Det är den pensionerade piloten John Cox, som i tidningen USA Today, tagit reda på statistik för att analysera hur farligt det egentligen är att flyga. Och han tycker att statistiken talar sitt tydliga språk.

– Enligt International Air Transport Association (IATA) flög 2,8 miljarder människor förra året. Sammanlagt ägde 38 miljoner flygningar rum, av dem slutade 11 stycken i olyckor.

– Av de 2,8 miljader passagerarna så omkom 486 stycken. Det innebär att risken för att dö i en flygolycka var 0,07 per miljon passagerare.

Statistiken, som den pensionerade piloten tagit fram, visar att flygolyckorna har minskat under de senaste åren. Även antalet dödsfall i flygolyckor har minskat. 2010 dog 786 personer i flygolyckor, mot 486 förra året.

– De två senaste åren har varit de säkraste åren i flygets historia. När man ser statistiken är det därför svårt att säga att det är farligt att flyga, menar Cox.

Sedan tidigare är det känt att start och landning är de mest olycksdrabbade tidspunkterna under flygningen. Statistik som Boeing tagit fram från kommersiella flygningar från år 2001 till 2010 visar dock att det finns en skillnad mellan start och landning.

Enligt statistiken sker 17 procent av flygolyckorna vid start, av dem sker sju procent när flygplanet stiger.

Vid landning däremot sker 36 procent av alla flygolyckor, alltså dubbelt så många som vid start. Vid landningen är olyckorna fördelade så att 14 procent sker under inflygningen och 22 procent sker vid själva landningen.

Men risken för att dö vid landning är dock inte större än vid start. Enligt statistiken sker nämligen 24 procent av dödsfallen av landning medan 25 procent av dödsfallen sker vid start.

LÄS MER; Stora variationer i länders flygsäkerhet
LÄS MER: Airbags på flyget kan bli vanligare