Som ett litet hobbithus ser den ut, The eco villa i Thailand. Med sina rundade former och ett grönskande tak är det här ett prototyphus och ett av de senaste spjutspetsprojekten i hotellkedjan Six Senses arbete med att minska hotellens miljöpåverkan. Villan är byggd i de mest miljövänliga materialen av lokala thailändska hantverkare med kunskaper om gamla byggnadsmetoder.

Modern klimatsmart teknik finns också – solceller och en vindsnurra förser villan med förnyelsebar el till belysning och luftkonditioneringen, så lyx saknas inte. Är det här kanske framtidens hotellrum, där vi kan bo gott utan att bidra till den globala uppvärmningen?

En sak är i alla fall säker: Hotellindustrin är energikrävande och bidrar till en betydande del av koldioxidutsläppen. Enligt FN:s Davosrapport om turism och klimatförändringar släpper hotellbranschen ut – något förenklat och utan att räkna med den extra miljöpåverkan flygplan har genom att flyga på hög höjd – hälften så mycket som flyget.

Hotell orsakar inte bara koldioxidutsläpp utan bidrar även till sopbergen och är storkonsumenter av färskvatten. Och till skillnad från när det gäller flyg finns redan nu teknik för hur man ska göra hotellen mer hållbara.

Ibland innebär detta stora investeringar, andra gånger behövs bara ett nytt sätt att tänka. För de hotell som jobbar aktivt med miljöfrågor är begreppen ”skär ned”, ”återanvänd” och ”återvinn” centrala. Vissa lägger även till ”tänk om” i filosofin.

Samtidigt som hotell belastar miljön är turismen en viktig kraft i fattigdomsbekämpningen

Förutsättningarna skiljer sig förstås här hemma och i varmare klimat, men tänkandet är detsamma. El sparas genom att använda mer energisnåla alternativ som LED-lampor, avloppsvatten renas och återanvänds för bevattning, man komposterar och sopsorterar. En viktig del i hållbarhetsarbetet är pedagogisk – att ned till sista man få med personalen, som får utbildning i miljöfrågor.

SvD har under de senaste dagarna tagit upp problematiken kring hanteringen av lågenergilampor. Även om den har brister är den betydligt bättre än i många länder. Vissa saknar ett fungerande system för att ta hand om miljöfarligt avfall och privatpersoner eldar i brist på kunskap upp dem med anna skräp.

Branschen har också insett att hållbara hotell sparar pengar – solpaneler kan i tropikerna vara lönsamma på bara några år. På Bali där mesta elen kommer från kolkraftverk på Java, ger en omställning till solenergi en snabb miljövinst. Precis så har Linda och Norm van’t Hoff från Sarinbuana Eco Lodge tänkt när de bygger nytt – villorna ska drivas helt med solenergi. Och i väntan på klartecken för solpaneler har man på Alila Villas Soori installerat sensorer som stänger av luftkonditioneringen om en dörr eller ett fönster lämnas öppet.

Med allt fler hotell på öar som Phuket blir det ofta vattenbrist under högsäsongen. Längst i söder på ön har Evason-resorten två stora dammar där de samlar regnvatten. Det renas i det egna vattenverket och gör hotellet helt självförsörjande på färskvatten. Resorten är också ett av flera hotell som gör sitt eget dricksvatten för att slippa onödiga transporter och inte minst plastflaskor.

För vissa miljöförbättringar behövs som sagt bara ett nytt sätt att tänka. När köksmästaren Nyoman Santika började på Alila Manggis på Bali satsade han på att köpa lokala råvaror i mesta möjliga mån, efter säsong och ofta ekologiskt. I dag är mer än 80 procent närproducerat och transporterna har minskat betydligt, liksom kostnaderna. Alla Six Senses hotell har dessutom haft köttfria dagar i ett par år och Scandic har slutat med nötkött (utom kalv ibland), som är det mest CO2-genererande, i sin konferensverksamhet.

Bland storförbrukarna av el men också vatten och kemikalier finns hotelltvätterierna. På varmare breddgrader ser man ofta solfångare som värmer tvättvattnet, men här i Norden försöker man spara på andra sätt.

Den handdukspolicy Brøchner Hotels i Köpenhamn hade fungerade inte, nästan allt gick i tvätten. En städerska kom då med idén att bara ha en stor handduk i badrummet och sedan ”gömma” de andra ute i rummet med en liten skylt som förklaring. Sju av tio gäster nöjer nu sig med en handduk och volymen tvätt har minskat med nästan 20 procent.

Även Scandic Hotels ”gömmer” handdukar. Inger Mattson som är miljöansvarig berättar att de samtidigt tänker ”smått”: Genom att skaffa mindre yoghurtskålar och juiceglas till frukostbuffén slänger de betydligt mindre mat i dag än tidigare.

Samtidigt som hotell belastar miljön är turismen en viktig kraft i fattigdomsbekämpningen. Man räknar med att var tolfte person i världen i dag får sin inkomst från turistnäringen, och många hotell har tagit ett socialt ansvar. Six Senses avsätter bland annat 0,5 procent av vinsten från varje hotell till miljö- eller sociala projekt i närsamhället. Alila stödjer skolor och har inrättat ett pensionsprogram för de anställda i Indonesien där det inte finns någon allmän pension. Och här i Norden engagerar sig Scandic och Brøchner bland annat i hjälp åt hemlösa.

Den turist som vill gästa ansvarsfulla hotell har nytta av att de som arbetar seriöst med hållbarhetsfrågor brukar ha ännu en sak gemensamt: De är väldigt öppna med såväl sina framsteg som tillkortakommanden.