia efter den första civilisationen i det som idag är Libyen.

Priset? Ungefär tre miljarder svenska kronor. Leveransen till Tripoli skulle ske i december 2012.

Nu tänkte Hannibal Gadaffi i ärlighetens namn inte ha Phoenicia helt för sig själv. Visserligen skulle lyxkryssaren alltid finnas till hands när familjen Gadaffi hade gäster, men tanken var också att börja bygga upp en arabvärldens första kryssningsindustri i Libyen.

När Gadaffi-regimen störtades stod det dock snart klart att Libyen inte längre skulle kunna betala notan, varpå det italienska kryssningsrederiet MSC Cruises köpte det olevererade fartyget av tillverkaren, och döpte om det till MSC Preziosa.

Fartyget, som trafikerar Medelhavet, döptes av Sophia Loren och gjorde sin jungfruresa den 23 mars i år.

MSC Cruises är ett av världens största kryssningsrederier med över 460 skepp i sin flotta.