Undersökningen får stort utrymme i brittisk media då pilotföreningen, BALPA, har släppt siffrorna samtidigt som längre arbetsdagar och arbetspass för piloter diskuteras i EU.

Enligt den brittiska tidningen Daily Mail har Storbritannien idag några av de strängaste reglerna i EU och tillåter inte piloter att jobba mer än 16 timmar och 15 minuter per dag. Men ett förslag i EU vill nu att alla medlemsländer ska ha samma regler för piloter, vilket innebär att piloter ska få arbeta upp till 20 timmar per dag.

Förutom att piloterna tillåts att arbeta längre arbetspass, innebär förslaget att flygbolagen får lägre personalkostnader eftersom tidsperioden när det räcker med två piloter ombord utökas från dagens 12 timmar till 14 timmar. Det innebär att flygbolagen bara behöver ha två piloter ombord på de flesta långflygningarna, istället för tre som idag.

BALPA menar att förslaget innebär att piloter skulle kunna flyga 22 timmar utan sömn och därmed utsätta passagerarna för en betydligt större fara. För att styrka sina argument offentliggör pilotföreningen en nygjord undersökning bland 500 piloter, där 43 procent av dem erkänner att de somnat under en flygning. En tredjedel av piloterna erkänner dessutom att det inträffade samtidigt som andrepiloten sov.

Förslaget i EU, som är framlagt av Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (EASA), innebär även att piloter på korta inrikesflyg skulle få göra fler start och landningar per arbetspass.

LÄS MER: Danska piloter somnar på jobbet