Turkish Airlines, som i våras utsågs till Europas bästa flygbolag, är i blåsväder. Detta sedan bolagets egna piloter berättat om allvarliga brister i säkerheten.

– Jag fick ta över kontrollen över flyget vid ett tillfälle när min andrepilot inte kunde landa i Istanbul vid stark vind. Jag skulle aldrig låta min fru och mina barn flyga med Turkish Airlines, säger en pilot till den danska tidningen Politiken

Politiken har intervjuat 13 av flygbolagets piloter, som alla oberoende av varandra beskyller flera av sina kollegor för att vara dåliga på att flyga utan autopilot.

– Det är ett farligt flygbolag. Jag har aldrig tidigare under min tid som pilot suttit bredvid en andrastyrman som varit så oduglig, säger en pilot.

Tidningen har också haft tillgång till interna dokument som beskriver hur flera allvarliga fel begåtts under de senaste åren. En starkt bidragande orsak till bolagets säkerhetsbrister är enligt dokumenten piloternas dåliga språkkunskaper. Många piloter har svårt att förstå instruktionerna från flygledartornet och handlar därför fel.

Turkish Airlines får också kritik av Nuri Sakarya. Han är kapten och har sedan 2003 fungerat som säkerhetskonsulent i bolaget.

Nuri Sakarya menar att Turkish Airlines inte lärt sig något av olyckan 2009 när ett av bolagets plan störtade under en inflygning till Amsterdam och nio personer omkom.

En bidragande orsak till den olyckan var enligt haverirapporten att piloterna inte följde vedertagna procedurer vid landning, samt att de var dåligt tränade.

– Vi kan förvänta oss att det kan ske igen, säger Nuri Sakarya, men understryker samtidigt att han uttalar sig som privatperson, inte som representant för Turkish Airlines.

Turkish Airlines vd Temel Kotil avvisar kritiken och påpekar att piloternas utbildning överensstämmer med internationella krav.