Över 6 000 piloter deltog i undersökningen om deras arbetsförhållanden som European Cockpit Association, som representerar piloter inom EU, genomfört.

Mer än hälften av piloterna i undersökningen uppgav att trötthet har påverkat deras arbete negativt. Men över sju av tio piloter menade samtidigt att de inte skulle rapportera trötthet i en rapport.

Nästan åtta av tio piloter uppgav att de inte skulle erkänna om de kände sig olämpliga att flyga en dag i rädsla för arbetsgivarens reaktion och eventuella följder.

I undersökningen kom det fram att fyra av tio piloter någon gång har somnat under en flygning. Var tredje sovande pilot uppgav dessutom att de vaknat – för att upptäcka att även kollegan sov.

Enligt Travelmole kan piloter idag arbeta 18 timmar under ett arbetspass. ECA hävdar att de arbetspassen innebär att piloter kan ha varit vakna 22 timmar när de ska landa ett plan. Piloternas scheman godkänner dessutom att de arbetar sju tidiga pass i rad, vilket också påverkar deras sömn.

ECA hoppas nu kunna använda undersökningen i en kampanj för att kräva bättre arbetsvillkor för piloter för att höja flygsäkerheten.

Vart är vi på väg? Testa dig själv!

TEST 1 | På spåret

TEST 2 | På spåret

TEST 3 | På spåret

TEST 4 | På spåret

TEST 5 | På spåret

TEST 6 | På spåret